Az elmúlt hónapokban többszörösére emelkedett az áruszállítás költsége Kína és Európa közt, és ez minden bizonnyal hatással lesz az inflációra. Az ok a pandémia és az, hogy a válságból megkezdődött kilábalás megnövelte a rendeléseket, krónikus hiányt okozva szállítókonténerekből. Novemberben még kétezer dollár körüli áron lehetett bérelni egy 40 lábas (12 méteres) konténert, de ma akár kilencezer dollár is lehet a tarifa a Kínából Észak-Európába vezető úton a Financial Times szerint. A konténerhiány és az áremelkedés globális, az irányadó Freightos Baltic Index háromszoros drágulást jelez a múlt év eleje óta. A tarifák aligha maradnak tartósan ezeken a szinteken, és számos ok szól az ellen, hogy a robbanás begyűrűzzön a fogyasztói árakba – írta Neil Shearing, a Capital Economics fő közgazdásza. Sok egyéb tényező hatásához hozzáadódva azonban okozhat inflációt a következő hónapokban. Shearing számításai szerint a szállítási költség szárnyalása, ha minden egyéb változatlan, 5 százalékkal emelné Kína exportáruinak az árát. Az Egyesült Államokban és az eurózónában az ázsiai import a GDP 4 százalékával egyenértékű.
Egy konténer útja 9
ezer dollárba is kerülhet
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.