BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Katonai fellépést sürgetnek Afrikában a hajótársaságok

Gonda Gréta | Tavaly a hajók elleni támadások száma ötödével, 195-re emelkedett, és 135 embert raboltak el a legénységükből – derül ki a Nemzetközi Tengerészeti Hivatal kalózkodásról szóló jelentéséből. A szervezet szerint a legveszélyesebb terület a Guineai-öböl, ahol a támadások 95 százaléka történt, és összesen 22 támadás során ejtettek túszokat a tengeri rablók. A hét végén a nigériai partoknál 15 tengerészt raboltak el egy török konténerhajóról, egyet pedig megöltek. A kalózok jellemzően a recesszióval és munkanélküliséggel küszködő Nigériából, a Niger deltájából származnak.

A támadások megnövelték a nyugat-afrikai partoknál közlekedő szállítmányozó hajótársaságok biztosítási és egyéb költségeit. Van, amelyikük még felfegyverzett kísérőhajókat is bérbe vesz.

A Maersk, a világ legnagyobb tengeri szállítmányozója szerint határozott lépésekre, hatékony katonai válaszra van szükség, hisz már a régió létfontosságú ellátási láncainak működése is veszélybe került– mondta Aslak Ross, a Maersk tengerészeti sztenderdekért felelős vezetője.

A Guineai-öböl kalózai elleni fellépés rendkívül nehéz. A Szenegáltól Angoláig húzódó, több mint hatezer kilométer hosszú partszakasszal rendelkező öblön évente több mint húszezer hajó halad át, többek közt kőolajat és finomított üzemanyagokat szállítva. Védelmükre a csekély erőforrásokkal rendelkező, part menti kormányoknak nincsen elegendő rendőri kapacitásuk. Nyugat-Afrika partvidékén tizenöt, 20–50 tagú kalózbanda működik a téma szakértője, Bertrand Monnet, az EDHEC Business School bűnügyi kockázatkezelésre szakosodott professzora szerint.

Bár 2013-ban huszonöt afrikai kormány aláírta a kalózkodás elleni összehangolt küzdelem kódexét, ezt eddig csak részben tartották be az országok, amelyek továbbra is csak a saját vizeik védelmére összpontosítanak. A kameruni Yaoundéban tető alá hozott regionális összefogás célja eredetileg a tengerhajózási biztonság megteremtése volt. A kódex alapján öt tengeri övezetet hoztak létre az országok, amelyeken az eredeti tervek szerint közösen járőröztek volna. Nigéria haditengerészete vezeti a küzdelmet: a régióban elsőként fogtak perbe száz gyanúsítottat a kalózkodás ellen hozott új törvény alapján. A nigériai kormány csaknem 200 millió dollárból fejleszti a haditengerészet felszereléseit, a kalózokra helikopterekkel, drónokkal és nagy sebességű hajókkal csapnak le. A nigériai hatóságok – írta a Bloomberg – a kalóztevékenységek ellen a szárazföldön is hatékonyan léphetnek fel, ha az elszegényedett part menti közösségek elhelyezkedési kilátásain javítanak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.