BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elektromos rollerek a városban: kevés baleset, súlyos károk

Az elektromos rollerekkel okozott balesetek aránya ugyan nem kiugró, az okozott károk azonban egészen súlyosak is lehetnek. A biztosítások legnagyobb számát vidéken és nem a fővárosban kötötték, a szerződő magánszemélyek döntően (79 százalék) a 35 év feletti korosztályhoz tartoznak.

Az elektromos rollerekkel okozott balesetek aránya a bejelentett gépjármű-felelősségbiztosításokhoz kapcsolódó kárügyek darabszámához viszonyítva nem kiugró, az okozott károk azonban súlyosak lehetnek. Az elmúlt egy évben az átlagosan kifizetett kárösszeg a mikromobilitási eszközök lezárt kárügyeiben 710 ezer forint volt, de előfordult 1,6 millió forintos kárösszeg is – közölte az Allianz Hungária.

20241107_132831_HBCP3119 Elektromos rollerek a városban: kevés baleset, súlyos károk
Új korszakot hoztak a városi közlekedésben a robbanásszerűen terjedő elektromos rollerek / Fotó: Hatlaczki Balázs

A kárformák megoszlása is beszédes: 92 százalékuk járműben, 5 százalékuk tárgyakban keletkezik, a személyi sérülések részaránya alacsony (3 százalék). Az utóbbiak között könnyű és súlyos eset is előfordult, míg a vagyoni károk főként töréskárok, ezek többségének Budapest a helyszíne. 

A biztosítások legnagyobb számát vidéken és nem a fővárosban kötötték, a szerződő magánszemélyek döntően (79 százalék) a 35 év feletti korosztályhoz tartoznak, minden ötödik pedig már az 55. életévét is betöltötte. A biztosító tapasztalatai szerint az okozók gyakran a KRESZ alapvető szabályait sem ismerik.

Ittas vezetés és piroson áthajtás ugyanúgy előfordul, mint zenehallgatás közbeni figyelmetlenség vagy járdán közlekedés. A sokszor parkoló autók mellett vagy kereszteződésekben történő ütközéseknél az sem ritka, hogy az okozó sebesen elhagyja a helyszínt anélkül, hogy adatokat hagyna maga után.

Az is megnehezíti a biztosítás meglétének ellenőrzését, hogy a rollereknek nincs rendszámuk, sem központi nyilvántartásuk. A rendőrség bevonása általában meghosszabbítja a kárrendezési folyamatot, ami elkerülhető lenne, ha a rolleresek zsebében mindig ott rejtőzne a gépjárművek kesztyűtartójában tartott baleseti bejelentő vagy ismertebb nevén kék-sárga kárbejelentő.

Továbbá használhatják a Magyar Biztosítók Szövetségének e-kárbejelentő applikációját is. Hazánkban egyébként hamarosan érkezik az új KRESZ, amely várhatóan világosabban szabályozza a mikromobilitási eszközök, így az elektromos rollerezés kereteit.

Elbliccelik a biztosítást a rolleresek – csupán az eszközök harmadának lehet érvényes szerződése, pedig kötelező

Idén átlagosan 6500 forintos éves átlagdíj mellett, alapvetően két biztosító termékei közül választanak az elektromos rollerek tulajdonosai. Az ellenőrzés nehézségei miatt piaci becslések szerint országos szinten csupán az ebbe a körbe tartozó járművek harmada rendelkezik az előírt biztosítással.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.