
Hasít a Ryanair, egekben a nyári utazási kedv
Kilőtt a Ryanair részvényárfolyama hétfő reggel Dublinban, miután az ír fapados légitársaság üzleti éve június végén lezárt első negyedében több mint a duplájára, azaz az előző év azonos időszakában elért 360 millió euróról 820 millióra növelte nettó profitját, magasan túlszárnyalva a Bloomberg Intelligence 687,6 millió eurós becslését is.

A jegyáremeléseken kaszált nagyot a Ryanair
Michael O’Leary vezérigazgató arra számít, hogy a 2026. március végéig tartó teljes pénzügyi évben jelentősen nőni fog a cég nyeresége. Konkrét előrejelzést még nem adnak, mivel túl korai lenne – tette hozzá O’Leary a gyorsjelentés bemutatásakor.
A kritikus nyári időszakban viszont a Ryanair már biztosan erős keresletet érzékel az egész hálózatán, amit szerintük más légitársaságok kapacitáskorlátozásai is segítenek.
Az árbevétel eközben 20 százalékkal, 4,34 milliárd euróra nőtt, ami kissé meghaladta a becsléseket, míg a járulékos bevételek 1,39 milliárd eurós értéke megfelelt az elemzői várakozásoknak.
Az április és június közötti három hónapban a Ryanair 57,9 millió utast szállított, 4 százalékkal többet, mint a bázisidőszakban. A gépek töltöttsége változatlanul 94 százalékon maradt.
A jegyárak a bázishoz képest azonban 21 százalékkal emelkedtek, ezért nőhetett – az 5 százalékkal növekvő működési költségek ellenére is – 128 százalékkal a nyereség. A jegyárak megugrását részben az tette lehetővé, hogy a húsvét idén áprilisra esett, ellentétben a tavalyi évvel, amikor márciusra, azaz az előző negyedévre.
Pénze is van az ír fapadosnak
A július–szeptemberi nyári hónapokra a vezetés már kisebb mértékű jegyáremelkedésre számít, de az is felülmúlja a tavalyit, hiszen akkor az egész évet alapul véve összességében 7 százalékkal csökkentek a jegyárak.
A Ryanair BBB+ besoroláson van a Fitch és az S&P hitelminősítőknél is. A cég több mint 590 repülőgépből álló B737-es flottája teljesen tehermentes, míg bruttó készpénzállománya június 30-án 4,4 milliárd euróra rúgott, miután a negyedév során
- 0,6 milliárd eurót beruházásra,
- közel 0,4 milliárd eurót pedig adósságtörlesztésre fordítottak.
A nettó készpénzállomány 2 milliárd euróra nőtt az előző negyedév végi 1,3 milliárd euróról, így a csoport jó helyzetben van ahhoz, hogy a következő tíz hónapban lejáró kötvényekre – beleértve egy 850 millió eurós szeptemberi kötvényt is – mintegy 2,1 milliárd eurót belső készpénzforrásokból fizessen vissza.
Ez a pénzügyi erő a cégvezetés szerint tovább növeli a különbséget a Ryanair és a versenytársai között, akik drága hosszú távú finanszírozásnak és növekvő repülőgéplízing-költségeknek vannak kitéve.
A Ryanairt felvették az MSCI World Indexbe, és várhatóan szeptemberben bekerül az FTSE Russell Indexbe is a féléves felülvizsgálatot követően.
Az ír vállalat májusban elindította legújabb részvény-visszavásárlási programját is, június 30-ig mintegy 1,6 millió részvényt vásárolt vissza 39 millió euró értékben.
Raliznak a Ryanair részvényei
A Ryanair kiugró eredményei annál is meglepőbbek, mert a brit EasyJet a múlt héten 25 millió fontos negyedéves veszteségről számolt be, a légi forgalmi irányítók sztrájkjaira és a növekvő üzemanyagárakra hivatkozva.
Csütörtökön érkezik egyébként az európai fapados légi közlekedés harmadik nagy szereplőjének, a Wizz Airnek a gyorsjelentése is.
A Ryanair részvényei hétfőn délelőtt 6 százalékkal, 24,5 euróra drágultak. Év eleje óta pedig már 28 százalékkal emelkedett az árfolyam.




