j. j. | A legújabb sláger és a legmenőbb divattermék manapság egyértelműen a sneaker, azaz a városi-utcai tornacipő. A lábbeli státuszszimbólummá is vált, a kultusza átjárta a dizájnt, majd meghódította a divatot, végül megérkezett a műkereskedelembe.
A Sotheby’s önálló sneakeraukciókat tart 2019 óta, ezeken már most hihetetlen magas árakon kelnek el a tornacipők, a következő tíz évre pedig további folyamatos és dinamikus árnövekedést jósolnak a hozzáértők. Az aukciósház ritka cipőket felsorakoztató első árverésén egy pár Nike Moon Shoes 437,5 ezer dollárért kelt el, tavaly egy Michael Jordan által viselt Air Jordan 1 már 560 ezer dollárért ért. A most március 4-én zárult Sotheby’s online aukción a Virgil Abloh által a Louis Vuitton divatháznak tervezett RED edzőcipőt 44 ezer dollárért adták el.
Az utcai ruházati, a szabadidő- és a sportéletmódmárkáknak köszönhetően a millenniumi generációnak nevezett húszas és harmincas korosztály legfontosabb luxusterméke a méregdrága sportcipő. A kategórián belül is prémiumterméknek számítanak a sztáratléták, zenészek, hírességek és dizájnerek nevével fémjelzett, limitált kiadású cipők. A sportszergyártók és a celebek együttműködése sokféle, de mindannyian (például Kanye West, Virgil Abloh, Rei Kawakubo és Tom Sachs) a több milliárd dolláros globális cipőpiacot fűtik. Ezek a sneakerek a prémiumminőségű alapanyagok mellett innovatív dizájnnal készülnek, figyelemfelkeltő és esztétikus a külsejük. A legértékesebbek a közösség számára fontos eseményekhez kötődnek, emellett egy-egy híresség személyes brandjének a részei. A műkereskedelemben ebből fakadóan gyűjtőkörük is van. Megjelent az a réteg, amely ezeknek a tárgyaknak a gyűjtésével fejezi ki magát. A sneakerek jól illeszkednek az art businessbe, a különleges gyűjtői darabokból kollekciók állíthatók össze, amelyek a tárgyiasságon túllépve történeteket mesélnek el az edzőcipőket tervező és az őket egykor viselő emberekről. Szubkultúrákat jelenítenek meg, részben az amerikai fekete kultúra sztorijait is hordozzák. Erős érdeklődés mutatkozik olyan cipőkre is, amelyeken kortárs művészek – mint Basquiat vagy Banksy – jellegzetes motívumai jelennek meg. Ráadásul amíg egy festmény megvásárlása ma a legtöbb kezdő gyűjtő számára elérhetetlen, a tornacipők belépési pontot jelentenek a műgyűjtés világába.
Virgil Abloh divattervező
RED edzőcipője
44
ezer dollárt ért
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.