Egy éve – amikor még a világjárvány nem forgatta fel alapjaiban a légi közlekedést – az amerikai légitársaságok pilóták tömegeinek a nyugdíjazására készültek, miután rengeteg dolgozójuk tölti be a következő években a 65. életévét. Az American Airlines légitársaságnál például a következő évtizedben ez a 15 ezer aktív pilótából több mint 7 ezret érint. A tavaly a pandémia miatt megzuhanó utazási kereslet a légitársaságokat váratlan helyzetbe hozta, a munkaerőköltségek erőteljes csökkentésére kényszerültek, a 65. életévhez közelítőknek korkedvezményes nyugdíjcsomagokat ajánlottak. Most viszont, amikor a koronavírus-járvány remélt leküzdésével a belföldi utazási kereslet fokozatosan visszatér, bajba kerültek a légitársaságok, a pilótahiány miatt nem tudják kielégíteni az utazási igényeket.
Ismét felvennének pilótákat, akiknek a képzése időigényes és költséges. Évekkel előre kellene tervezni. A United a múlt héten jelentette be, hogy folytatja annak a 300 pilótának a képzését, akik 2020-ban, a pandémia kitörése után csupán feltételes állásajánlatot kaptak. A vállalat a saját tanfolyamának keretében további ötezer pilótát képez ki azért, hogy a számára szükséges tízezer fő egy részét biztosítani tudja a következő években.
A JetBlue Airways tájékoztatta a mintegy kétszáz pilótajelöltet, akik tavaly jelentkeztek a vállalathoz, hogy még az idén megkezdődik
a beléptetésük. A Spirit Airlines légitársaság a múlt hónapban kezdte újra 24 pilóta kiképzését, és áprilisban hasonló létszámmal tervez újabb csoportot indítani. Egy másik fapados légitársaság, az Allegiant Air a héten közölte, hogy a texasi Austinban nyit új székhelyet, ahol azonnal megkezdi a pilóták, a légiutas-kísérők és a technikusok felvételét. A frissen alapított amerikai légitársaság, az Avelo Airlines pedig 37 pilótával kezdi meg a működését.
Az utazási igény folyamatosan növekszik.
A múlt héten a belföldi szabadidős utazásokra majdnem teljesen helyreállt a kereslet Scott Kirby, a United Airlines vezérigazgatója szerint, míg az American Airlines adatai szerint a március 26-án zárult hét foglalásai csupán 10 százalékkal maradtak el 2019 azonos időszakáétól. Néhány légitársaságnak azonban különösen rosszkor jött a kereslet megugrása: a Delta Air Linesnak például húsvétvasárnapra nagyjából száz járatot kellett lemondania a pilótahiány miatt. A Delta egyébként már az év elején közölte, hogy valamennyi pilótáját visszahívná aktív státuszba.
A légitársaságok a pandémia kitörése óta jellemzően vonakodtak a pilóták elbocsátásától, hiszen a képzésük hosszú ideig tart, és bonyolult folyamat. Ehelyett inkább ideiglenes szabadságra vagy korengedményes nyugdíjazási programban való részvételre ösztönözték őket. Ráadásul a légitársaságok összesen 54 milliárd dollár állami támogatást is kaptak a munkahelyek megmentésére.
A munkahelyek megmentésére
54
milliárd dollár állami támogatást kaptak az amerikai légitársaságok
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.