Nemzetközi gazdaság

Pilótahiánnyal küzd a légiipar

Egyre nagyobb gondot okoz a növekvő belföldi utazási kereslet kielégítése az Egyesült Államokban.

Egy éve – amikor még a világjárvány nem forgatta fel alapjaiban a légi közlekedést – az amerikai légitársaságok pilóták tömegeinek a nyugdíjazására készültek, miután rengeteg dolgozójuk tölti be a következő években a 65. életévét. Az American Airlines légitársaságnál például a következő évtizedben ez a 15 ezer aktív pilótából több mint 7 ezret érint. A tavaly a pandémia miatt megzuhanó utazási kereslet a légitársaságokat váratlan helyzetbe hozta, a munkaerőköltségek erőteljes csökkentésére kényszerültek, a 65. életévhez közelítőknek korkedvezményes nyugdíjcsomagokat ajánlottak. Most viszont, amikor a koronavírus-járvány remélt leküzdésével a belföldi utazási kereslet fokozatosan visszatér, bajba kerültek a légitársaságok, a pilótahiány miatt nem tudják kielégíteni az utazási igényeket.

Ismét felvennének pilótákat, akiknek a képzése időigényes és költséges. Évekkel előre kellene tervezni. A United a múlt héten jelentette be, hogy folytatja annak a 300 pilótának a képzését, akik 2020-ban, a pandémia kitörése után csupán feltételes állásajánlatot kaptak. A vállalat a saját tanfolyamának keretében további ötezer pilótát képez ki azért, hogy a számára szükséges tízezer fő egy részét biztosítani tudja a következő években.

A JetBlue Airways tájékoztatta a mintegy kétszáz pilótajelöltet, akik tavaly jelentkeztek a vállalathoz, hogy még az idén megkezdődik

a beléptetésük. A Spirit Airlines légitársaság a múlt hónapban kezdte újra 24 pilóta kiképzését, és áprilisban hasonló létszámmal tervez újabb csoportot indítani. Egy másik fapados légitársaság, az Allegiant Air a héten közölte, hogy a texasi Austinban nyit új székhelyet, ahol azonnal megkezdi a pilóták, a légiutas-kísérők és a technikusok felvételét. A frissen alapított amerikai légitársaság, az Avelo Airlines pedig 37 pilótával kezdi meg a működését.

Az utazási igény folyamatosan növekszik.

A múlt héten a belföldi szabadidős utazásokra majdnem teljesen helyreállt a kereslet Scott Kirby, a United Airlines vezérigazgatója szerint, míg az American Airlines adatai szerint a március 26-án zárult hét foglalásai csupán 10 százalékkal maradtak el 2019 azonos időszakáétól. Néhány légitársaságnak azonban különösen rosszkor jött a kereslet megugrása: a Delta Air Linesnak például húsvétvasárnapra nagyjából száz járatot kellett lemondania a pilótahiány miatt. A Delta egyébként már az év elején közölte, hogy valamennyi pilótáját visszahívná aktív státuszba.

A légitársaságok a pandémia kitörése óta jellemzően vonakodtak a pilóták elbocsátásától, hiszen a képzésük hosszú ideig tart, és bonyolult folyamat. Ehelyett inkább ideiglenes szabadságra vagy korengedményes nyugdíjazási programban való részvételre ösztönözték őket. Ráadásul a légitársaságok összesen 54 milliárd dollár állami támogatást is kaptak a munkahelyek megmentésére.

A munkahelyek megmentésére

54

milliárd dollár állami támogatást kaptak az amerikai légitársaságok

Ezek is érdekelhetik