Az elmúlt tíz évben ötven százalékkal csökkent a hajózási incidensek száma. Az Allianz 2021. évi hajózásbiztonsági riportja szerint tavaly 49 nagy méretű hajó veszett oda világszerte (2011-ben még 98 volt ez a szám), az összes incidens száma pedig 2703 volt, amely négy százalékkal kevesebb a 2018-as adatokhoz képest. 

Továbbra is a dél-kínai, indokínai, indonéziai és Fülöp-szigeteki tengeri régió vezet a globális veszteségek terén, minden harmadik baleset itt történt. 

Fotó: Anadolu Agency via AFP

A világ kalózkodási csomópontja ugyanakkor a Guineai-öböl – 2020-ban a hajók személyzetét érintő emberrablások 95 százaléka itt történt. Tavaly 130 dolgozó esett emberrablás áldozatául a régióban 22 incidens keretében, ami mind ezidáig a legmagasabb szám.

A tengeri nem szenvedte meg olyan szinten a koronavírus-járvány hatását, mint a gazdaság más területei, idén pedig már a 2019-es szintet is túlszárnyalhatja. 2021 júniusában a becslések szerint rekordszámú – összesen 300 – teherhajó várakozott, hogy bejuthasson a zsúfolt kikötőkbe. A tartályhajók kikötőkben való várakozással töltött ideje 2019 óta megduplázódott. 

2021 márciusában a becslések szerint mintegy 200 ezer tengerész rekedt a hajók fedélzetén, mivel a Covid–19 miatti korlátozások miatt nem térhettek haza. 

A tengeren eltöltött hosszabb idő szellemi kifáradáshoz vezethet, és hátrányosan befolyásolhatja a döntéshozó képességet, ami pedig a biztonságra is hatással van – figyelmeztet a jelentés, hozzátéve, hogy előfordultak már olyan hajózási incidensek, amelyek során a személyzet a kelleténél több időt töltött a fedélzeten. A tengerészek képzése nehézkes, az új munkavállalók számára pedig nem túl vonzóak a jelenlegi munkafeltételek. A munkaerőhiány hatással lehet a hajózás iránti kereslet ugrásszerű növekedésére, ahogy a nemzetközi kereskedelem visszatér a normál kerékvágásba.

A nagy- és óriásméretű hajókat érintő incidenseket az is okozza, hogy a hajók egyre nagyobbak, miután a cégek a méretgazdaságosságra és üzemanyag-takarékosságra törekszenek.