Az elemzőcég szerint lassú konszolidáció vette kezdetét a tengeri konténeres szállítás piacán. Friss előrejelzésükben a száraz ömlesztett áruk iránti kereslet növekedését az idei egész évre vonatkozóan 0,2 százalékra teszik, jövőre éves alapon 1,7-es bővülést valószínűsítenek. Ugyanakkor a tengeri áruszállító flotta globális kapacitása ennél nagyobb mértékben nő, az idén 2,8, jövőre pedig 2,2 százalékkal.

Cargo shipping container ships wait in the Pacific Ocean to enter the Port of Los Angeles and Port of Long Beach on October 15, 2021 as seen before sunrise from Signal Hill, California. - The port, North America's busiest container terminal, began 24-hour operations October 14, 2021 after the White House intervened to help ease bottlenecks that are choking commerce and pushing up prices. (Photo by Patrick T. FALLON / AFP)
Fotó: PATRICK T. FALLON / AFP


Már látszanak a fordulat jelei a Markit szerint, ugyanis az utóbbi időben jelentősen csökkent a megrendelések száma, elsősorban a kisebb hajók iránti kereslet csappant meg. A fuvardíjak váratlan esése miatt sok hosszú távú szerződésre alapozó szereplőnek ki kellett lépnie a szabadpiacra,hogy hozzájusson a szükséges bevételhez. Azonban a Markit közgazdászai szerint függetlenül a rövid távú hatásoktól, a kereslet és a kínálat egyensúlyba kerül középtávon.

Egyelőre – az embargóról szóló döntések ellenére – nagy a forgalom az orosz kikötőkben, magas szinten stabilizálódott az orosz Ugyanakkor a szakértők emlékeztetnek arra, hogy számtalan korlátozás csak a harmadik negyedévben lép életbe, így tehát most még az Oroszországból származó áruk felhalmozása a jellemző. Az embargóval egyértelműen növekedni fog az ausztrál szén iránti igény Európában, mint ahogy a Csendes-óceán térségéből is több acélt importál majd Európa, így tehát ezen útvonalak forgalmasabbá, telítettebbé válhatnak. Emlékeztetnek arra is, hogy az ukrajnai háború miatt a szárazföldi szállítási kapacitások csökkenését csak a konténerszállítás globális felfuttatásával lehet pótolni. Úgy vélik tehát, hogy ha a konténerszállítási díjak viszonylag magasak maradnak, akkor a tengeri fuvarozók az általános szállítóhajóikat is konténerek transzportjára csoportosítják át, ami végül is elvezethet a kisebb ömlesztett rakományok szállítási tarifáinak megemelkedéséhez, ugyanis csökkenhet az ilyen árukat szállító hajók mennyisége.


 

Ugyanakkor az év vége hordoz bizonytalanságokat is, az egyik fő rizikó a kínai szénfelhasználás kérdése. Ami biztos, hogy a hazai kitermelés nőtt, ami esetlegesen elvezethet az korlátozásához, így a szállítandó nyersanyag mennyiségének csökkenéséhez. A kínai szénimport volt a szektor erősödésének az egyik mozgatórugója a tavalyi harmadik negyedévben. A szén amúgy is döntő kérdés: az Oroszországból származó nyersanyagra kivetett európai és japán embargó bizonyosan nem növeli a megrendelések számát.

Emellett az esetleges újabb Covid-korlátozások is felrúghatják a beállt rendszereket, és a magas globális is visszafoghatja a keresletet az év vége felé a harmadik negyedévi hagyományosan erős szezon után. Emellett az esetlegesen lanyhuló vásárlóerő amúgy is mérsékelheti a konténerek iránti keresletet, ezt kockázatnak tekintik a szektorban – hangsúlyozza a Markit.

A másik oldalról nézve a hajók is egyre hatékonyabbá válnak. Mint írják, a teherszállítók sebessége is nő, illetve a piac kiszámíthatóbbá válásával a torlódások, várakozási idők is csökkennek. Egy harmadik bizonytalansági tényező az Ukrajnából származó gabona megszokottnál valószínűsíthetően kisebb mennyisége.

Összességében a Markit szakértői a konténeres szállítási díjak 20–30 százalékos csökkenését várják, és az idei év második felében 6-7000 dollárba kerülhet egy konténer hajóztatása a tavalyi 9-10 000 dollár után. A mérséklődés a magas infláció miatti keresletcsökkenésnek, a Covid-korlátozások enyhítése miatti jobb tervezhetőségnek köszönhető legfőképpen.