BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
innovációs nap

Nem sors, hanem stratégia – így lesz a tehetségből lehetőség

A legtöbb magyar középiskolás saját vállalkozás indítását tervezi, kevesen számítanak állami nyugdíjra, a túlnyomó többség nyomon követi, hogy mire költ, és már pénzt is félretesznek. Nemcsak fesztiválokra és szórakozásra, hanem tanfolyamokra is spórolnak. Mindez az EY GDS és a Junior Achievement Hungary által közösen szervezett, egyik korábbi Innovációs Napon megkérdezett diákok válaszaiból derült ki.
Szerző képe
Szögi Anita, Szakmai munkatárs, Junior Achievement Magyarország Magdalena Sobiak, Corporate Responsibility Lead, EY GDS Hungary
1 órája
Innovációs Nap Vállalat Tehetség Diák Középiskolás Projekt
Fotó: shutterstock (Képünk illusztráció)/Unai Huizi Photography

A most iskolapadban ülők úgy vélik, még életük során szárazsággal és éhínséggel nézhetnek szembe a klímaváltozás miatt. A tanulók szerint külön tantárgynak kellene foglalkoznia az éghajlatváltozással. Sokan már most is tudatosan keresik a fenntarthatóbb megoldásokat – legyen szó szelektív hulladékgyűjtésről vagy megújuló energiahasználatról. Komoly gondolatok ezek középiskolás diákoktól, ami jól tükrözi, hogy a tehetség és felelősség ott van az új generációkban, csak ki kell bontakoztatni.

középiskolás, középiskola, iskola, diákok, diák
Középiskolások – így lesz a tehetségből lehetőség / Fotó: Unai Huizi Photography / Shutterstock (Képünk illusztráció)

Sokszor halljuk, hogy a mai fiatalokat nem érdekli semmi, és nem is szeretnek dolgozni. Ezeket az általánosításokat teljesen megcáfolják az évente többször megrendezett Innovációs Napok, ahol a résztvevő 14–18 éves magyar középiskolások a tanáraik és a vállalat munkatársai segítségével többek között üzleti terveket dolgoznak ki, vagy iskolájuk fenntarthatóbbá tételére állnak elő megvalósítható ötletekkel. A program célja többek között, hogy a fiatal tehetségek fejlődését értékes üzleti és pénzügyi ismeretek megosztásával segítse, gyakorlati módszerekkel és nemzetközi példák bemutatásával támogatva őket a kibontakozásban. Ezzel egy időben a diákok megtanulják, hogyan lehet ötletből működő projekt, hogyan kell csapatban dolgozni, prezentálni vagy épp figyelembe venni a költségvetési kereteket.

Miért kapcsolódik egy cég ezekhez a kezdeményezésekhez? Mert a tudás és a készségek folyamatos fejlesztése elengedhetetlen mind az egyén, mind a szervezet sikeréhez. Az állandó változás és a szinte alig lekövethető technológiai fejlődés korszakában már nem létezhet hosszú távú üzleti siker olyan támogató közeg nélkül, amely nem értékeli a tanulást és a fejlődést. A munkaerőpiacon egyre keresettebbek a rugalmasan tanuló, komplex problémákra kreatív megoldásokat kereső, digitális és pénzügyi műveltséggel rendelkező fiatalok – a vállalatok tehát nemcsak adnak, hanem hosszú távon nyernek is ezekkel a befektetésekkel.

A JA Magyarországgal közös HR-program kiemelkedő eredményeket ért el, hiszen évente a vállalat munkatársaink 25 százalékát vonják be, így több száz diákkal teremthetnek értékes kapcsolatokat. Az Innovációs Nap mellett a fiatalok egy árnyékprogram során esélyt kapnak a gyakorlatban szakmák megismerésére, hozzásegítve őket a tudatos pályaválasztásban. Az úgynevezett „shadowing” napokon a középiskolások egy-egy munkavállaló mellé szegődnek, és testközelből láthatják, hogyan működik az adószakemberek egy tipikus munkanapja. A pályaorientációs roadshow során pedig az osztálytermekben mutatják be a szakemberek eddigi karrierjüket, így az iskolások valós képet kapnak a munka világáról és a lehetőségekről. A diákok visszajelzése szerint a program növeli önbizalmukat, szélesíti pályaismeretüket és elmélyíti társadalmi felelősségvállalásukat.

De nemcsak a tanulók nyernek a programmal, mivel a kollégák is személyes fejlődésről számolnak be, mentorálási élményeik pedig inspirálóan hatnak másokra. Ezek a programok segítenek újraértékelni munkájukat, céljaikat, ami hozzájárul a kiégés megelőzéséhez és a motiváció fenntartásához. A tudásmegosztás és az aktív részvétel hozzájárul egy együttműködő, elkötelezett szervezeti kultúrához. A kezdeményezés egyúttal közösségi élményt is nyújt: a diákok és önkéntesek közötti kapcsolatok inspiráló példaképeken és értékes beszélgetéseken keresztül mélyítették a tanulási élményt. A közös munka erősítette a csapatmunkát és a problémamegoldást – olyan készségeket, amelyek elengedhetetlenek a jövőbeni sikerekhez.

A projekt legnagyobb kihívása, hogy fenntartsuk a fiatalok és önkéntesek érdeklődését és elköteleződését a gyorsan változó helyi igények közepette – különösen az olyan új technológiák térnyerésével, mint a mesterséges intelligencia. Hamar világossá vált, hogy a résztvevők motiváltságának megőrzéséhez gyorsan kell reagálnunk és biztosítanunk kell, hogy a program tartalma releváns maradjon és igazodjon a változó elvárásokhoz. A legújabb foglalkozások már érintik az MI-alkalmazások alapjait, így a diákok nemcsak a ChatGPT működéséről tanulnak, hanem arról is, miként érdemes ezeket az eszközöket tudatosan, etikus módon használni a tanulásban és a munkában. 

Azt, hogy pontosan milyen munkakörökben dolgoznak majd a mai középiskolások 10-15 év múlva, ma még lehetetlen megjósolni a technológiai és gazdasági környezet elképesztő változásai mellett. Egyvalami azonban biztos: azok a készségek, amelyekkel magabiztosan, felelősen és alkalmazkodóan tudják elérni céljaikat, minden jövőbeni pályán hasznosak lesznek. 

A szerző további cikkei

Továbbiak

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.