Novemberben tovább folytatódott az orosz autópiac visszaesése. Az Európai Vállalkozások Szövetségének (AEB) jelentése szerint a múlt hónapban az új gépjárművek eladásai 61,6 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbihoz képest, mivel az ágazatot a szankciók és a visszafogott kereslet egyaránt korlátozza – írja a Reuters.

Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Míg tavaly novemberben 120 ezer autót adtak el, egy évre rá mindössze 46 403-at. A teljes autópiacon 60,9 százalékkal csökkentek az eladások egy év alatt.

 

Az eladások február óta zuhannak, amikor is Oroszország háborút indított Ukrajna ellen. A termelés hamar összeomlott, mivel a nemzetközi szankciók megakadályozzák az alkatrészekhez való hozzáférést, és a legtöbb külföldi gyártó kivonult az országból. A hiányt Moszkva Indián keresztül próbálja meg pótolni, az országnak a létfontosságú iparágak fenntartásához szükséges termékeket tartalmazó ötszázas listát küldtek, amelyek beszerzéséről szeretnének megegyezni. Ezek közé tartoznak az autóalkatrészek is.

A hiányzó alkatrészek és a kiürült gyárak mellett a lakosság helyzete is sokat romlott, az elemzők szerint az egész gazdaságot jellemző korlátozott kereslet, a csökkenő életszínvonal és a megemelkedett is csapást mért az ágazatra.

Az orosz autópiac 2014-ig világszinten is a legjobbak közé tartozott, számos külföldi járműgyártót ösztönöztek arra, hogy Oroszországban létesítsenek termelőegységeket. A szankciók miatt viszont a piac gyakorlatilag megszűnt, és ez az orosz autóipar hiányosságaira is felhívta a figyelmet. 

A siralmas helyzeten az oroszok saját autógyártásuk feltámasztásával igyekeznek úrrá lenni.

A külföldi gépjárművek pótlására Oroszország újraindította a régi szovjet autómárka, a Moszkvics gyártását, amit a Moszkva melletti, korábban a francia Renault tulajdonában lévő üzemben képzelik el. Bár az orosz tisztviselők ezt a fellendülés jeleként harangozták be, az újraindított márkából hiányoznak a szovjet gyökerek, ugyanis valójában egy echte kínai autóról van szó. A Moszkvics a JAC formatervét, rendszerét és platformját használja, az alkatrészeket Kínából szállítják be, és még a bemutató modelleken is a JAC kínai alkatrészkódjai szerepeltek.