Oroszország ismét elkezdte gyártani a szovjet időszak ikonikus autóját, a Moszkvicsot – írta meg a Reuters. 

A sign stands outside the Renault SA automobile plant in Moscow, Russia, on Tuesday, May 28, 2019. A prospective deal proposed by Fiat Chrysler Automobiles NV to merge with Renault could create the world's third-biggest carmaker.
Fotó: Andrey Rudakov / Bloomberg via Getty Images

A Moszkvicsot a Renault moszkvai gyárában kezdték el gyártani, az üzemet már be is indították.

A Renault még májusban eladta az oroszországi AvtoVAZ autógyártóban lévő teljes részesedését. A tranzakció értéke állítólag egyetlen rubel volt, de az üzlet tartalmaz egy hatéves visszavásárlási opciót is. A Moszkvától délre lévő gyárat Oroszország a Moszkvics Moszkvai Autógyár névre keresztelte.

A francia autógyártónak 68 százalékos részesedése volt az AvtoVAZ-ban. A Lada gyártója az orosz Központi Kutatási és Fejlesztési Autó- és Motorfejlesztési Intézethez (NAMI) került.

A Moszkvicsot eredetileg 1930-tól 2010-ig gyártották a Szovjetunióban, majd Oroszországban. Végül egy csődeljárás után fel kellett számolni a céget, ez pedig véget vetett az autó gyártásának. Az Ukrajna elleni háború most ismét életre hívta az orosz járművet. A Renault, amelynek 15 százalékát a francia állam birtokolja, valószínűleg politikai noszogatásra vonult ki Oroszországból.

A háború miatti vállalati exodus után a Lada piacvezető márkává lépett elő Oroszországban. Ez nem meglepő, hiszen más márkához nem igazán lehet hozzájutni az országban. A Ladát gyártó AvtoVAZ utoljára másfél évtizeddel ezelőtt, 2009-ben vezette az eladási listákat orosz földön. Azt hozzá kell tenni, hogy még így is rendkívül kevés autót értékesítenek Oroszországban. Júliusban összesen 5078 kocsi talált gazdára a fővárosban, ami 74 százalékkal múlta alul az egy évvel korábbi értékesítési számot.

Már alig vesznek autót az oroszok

Legalább 25 éve csak egyszer, a pandémia beütésekor adtak el olyan kevés járművet Oroszországban, mint áprilisban.