A pénzügyi szolgáltató Fidelity International idén is elkészítette elemzői felmérését arról, hogy a vállalatok milyen pénzügyi környezetre számíthatnak világszerte. A 2023-as elemzői felmérésben 152 amerikai, európai és ázsiai vállalatokat figyelő részvény- és kötvényelemző véleményét kérték ki decemberben.

House project in virtual reality
Az lassan eléri a csúcspontját.
Fotó: Getty Images

A válaszadók nagyjából fele gondolja úgy, hogy a vállalatokra ható árnyomás már vagy elérte vagy 2023 első negyedévében el fogja érni a csúcspontját. Mindössze ötödük nyilatkozta, hogy ez az év közepe után esedékes.

A földgáz, a kőolaj és egyéb árupiaci termékek árának csökkenése az elmúlt két hónapban megjelent a fogyasztói árak alakulásában, és gyorsan enyhíti a vállalatokra nehezedő árnyomást.

A többség szerint az infláció visszaszorulásának fő oka a nem munkabér jellegű költségek csökkenése, habár összességében arra számítanak, hogy a következő hat hónapban ezek növekedni fognak.

A változás az elmúlt hónapban elsősorban az észak-amerikai árupiaci termékeket értékesítő vállalatoknál volt tapasztalható. Az ázsiai és csendes-óceáni informatikai vállalatoknál az ellátási fennakadások már nem okoznak problémát, a fő hiány már nem az ellátási láncban, hanem a végfelhasználói keresletben mutatkozik. Az alapanyagok, a technológiai cégek és az ipari gyártók kapcsán az input költségek csökkenésére számítanak.

A béremelkedés tavaly már költségnövekedést okozott, ami a következő hónapokban is várható. 

A feszes amerikai miatt a szakértők a munkaerőköltségek egyértelmű emelkedésére számítanak az elkövetkező hónapokban. A legnagyobb költségnövekedést az európai vállalatok számoltak be, ugyanis a megélhetési költségek miatt fizetésemelést kellett adniuk.

A vállalatvezetők egyre kevésbé bíznak a nagyszabású beruházások sikerében a költségnövekedés és a nyugati gazdaságok esetleges recessziója miatti aggodalmak hatására

– mondta Al-Hilal István, a Fidelity International kelet-közép-európai igazgatója a közlemény szerint. 

A költségkilátásoktól függetlenül az elemzők évek óta először számítanak arra, hogy vállalataik nehezen tudnak majd árat emelni az értékesítési volument érintő áldozatok nélkül. A következő 12 hónapban a légitársaságok legnagyobb kockázata a keresletcsökkenés, amely egybeeshet a vártnál nagyobb fájdalmat okozó inflációval.