Súlyosbodni fog a pilótahiány az Egyesült Államokban, ami korlátozza majd az utazási lehetőségeket, és tovább emeli az árakat – figyelmeztetett a regionális légitársaságok szövetsége egy kongresszusi meghallgatáson.

Oklahoma,City,,Oklahoma,/,Usa,-,May,13,,2018:,View
Oklahoma City, Oklahoma / USA - May 13, 2018: View of a Southwest Airline Plane at a Terminal at the Will Rogers Airport in Oklahoma City, OK
A regionális légitársaságok 500 gépet kénytelenek pilótahiány miatt a földön vesztegeltetni.
Fotó: Shutterstock

A pilótahiány a szervezet elnök-vezérigazgatója, Malarkey Black szerint már így is az összeomlás határára sodorta a légi közlekedést, de 

a jelenleg aktívaknak több mint a fele 15 éven belül eléri a 65 évet, amikor kötelező nyugdíjba menniük.

A fiatalok pedig egyszerűen nincsenek elegen ahhoz, hogy pótolják őket, az aktív pilótáknak nem egészen 8 százaléka 30 év alatti.
Black szerint a pilótahiány országszerte érzékelhető: 42 szövetségi államban kevesebb a repülőjárat a koronavírus-járvány előttihez képest, 136 repülőtér forgalma csökkent legalább a negyedével, 11 kisebb város repülőterére pedig teljesen megszüntették a légi járatokat. Regionális légitársaságok legalább ötszáz gépet kénytelenek a földön vesztegeltetni, mert nincs pilóta, aki repüljön velük, de 

a többi gép kihasználtsága sem haladja meg a korábbinak a 40 százalékát.

Tropical storm Dorian threatens Puerto Rico, coast of Florida
A passenger walks in front of the closed counter of Southwest Airlines at Fort Lauderdale-Hollywood International Airport in Fort Lauderdale, Florida on September 2, 2019. - Lauderdale-Hollywood International Airport closed at noon due to a mandatory closure order due to winds associated with Hurricane Dorian. Monster storm Dorian came to a near stand-still over the Bahamas, prolonging the agony as surging seawaters and hurricane winds made a shambles of low-lying island communities and spurred mass evacuations along the US east coast. It weakened slightly Monday to a still-devastating Category 4 storm, punishing Grand Bahama Island with "catastrophic winds and storm surge," the Miami-based National Hurricane Center said in its 1500 GMT bulletin. (Photo by Eva Marie UZCATEGUI / AFP)
A kisebb repülőterek közül 11 már egyáltalán nem fogad gépet.
Fotó: AFP

A CNN emlékeztetett, hogy a legtöbb légitársaság még nem állította vissza teljesen a járvány idején végrehajtott járatritkításokat, bár néhányuknál rekordokat döntenek a jegyfoglalások. A korlátozott kapacitás és az erős kereslet miatt viszont a viteldíjak olyan mértékben emelkednek, hogy már jelentősen meghaladják a járvány előtti szintet. 
A nagy légitársaságok természetesen próbálják kielégíteni az igényeket, és tavaly több mint 13 ezer pilótát vettek fel – csak éppen szinte mindenkit a regionális kicsiktől csábították át. Az sem segít, hogy tavaly olyan sokan szereztek pilótaengedélyt, mint még soha, de ez a 9500 új munkavállaló sem elég.
Black azt is elmondta a meghallgatáson, hogy 

egy új pilóta képzésének költsége 80 ezer dollár lehet, a teljes költség pedig az alapdiplomával együtt eléri a 200 ezer dollárt.

 Szerinte a szövetségi pénzügyi támogatás nem elegendő ahhoz, hogy a szegényebb diákok is esélyt kapjanak arra, hogy pilóták legyenek.

Oklahoma,,Aug,10,,2021,-,Southwest,Airplane,Wing,In,Will
Oklahoma, AUG 10, 2021 - Southwest airplane wing in Will Rogers World Airport
A nagy légitársaságok a kicsiktől szipkázzák el a pilótákat.
Fotó: Shutterstock

Ellentétben más karrierutakkal, amelyek folyamatos szakmai továbbképezést igényelnek, az akkreditált pilótaképző programokban részt vevők nem igényelhetnek a felsőfokú támogatási programokon keresztül elérhető további hiteleket, hogy fedezzék a magasabb költségeket

– emlékeztette a képviselőket. Sokan éppen azért választják második karriernek a repülést, mert csak idősebb korban képesek finanszírozni a kiképzésüket, így viszont nem maradhatnak hosszú ideig a pályán. 

A pilótákat tömörítő szakszervezet ellenzi, hogy a hiányt a kiképzési és képesítési szabályok lazításával vagy a kötelező emelésével próbálják enyhíteni.

Az előbbi a biztonság romlásához vezethet, az utóbbi pedig sok szempontból nem megoldás. Például azért, mert az idősebbek főleg nemzetközi járatokon teljesítenek szolgálatot, a nemzetközi szabályok viszont szintén 65 évnél húzzák meg a korhatárt.