Három fő megállapítást tett az Európai Számvevőszék az intelligens városokkal kapcsolatban, ezek közül pedig csak egy pozitív, azaz volna teendő az programjaival.

20200916 Budapest MAN Lion’s City 12E típusú autóbusz. Tesztelés.A 105-ös autóbusz vonalán tesztelt, a legkorszerűbb technikával felszerelt, teljesen elektromos hajtásláncú MAN Lion’s City 12E városi autóbusz.Fotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG
A közösségi közlekedésre is jótékony hatása lehet az okosvárosok kialakításának.
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A most vizsgált fő program a Világítótorony névre keresztelt projekt, amely 400 millió eurós (153 milliárd forintos) költségvetéssel futó kutatási és innovációs tevékenységegyüttes. A számvevők szerint ráadásul igen hasznos, mert a modern technológiák révén pénz takarítható meg, csökkenthető a szennyezés és javítható a szolgáltatások minősége, amely az energiahatékonyságban, a levegőminőségben és az e-mobilitásban látszik meg leginkább. 

2030-ra 100 városnak kéne klímasemlegessé válnia

Ezeknek lehet örülni, ugyanakkor a program nincs összekötve az unió egyéb kezdeményezéseivel, ráadásul a köz- és magánfinanszírozás is szétaprózódott, úgyhogy összességében nem lehetünk elégedettek – erre mutatott rá a jelentésért felelős számvevőszéki tag, aki történetesen magyar.

Az Európai Uniónak többet kell tennie az elért eredmények szélesebb körű hasznosításáért, ha lehetővé akarja tenni, hogy a modern technológiák révén több uniós város is intelligensebbé és környezetbarátabbá váljon

– jelentette ki Pelczné Gáll Ildikó, aki a második ciklusát tölti a szervezetnél.

A Világítótorony program egyébként a Horizont 2020 kutatási és innovációs keretprogramhoz tartozik, és 24 tagállamban 120 városnak nyújtott támogatást. A törekvések a 2021–2027-es költségvetési ciklus második felében már a Horizont Európa kutatási és innovációs keretprogramban folytatódhatnak, a cél, hogy 2030-ig 100 város alakuljon klímasemlegessé, 2050-re pedig az Európai Unió összes városa elmondhassa magáról ugyanezt.

Mi volt helyes és mi nem megy?

A klímasemlegességre törekvés persze nem olcsó, jóval több beruházásra lenne szükség, mint amennyit az EU önmaga finanszírozni képes. 

A becslések szerint száz, átlagosan százezer lakosú európai városnak 96 milliárd eurót kellene beruháznia, 

hogy 2030-ra klímasemlegessé váljon. A számvevők meg is jegyezték: a városok számára nem teljesen világos, hogy összességében mekkora EU-forrás áll a program rendelkezésére, úgyhogy felkérték az Európai Bizottságot, hogy mérje fel a tényleges finanszírozási kapacitást.

20230901 DebrecenFolytatják a közvilágítási lámpák cseréjét. A korszerű világítótestek kevesebb fogyasztással, így kevesebb költséggel fognak járni a jövőben.Fotó: Molnár Péter MPHajdú-Bihari Napló
Az energiahatékonyság az egyik fő fejlődési pont.
Fotó: Molnár Péter / Hajdú-Bihari Napló

Kora ősszel a kékenergia témájában sem voltak elégedettek a számvevők, de most azért megjegyezték, hogy az intelligens városok kialakítására létrehozott Világítótorony programnak nemcsak az alapötlete, hanem a kialakítása is helyes, mivel megfelel a városok igényeinek és alkalmas a piacközeli technológiák bemutatására is. Az okosmegoldások főleg az energiahatékonyságra koncentráltak, ezek közül a legfontosabbak:

  • az energiahatékony épületek,
  • a világítás,
  • és az intelligens hálózatok.

E területeken jól hasznosult a program, az esetek kétharmadában elérték vagy akár meg is haladták a kitűzött célokat. Ott lehetne fejlődni, hogy a projekten kívüli városokba is át lehessen helyezni a pozitívumokat. Ennek azonban keresztbefekszik egy sor tényező.

A lakosság nem túl lelkes

Az egyik, sőt legfontosabb a lakosság érdektelensége vagy rossz esetben aktív ellenállása. A közöny letörése, a polgárok bevonása komoly problémákat okozott, pedig ez kulcsfontosságú lenne a sikerhez, főleg hosszú távon. Miként a számvevők fogalmaztak, 

ha az intelligens városok a modern technológiák bevetésének köszönhetően csökkentik szénlábnyomukat és átalakítják hagyományos eljárásaikat, szolgáltatásaikat, az előnyöket hozhat a polgárok és a vállalkozások számára. 

A mindennapokon javítana ugyanis, ha az okosvárosok kialakítása révén a szolgáltatások rugalmasabbá válnának, a közterek biztonságosabbá, továbbá javulna a közlekedés, a közvilágítás, az épületek fűtése, a víz- és a hulladékgazdálkodás.