BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eltűnnek végre a közutálatnak örvendő fizetőkapuk a horvát autópályákról

Kiválasztották a kivitelezőt, így hamarosan megkezdődhet az új elektronikus útdíjfizetési rendszer kiépítése a horvát autópályákon. Az új, hibrid rendszer értelmében rendszám és megtett távolság alapján kell a sofőröknek fizetniük 2026-tól.

Bár már többször megígérték, most úgy tűnik, hamarosan tényleg búcsút mondhatunk a mindenki által gyűlölt fizetőkapuknak a horvát autópályákon. Az adriai ország mérnökei ugyanis egy vadonatúj útdíjfizetési rendszert dolgoztak ki, amely lényegesen csökkenti majd a torlódásokat. Ez a gyakorlatban úgy fog kinézni, hogy a sztrádát igénybe venni akaró autósoknak regisztrálniuk kell a rendszámukat egy online felületen vagy a forgalmi irodákban. 

Zagreb-lucko,,Zagreb,,Croatia,-,04.01.2019:,Toll,Gate,In,Croatian,Highway.
A kép nem a nyári csúcsban készült.
Fotó: Shutterstock  

Ott a sofőrök választhatnak a feltöltőkártyás és a bankkártyás fizetés között. Az utóbbi esetében az útkezelő a rendszámhoz hozzárendeli a kártyát, amelyről minden utazás esetén automatikusan levonják az útdíjat akár egy online vásárláskor. A feltöltőkártyás rendszerben pedig egy virtuális számlát rendelnek az autóhoz, amelyre a tulajdonos annyi pénzt tölt, amennyit szeretne, és arról vonják majd le az utazás árát. 

A díjszabás az eddigihez hasonló lesz, vagyis az autósok a megtett út hossza alapján fizetnek.

A felhajtókon a kamerák leolvassák a rendszámukat, a kihajtóknál pedig a sorompó automatikusan ki fog nyílni, és közben levonja a számláról az úthasználat árát. Ehhez az autósoknak elég lesz lassítaniuk. A rendszer kiépítése várhatóan márciusban kezdődik, és a szlovák Sky Toll végzi majd mintegy 100 millió euróért. 

A 2026 tavaszára elkészülő fejlesztést teljes egészében uniós forrásokból fedezik a horvátok. Az új megoldással párhuzamosan egy évig a fizetőkapuk is működni fognak. Az elektronikus fizetés viszont ez idő alatt 10 százalékkal olcsóbb lesz, hogy ezzel is ösztönözzék az autósokat a használatára. 

A kamionokra és a buszokra más vonatkozik                 

Az elektronikus útdíjfizetés valamivel bonyolultabb lesz a kamionoknak és a buszoknak. Számukra ugyanis a horvát pályákon eddig is alkalmazott ENC-rendszer használatát teszik kötelezővé. Erre azért van szükség, mert esetükben dinamikus árazás lesz. Ez azt jelenti, hogy a forgalmasabb időszakokban elvileg emelhetnek majd a használati díjon, kisebb forgalom esetén pedig csökkenthetik.

  



 



 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.