Az olasz kormány és a világ egyik legnagyobb autóipari vállalatának számító Stellantis megállapodtak abban, hogy együttműködnek a csoport mintegy 40 ezer olaszországi munkahelyének megőrzése érdekében. Róma cserébe különböző kedvezményeket, ösztönzőket jelenthet be az iparágnak – árultak el névtelenségüket kérő források a Bloombergnek.
A megegyezés részeként a Stellantis egyetlen gyárat sem zár be a mediterrán országban és bemutatja tervét az összes olasz létesítmény kapcsán. A bennfentesek szerint a cég az olaszországi termelést a magasabb árrésű modellekre kívánja összpontosítani, amivel ellensúlyozná a magas gyártási költségeket.
A felek már a jövő héten bejelenthetik az egyezséget. A kapcsolatok javulása azután következett be, hogy múlt héten lemondott Carlos Tavares vezérigazgató, miután az eladások rosszul alakultak és a cégen belül számos vezetővel került összetűzésbe. A 66 éves portugál üzletember helyzetét tovább rontotta, hogy rendszeresen vitázott az európai kormányokkal, mivel
a gyárakat átakarta helyezni olyan országokba, ahol alacsonyabbak a gyártási költségek.
Jelenleg John Elkann vezeti a Jeep, a Fiat és a Peugeot miatt ismert autógyártót, akivel források szerint sokkal jobban szót ért Giorgia Meloni olasz miniszterelnök, mint Carlos Tavares korábbi vezérigazgatóval, így a felek igyekeznek helyreállítani a kapcsolatokat.
Tavares távozását a szakszervezetek és a befektetők is üdvözölték, ami a problémákat ismerve nem meglepő: a globális értékesítési volumen az idei év első felében 10 százalékkal, a harmadik negyedévben pedig 20 százalékkal esett, az értékesítés csak az Egyesült Államokban 17 százalékkal csökkent.
A vállalat mintegy 1200 dolgozót bocsátott el a michigani Warrenben lévő teherautógyárában, egy típus gyártását le is állították. Emellett bejelentették, hogy a toledió gyárban egy műszakot kivezetnek, 1100 embert elbocsátanak. A szakszervezet sztrájkot helyeztek kilátásba. Emellett a Stellantis telephelyek Európa-szerte megteltek a már kész autókkal.
Az európai autóipar megsínylette az elmúlt éveket, tavaly Európában az éves eladások 3 millió autóval maradtak el a koronavírus-járvány előtti szinttől: a munkaerőhiány korábban felhajtotta a munkaerőköltségeket, az orosz–ukrán háború miatt pedig nőttek az energiaköltségek, ráadásul a cégek az orosz piacot is elvesztették, amelyet a kínai autógyártók hódítottak meg. Az elektromos átállás sem segített,
mivel lelassult az elektromos járművek értékesítése.
Az e-autózás elterjedését akadályozza, hogy több országban tavaly kivezették a villanyautók állami támogatását, miközben az e-autók magasabb ára, valamint a megfelelően kiterjedt töltőhálózat hiánya szintén elriasztja a fogyasztókat. A kulcsfontosságú exportpiacokon, az Egyesült Államokban és Kínában is egyre fokozódik a verseny.
Ráadásul tavaly az amerikai Tesla Model Y lett az öreg kontinens legkelendőbb autója, és a kínai autógyártók is nyomulnak Európában. Az európai autópiac helyzetét jól mutatja, hogy augusztusban már 18,1 százalékkal kevesebb új autót tudtak értékesíteni, mint egy évvel korábban, s míg tavaly minden ötödik, most csak minden hetedik eladott autó volt tisztán elektromos hajtású.
Pedig az európai autóipar több mint 13 millió embernek biztosít munkahelyet, a szegmens húzóágazat az öreg kontinens számos országában. Olaszországban 268 ezer, Németországban 780 ezer ember dolgozik az iparágban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.