BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mindenki készüljön fel: brutális késések lesznek a nyáron a repülőtereken – a Ryanair és a szakértők figyelmeztettek, rosszabb jön, mint 2024-ben

A légi forgalom töretlenül élénkül. A légi irányítók létszáma viszont nem követi megfelelő ütemben a járatok számának növekedését.

Jelentős késésekre, fennakadásokra kell felkészülni az idei nyaralási szezonban – hívta fel a figyelmet a Budflyer.

légiirányító
Zsúfolt repülőtér – a légi irányítók miatt van a legtöbb késés / Fotó: Alexanderstock23

A légi közlekedési szakblog beszámolt arról, hogy a Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary is pesszimista a helyzet javulását illetően: a jóslata szerint

a 2025-ös késések meghaladják majd a 2024-es késések szintjét.

A Routes Europe konferencián pedig Ourania Georgoutsakou, az Airlines for Europe (A4E) ügyvezető igazgatója fejezte ki az aggodalmát a légi forgalmi irányítás előtt álló kihívások miatt.

 

Egyre több a járat

A 2024-es nyári időszakban Európában jelentős késések voltak az európai repülőtereken. A helyzet idén sem lesz jobb, a légi forgalom tovább élénkül, a nyaralóknak idén nyáron is számolniuk kell azzal, hogy az utazás ideje megnő – írja a Magyar Nemzet.

Az előrejelzések szerint 2025-ben a járatok száma eléri a 11 milliót, ami 3,7 százalékos növekedés lesz 2024-hez képest. Ez a növekedés további nyomást gyakorol a légi forgalmi irányításra, különösen a már most is túlterhelt régiókban. Tavaly az átlagos késés – minden okot figyelembe – véve 21,4 perc volt járatonként. A késések fő okai között szerepelt:

  • a légi forgalmi irányítók hiánya, 
  • a vártnál nagyobb forgalomnövekedés egyes területeken,
  • a gyakori kedvezőtlen időjárási körülmények, 
  • valamint a járatok eredeti repülési tervtől való eltérése.  

Az egyes országokban a késések aránya különböző volt. Például Görögországban az utasok 50,7 százaléka, Szerbiában pedig 49,1 százaléka tapasztalt késéseket vagy járattörléseket. Németországban a késési arány 44,4 százalék volt, míg 

Magyarországon nincsen pontos adat a késésekről, de a Budapestről felszálló járatok pontossága tavaly az európai átlagnál jobb volt. 

Európában nagyon telített a hálózat, és minden probléma azonnal hálózati problémává válik. Az Eurocontrol adatai szerint a 2024-es késések 2,8 milliárd euróba kerültek az iparágnak.

Nem kell nyárig váni, már most is késnek a gépek

Az EasyJet azt közölte, hogy az év első két hónapjában 41 százalékkal nőtt a késések száma. A légitársaság operatív igazgatója szerint a késések megugrása aggasztó jel, és százmilliókba kerül a légitársaságoknak. Elmondta, hogy mindenki szeret reális menetrendekről beszélni, de ez nem mindig egyszerű.

A légitársaságoknak be kell tartaniuk a menetrendet, különben a leszállási időkapu elvesztését kockáztatják. A késések egyre hosszabbak, főleg nyáron, és a tetejében a légitársaságok is ekkor küzdenek leginkább munkaerőhiánnyal.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.