BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hibridinvázióval válaszolt Kína az elektromos autóit sújtó uniós büntetővámokra

Hónapról hónapra nő az Európában eladott kínai új autók száma, részarányuk már 5,2 százaléknál jár. Az összetételükben viszont markáns, előre borítékolható változás történt: visszatértek a benzines autók, és előretörtek a hibridek, amelyekre csak a tízszázalékos uniós alapvám vonatkozik. Kína nem adja fel, csak módosítja a stratégiáját.

Az első negyedévben új csúcsra ért a kínai autógyártók Európába irányuló exportja, a különféle modellekből a Dataforce adatai szerint 150 ezer darab kelt el az uniós piacon, a március pedig havi rekordot hozott. Ekkor a kínai autógyártók darabszám alapján számított részesedése az európai újautó-piacon 5,2 százalékra nőtt, első alkalommal átlépve az 5 százalékos határt. 

Kína BYD Hefei
A kínai BYD európai modellválasztékában is egyre több plug-in hibridet találni /  Fotó: Cfoto

Az összetételben viszont az Európai Bizottság által novemberben öt évre fixált, gyártóktól függően 35,3 százalékig terjedő, az elektromos autókat sújtó büntetővám markáns átrendeződést hozott: a kínai importban már csak 30 százalékos a villanyautók aránya, ilyen alacsony legutóbb 2020 elején volt. 

Kína európai offenzívája gellert kapott

A 10 százalékos alapvámra pakolt büntetővám bevezetését Brüsszel a Peking által nyújtott nagyvonalú állami támogatásokkal magyarázta, melyeket a kínai gyártók élvezhetnek a versenyképességük javításához és a globális terjeszkedéshez. Ezzel az volt a cél, hogy Kínát Európában is az elektromos átállás megkerülhetetlen tényezőjévé tegyék. 

A projekt egyelőre nem hozott áttörést számukra, viszont az akkumulátorok és egyes autómárkák európai gyártóbázisainak megteremtésével – lásd a CATL Debrecenben és a BYD Szegeden – az első nagy lépéseket már megtették ebben az irányba. A helyi gyártással az extra vám alól is mentesülhetnek.

A BYD építkezik Szegeden, a Samsung nem, de vannak olyan nemzetközi beszállítói hírek, amelyekre Magyarországon is érdemes figyelni Karnok Csaba
A BYD szegedi óriásberuházása egyre látványosabb fázisába ér / Fotó: Karnok Csaba

Átmeneti megoldásként a kínaiak visszatértek a kályhához, és a hibridjeiket és a belső égésű motorral szerelt autóikat hajózták át a kontinensre, melyekre csak a 10 százalékos alapvám vonatkozik.

Az új generációs autógyártás világelsője, a BYD például nagy mennyiségben exportált tölthető (plug-in) hibrideket az EU-ba és az Egyesült Királyságba, emellett bővíti kereskedői hálózatát, a szegedi és az isztambuli épülő üzemei mellé már a harmadikat is tervezgeti.

Felpörögtek az Otto-motorok, jönnek a hibridek

A legmagasabb büntetővámmal sújtott állami kézben lévő SAIC Európának szánt márkája, az egykor brit MG az első negyedévben közel 47 ezer hibrid, plug-in hibrid és belső égésű motorral hajtott autót értékesített az EU 27 tagállamban.

Ez a mennyiség több mint duplája az egy évvel korábbi időszak termésének, miközben villanyautóinak értékesítése az árelőny elvesztésével a felére zuhant. Az MG belső égésű motoros és hibrid autóiból több mint kétszer annyi kelt el Spanyolországban, a franciáknál a nulla közeléből indulva érték el az 5500 darabos volument. 

Kínai gyártású autók európai értékesítése hajtáslánc alapján
 

Az olaszoknál 57 százalékos volt a bővülés az egy évvel korábbihoz képest. A kínaiak tehát gyorsan és rugalmasan alkalmazkodtak mind a megnehezülő adminisztratív követelményekhez és körülményekhez, mind az időközben a villanyautók rovására megváltozott kereslethez.

Benjamin Kibies, a Dataforce vezető autóipari elemzője a Bloombergnek egy kirakós játékhoz hasonlította az európai autópiacot, amit

mellett számos tényező folytonos változása és kölcsönhatása tart állandó mozgásban. Bár a vámokkal ideig-óráig megakadályozzák a kínai elektromos autók beözönlését, ezzel gyakorlatilag a saját klímacéljaikat is kikukázzák, de legalábbis még nehezebbé teszik az elérésüket. A vámokkal azt viszont sikerült elérni, hogy az európai autóipar gigászai, így

  • a Volkswagen,
  • a Stellantis,
  • a Renault

és mások, lélegzetvételnyi időhöz jussanak, s ezt a lemaradásuk bepótlására, elektromos modelljeik versenyképessé tételére, portfóliójuk szélesítésére használják fel. A jelek és az eladási statisztikák szerint ők élni is tudtak ezzel a lehetőséggel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.