Műholdfelvételeket publikált a világ egyik legbefolyásosabb üzleti lapja a Szegeden épülő BYD-gyár beruházásáról. A Business Insider (BI) ezek alapján csodálkozva állapította meg, milyen óriási autóipari fejlesztést hajtanak végre Magyarországon.

A cikkben arról számolnak be, hogy a szegedi BYD-gyár mintegy 4,5 milliárd dollárból valósul meg, és várhatóan évi 200 ezer járművet fog gyártani 2025 végétől. A teljes termelést ennél jóval nagyobbra, 350 ezer darabra tervezik.
Szegeden épülő BYD-gyár: már az űrből is látszik
Az is olvasható a BI írásában, hogy a kínai autógyár Szeged külső részén, egy 300 hektáros telephelyen jön létre. A döbbenetes méretű projektről a Planet Images biztosított műholdképeket (ezek a cikk végén található linken tekinthetők meg – a szerk.), amelyek pedig azt mutatják, hogy a gyár gyorsan formálódik, lassan felölti végső formáját.
Pedig a BYD-üzem építése még csak 2024-ben kezdődött meg igazán, az első BYD pedig várhatóan 2025 második felében gördül le a gyártósorról.
A BI erős kontextusba is helyezi a szegedi beruházást. Szerintük ez egyértelműen a BYD európai dominanciára irányuló törekvéseit tükrözi. „Miután meghódította Kína brutális elektromos járműpiacát, most a terjeszkedés áll a fókuszban, és rekordszámú elektromos és hibrid járművet exportált 2025 első negyedévében” – emelték ki.
Kína megmondta Amerikának: csak egyetlen esélye van, különben harc lesz
Peking szerint az Egyesült Államok kezdeményezte a vámháborút, a párbeszédhez őszinte szándék szükséges. Kína válaszlépéseket helyezett kilátásba.
A BYD-t a magas vámokkal fogják vissza az amerikai piacon, és 17 százalékos importvámmal néz szembe Európában is. Ez arra késztette a vállalatot, hogy helyi gyárakba, például a magyarországiba fektessen be. Sőt.
A kínai autógyártó a következő években egy törökországi gyár építését is megkezdi, a BYD vezetői pedig kilátásba helyezték egy harmadik európai gyár megépítését is. Mindez pedig a BI értelmezése szerint
hatalmas fenyegetést jelent a Teslára,
amelynek csak egy gigagyára van Németországban, holott Európa a harmadik legnagyobb piaca. Elon Musk autógyártója tavaly 327 ezer járművet adott el itt, de 2025-ben az eladások visszaesését tapasztalták részben Musk politikai szerepvállalása miatt. Ebből ugyanis sikerült ideológiai kérdést formálni a vásárlók egy részénél.
Kínai gyárak Magyarországon
Ennek következményeképp a Tesla európai eladásai 37 százalékkal estek az év első három hónapjában, míg a BYD-é közel 300 százalékkal nőtt. A BI mindenesetre némiképp dicséretnek is felfogható módon megállapította, hogy Magyarország bebizonyította, „befogadó környezet az Európában gyökeret ereszteni kívánó kínai vállalatok számára”. Példaként hozta a CATL akkumulátoróriást, amely a világ legnagyobb elektromosautó-akkugyártója. A cég egy 7,6 milliárd dolláros gyárat épít Debrecenben, és ezzel is szeretné megerősíteni pozícióját a kontinens akkumulátoriparában.
A műholdfelvételek a szegedi BYD-gyárról itt tekinthetők meg.





