Műholdfelvételeket publikált a világ egyik legbefolyásosabb üzleti lapja a Szegeden épülő BYD-gyár beruházásáról. A Business Insider (BI) ezek alapján csodálkozva állapította meg, milyen óriási autóipari fejlesztést hajtanak végre Magyarországon.
A cikkben arról számolnak be, hogy a szegedi BYD-gyár mintegy 4,5 milliárd dollárból valósul meg, és várhatóan évi 200 ezer járművet fog gyártani 2025 végétől. A teljes termelést ennél jóval nagyobbra, 350 ezer darabra tervezik.
Az is olvasható a BI írásában, hogy a kínai autógyár Szeged külső részén, egy 300 hektáros telephelyen jön létre. A döbbenetes méretű projektről a Planet Images biztosított műholdképeket (ezek a cikk végén található linken tekinthetők meg – a szerk.), amelyek pedig azt mutatják, hogy a gyár gyorsan formálódik, lassan felölti végső formáját.
Pedig a BYD-üzem építése még csak 2024-ben kezdődött meg igazán, az első BYD pedig várhatóan 2025 második felében gördül le a gyártósorról.
A BI erős kontextusba is helyezi a szegedi beruházást. Szerintük ez egyértelműen a BYD európai dominanciára irányuló törekvéseit tükrözi. „Miután meghódította Kína brutális elektromos járműpiacát, most a terjeszkedés áll a fókuszban, és rekordszámú elektromos és hibrid járművet exportált 2025 első negyedévében” – emelték ki.
Kína megmondta Amerikának: csak egyetlen esélye van, különben harc lesz
Peking szerint az Egyesült Államok kezdeményezte a vámháborút, a párbeszédhez őszinte szándék szükséges. Kína válaszlépéseket helyezett kilátásba.
A BYD-t a magas vámokkal fogják vissza az amerikai piacon, és 17 százalékos importvámmal néz szembe Európában is. Ez arra késztette a vállalatot, hogy helyi gyárakba, például a magyarországiba fektessen be. Sőt.
A kínai autógyártó a következő években egy törökországi gyár építését is megkezdi, a BYD vezetői pedig kilátásba helyezték egy harmadik európai gyár megépítését is. Mindez pedig a BI értelmezése szerint
hatalmas fenyegetést jelent a Teslára,
amelynek csak egy gigagyára van Németországban, holott Európa a harmadik legnagyobb piaca. Elon Musk autógyártója tavaly 327 ezer járművet adott el itt, de 2025-ben az eladások visszaesését tapasztalták részben Musk politikai szerepvállalása miatt. Ebből ugyanis sikerült ideológiai kérdést formálni a vásárlók egy részénél.
Ennek következményeképp a Tesla európai eladásai 37 százalékkal estek az év első három hónapjában, míg a BYD-é közel 300 százalékkal nőtt. A BI mindenesetre némiképp dicséretnek is felfogható módon megállapította, hogy Magyarország bebizonyította, „befogadó környezet az Európában gyökeret ereszteni kívánó kínai vállalatok számára”. Példaként hozta a CATL akkumulátoróriást, amely a világ legnagyobb elektromosautó-akkugyártója. A cég egy 7,6 milliárd dolláros gyárat épít Debrecenben, és ezzel is szeretné megerősíteni pozícióját a kontinens akkumulátoriparában.
A műholdfelvételek a szegedi BYD-gyárról itt tekinthetők meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.