BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Monumentális vasútvonal épül az ópium országában

Nyolcévnyi előkészítő munka után három közép-ázsiai állam – Üzbegisztán, Afganisztán mellett az egyszerűség kedvéért a közel-keleti térséggel határos Pakisztánt is ebbe a kategóriába soroljuk – keretmegállapodást írt alá a Transz-Afgán vasúti átjáró létrehozásáról. Ha az összeköttetés elkészül, az jelentősen enyhítheti Üzbegisztán viszonylagos kereskedelmi elszigeteltségét, segítené a Pakisztánba érkező áruk eljutását, de az ambiciózus vállalás több kényes kérdést is felvet. Az egyik az, hogy honnan lesz pénz a leghosszabb, afganisztáni szakasz elkészítésére.

Közel egy évtizede tárgyalt Üzbegisztán, Afganisztán, valamint Pakisztán a mintegy 650 kilométer hosszú, közös vasúti korridor létrehozásáról, és a július utolsó napjaiban látott fejlemények alapján úgy tűnik, megvalósulhat a régió szempontjából kiemelkedően fontos vasúti összeköttetés. A három ország közlekedésért és infrastruktúráért felelős miniszterei július 17-én Kabulban írták alá az ezt megalapozó keretmegállapodást. A gigantikus beruházás megvalósulásával a mostani több mint egy hónapról néhány napra csökkenhet a szállítási idő, ami ahhoz kell, hogy a pakisztáni kikötőkből Üzbegisztán szívébe érjenek az áruk.

Egy, a volt Szovjetunióban készült, a volt tagköztársaságokban (Üzbegisztánban is) széles körben használt VL80-as típusú mozdony és egy szerelvény (illusztráció)
Egy, a volt Szovjetunióban készült, a volt tagköztársaságokban (Üzbegisztánban is) széles körben használt VL80-as típusú mozdony és szerelvény / Fotó: Shutterstock (illusztráció)

Afganisztánon keresztül törhet ki Üzbegisztán az elszigeteltségből

Üzbegisztánnak mint Ázsia közepén fekvő, tengerrel nem rendelkező, földrajzi értelemben némileg elszigetelt országnak kitörési lehetőséget jelenthet a leendő korridor. A 650 kilométer hosszú, Afganisztánon áthaladó vasútvonallal a mostani 35 napról néhány napra rövidülne az az idő, amíg a pakisztáni teherkikötőkből az áru Üzbegisztánba jut.

A kereskedelmi áruként szállított mennyiség éves szinten 300 ezer tonnáról 3 millióra bővülhetne az országok között.

Az összeköttetés az üzbég határnál fekvő Termíztől az afganisztáni Mazari Sharif majd Kabul mellett elhaladva a pakisztáni Parachinarig épülne, ott a pakisztáni vasúti hálózatba csatlakozna be, egészen Karacsiig, Pakisztán legjelentősebb kikötőjéig kiegészítve az összeköttetést.

De a közvetlen kapcsolat megteremtése Afganisztán számára is sorsfordító lehet: azzal legalább részben elhagyhatóvá válhat az áruszállításnak azon része is, amelyben Hairatan városánál a vonatokról jórészt kézi erővel rakodják le afgán férfiak az árut – például tavaly naponta 3500 tonna lisztet és 1500 tonna gabonát –, majd az árukat teherautóra pakolják, hogy átkelhessenek a nehéz hegyvidéki terepen, eljutva Afganisztán minden részébe. A lakosság ellátásában is nagyon fontos készleteknek egy részét az országon belül a vasútvonal későbbi pontján is elég lerakodni.

Afrán gyerekek esti órában Kabul külvárosában  – az Üzbegisztánból induló vasútvonal az afgán főváros mellett haladna el, Üzbegisztán
Afgán gyerekek esti órában Kabul külvárosában – az Üzbegisztánból induló vasútvonal az afgán főváros mellett haladna el / Fotó: AFP

Üzbegisztán számára az összeköttetés azért is kulcsfontosságú, mert jelenleg Oroszországon és Iránon át tud kapcsolatot tartani a nemzetközi piacokkal. A Transz-Afgán vasúti projektre nagy kormányzati várakozásokkal tekintenek: Jasurbek Choriev, az üzbég közlekedési miniszter az állami televíziónak adott interjújában a „stratégiailag második legfontosabb infrastrukturális projektnek” nevezte a korridort a Kína–Kirgizisztián–Üzbegisztán vasútvonal mögött, melynek alapjait a három ország tavaly nyáron fektette le megállapodásukkal (bár kivitelezése rögtön financiális nehézségekkel nézett szembe). Choriev szerint az áruforgalom fokozatosan növekedhet majd, 2035 és 2040 között összesen 15-20 millió tonnára a korridoron.

A Transz-Afgán vasúti összeköttetés megteremtése legalább öt éven át tart majd, költségét 4,6 milliárd dollárra, azaz mintegy 1500 milliárd forintra teszik.

Üzbég kormányzati források szerint a kivitelezés még idén megkezdődhet, bár a munka nem lesz könnyű: 

  • több mint 300 vasúti hidat és
  • legalább öt hosszú alagutat kell kiépíteni a szerelvények számára.

Van azonban más természetű kihívás is a vállalkozásnál: az, hogy a vasútvonalat a megtépázott Afganisztánon át kell megépíteni.

Afganisztán első vasúti szerelvényéről készült felvétel (2012) - Üzbegisztánból érkező áru haladna át az országon az új vasútvonalon, Üzbegisztán
Afganisztán első vasúti szerelvényéről készült felvétel (2012) – Üzbegisztánból érkező áru haladna át az országon az új vasútvonalon / Fotó: Wikipedia Commons

Pénz, biztonság: a legégetőbb kérdések

Afganisztánnal kapcsolatban általában nem a stabilitás és a prosperitás szavak jutnak eszünkbe, sokkal inkább a tálib uralom visszaállása az amerikaiak számukra megalázóan végződő kivonulása után, és a zavaros gazdasági viszonyok. Az üzbég fél egyelőre bizakodó: a kormány szerint az Afganisztánt irányító tálib kormányzat biztonsági garanciákat nyújtott számukra a vasútvonal kiépítésére, majd későbbi üzemeltetésére.

A Transz-Afgán vasútvonal kapcsán bizakodásra adhat okot, hogy más vasúti fejlesztések már zajlanak a főként ópiumtermesztéséről ismert országban. Egy másik vasúti korridor a türkmén határtól indulva érné el a pakisztáni partokat. A vasúti összeköttetés megépítését a türk és a kazah kormány is támogatja, az utóbbi 500 millió dolláros forrást biztosít arra, hogy a vonal Heratig bővüljön. Heratig épít vasútvonalat a közös határól Irán is.

A másik kérdés, hogy a keretmegállapodáson túl honnan érkezik a forrás a gigantikus vállalkozásba. A három ország nemzeti, nemzetközi, valamint magántőkét is felhasználna a finanszírozáshoz, úgy tűnik, a pénz összeszedésének feladata is főként Üzbegisztánra hárul.

Vasútállamos az afganisztáni Mazari Sharif városában, amely mellett az Üzbegisztánból induló vasútvonal is áthaladna, Üzbegisztán
Vasútállamos az afganisztáni Mazari Sharif városában, amely mellett az Üzbegisztánból induló vasútvonal is áthaladna / Fotó: Jawad Jalali / Wikipedia Commons

A projektet egyébként Oroszország is támogatja, mert abban saját észak–déli irányú kereskedelmi hálózatának kibővítését látja, ami ellensúlyozhatja Kína erősödését a térség áruszállításában. Oroszország és Üzbegisztán még tavasszal írt alá erre vonatkozó elvi megállapodást.

Üzbegisztán exportja 2024-ben elérte a 31,86 milliárd dollárt, főként fémféléket, drágaköveket, gyapotot, illetve ásványkincseket szállított külföldre. Importja 55,52 milliárd dollár volt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.