A hétvégén Magyarországra figyelt az autósport világa a Formula–1 magyar nagydíja miatt. A turisták tízezreit vonzó esemény nemzetgazdasági szempontból is jelentős, csakhogy a futam apropóján egy még hangsúlyosabb egyeztetés is lebonyolódott, méghozzá a kecskeméti Mercedes új gyáráról.
Erről Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter számolt be a 40. Forma–1-es Magyar Nagydíj helyszínén, Mogyoródon, ahol bejelentette: Magyarország legnagyobb autógyárát hozza létre a Mercedes. Ahogy arról a Világgazdaság korábban beszámolt, a Mercedes-Benz a jövőben lényegesen több autót épít majd Magyarországon.
Az autóipari óriás pénzügyi igazgatója, Harald Wilhelm még február végén beszélt arról, hogy az alacsonyabb bérköltésű országokban zajló termelés arányát 15 százalékról 30 százalékra növelnék. Wilhelm akkor kijelentette, hogy egyik németországi gyárat sem szeretnék bezárni, a cégcsoporton belüli fluktuációval és elbocsátási programmal vágnák vissza költségeiket.
Ennek keretében a következő három évben 100 ezer darabbal csökkenthetik a németországi gyártókapacitást, és nagyjából ugyanennyivel, évi 200 ezerre bővíthetik a kecskeméti gyár kapacitását. A témában részletesen kérdeztük Jens Bühlert, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. igazgatóját, aki arról beszélt, hogy
A különbség egyik fő oka, hogy a korábban említett bővítési munkálatok megkezdődtek, és az itt gyártott modellek a gyártási ciklusuk végéhez közelednek. Emiatt tavaly nyáron egy műszakot kivontak a termelésből, és átálltak a két műszakos rendre. Az új gyárépületekkel megduplázzák a termelési területet, 220 hektárról több mint 400 hektárra. „Ez egyértelműen jelzi, hogy a jövőben még nagyobb volumenben tudunk autókat gyártani” – mutatott rá.
Most Szijjártó Péter újabb információkat közölt a kecskeméti Mercedes gigászi, eurómilliárdos beruházásáról.
A tárcavezető a Hungaroringen elmondta, a Magyar Nagydíj előtt tárgyalt a német autógyár képviselőivel, ennek alapján pedig kijelenthető, hogy a Mercedes kecskeméti beruházása kiválóan halad, így a jövő év első negyedévében megindulhat teljesen új technológiával a teljesen új Mercedes modellek gyártása Kecskeméten.
Ezzel a beruházással ez a kecskeméti Mercedes gyár lesz Magyarország legnagyobb autógyára. Ezzel a 300 ezres kapacitással létrejön az a helyzet, hogy Magyarország egymillió gépjárművet tud előállítani évente
– húzta alá.
A miniszter hozzátette, az ország ezzel egy nagyon exkluzív európai társaságba lép be, ráadásul Kecskemét lesz az egyetlen hely a Mercedes esetében a kontinensen, ahol az autógyár és az akkumulátorokat összeszerelő üzem egymás közvetlen szomszédságában működik. „Az Egyesült Államokban és Kínában van egy-egy ilyen helye a Mercedesnek, Európában csak itt lesz. Nagyon speciális státuszban vagyunk a Mercedesen belül, és a Mercedes is nagyon speciális státuszban van Magyarországon.”
Ennek kapcsán érdemes megvizsgálni, mi is kell érteni „egy nagyon exkluzív európai társaság” alatt. A 2024-es adatok szerint Európában mindösszesen négy ország volt képes arra, hogy egymillió darab autót gyártson:
Szlovákia éppen csak lemaradt az egymilliós határtól. Tehát ha Magyarország eléri ezt a küszöböt, az ötödik-hatodik európai országnak mondhatja magát, amelynek ez sikerült.
A Mercedes Magyarországon zajló nagyberuházása kapcsán a külgazdasági és külügyminiszter arra is kitért, hogy a több mint egy évtizedre visszanyúló, kölcsönös tiszteleten alapuló együttműködés nagyon fontos most, amikor a világgazdasági helyzet nem éppen fényes.
„Ebben a helyzetben a Mercedesszel együttműködünk abban, hogy Magyarország ezeket a globálisan előállt nehézségeket a saját javára tudja fordítani. A német gyártó stratégiai partnerünk, most velük és a többi stratégiai partnerrel is azon dolgozunk, hogy ebben a nehéz, Ursula von der Leyen és az Európai Bizottság alkalmatlansága által előállított helyzetben is a saját javunkra fordítsuk ezeket a nehézségeket, és Magyarország ebből a helyzetből is ugyanúgy nyertesen jöhessen ki, mint a többi korábbi válságos helyzetből” – zárta nyilatkozatát Szijjártó Péter.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.