BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megugorhat a "kötelező" díja

Az ideinél magasabb mértékben nőhetnek a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díjai - valószínűsíthető egy a biztosítószövetség által megrendelt, friss szakértői anyag alapján. A biztosítotti oldal viszont a háttérszámítások megismerése előtt elutasít bármiféle emelést.

Az előzetes szakértői anyagok alapján akár az ideinél nagyobb mértékben emelkedhetnek a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás díjai. Ezt látszik valószínűsíteni a GKI Gazdaságkutató Rt. friss tanulmánya, amelyet a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) felkérésére készítettek el, egyebek közt a járművekhez kötődő költségek növekedéséről, illetve a jövőre várható inflációról.

A GKI lapunkhoz eljuttatott összegzéséből kiderül: a személyautókhoz kötődő különféle költségek - amelyek biztosítási kár esetén a biztosítókat terhelik - az idei átlagosan 2,5-4,75 százalék helyett jövőre 3,75-5,5 százalékkal drágulhatnak (súlyozás nélkül).

A biztosítók díjemeléseik során emellett érvényesíteni szokták az éves pénzromlás költségeit is. A Mabisz felkérésére készített tanulmány az ez évi 4,8-re várt után jövőre 5,5 százalék körüli inflációt jósol.

A biztosítók egyelőre az előkészületeket végzik a jövő évi díjkalkulációjukon, így az indexálás mértékéről korai nyilatkozni - közölték a piacvezető Allianz Hungáriánál és az Argosznál. Kovács László, az utóbbi cég gépjármű-biztosítási igazgatója ugyanakkor érzékeltette: minimum 6 százalékos inflációval számolnak, miközben kárhányaduk - a még elviselhető 60-65 százalék helyett - az idén jócskán meghaladja a 70 százalékot.

Emlékezetes: a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) összesítése szerint (VG, 2002. XI. 27.) az idén átlagosan 4,8, tavaly 6 százalékkal nőttek a "kötelező" tarifái. A három piacvezető biztosító ugyanakkor 2002-ben átlagosan 6,84 százalékos emeléssel számolt.

A hazai járműpark jelentős része kicserélődött az elmúlt években. Az új járművek törésbiztosabbak, ami csökkenti a biztosítók kockázatát - vélte Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke, aki egyúttal a PSZÁF gépjármű-felelősségbiztosítási bizottságában a biztosítotti oldal egyik tagja is. Hozzátette: a biztosítók az elmúlt évek díjemelései révén jelentős tartalékokra is szert tehettek, s ha valóban ráfizetéses lenne számukra az üzletág, aligha fejtenének ki komoly propagandát ügyfeleik megszerzésére. A biztosítotti oldal így a társaságok háttérszámításainak megismerése előtt nem támogatja a díjak emelését - summázta a szakember.

A biztosítók október 30-án teszik közzé két országos napilapban és az interneten új tarifáikat. Ha egy ügyfél 2004-től más biztosítóhoz kíván igazolni, azt november 30-áig kell jeleznie "régi" biztosítójánál, egyúttal kérve bónusz-malusz igazolását is. Tavaly év végén legföljebb az ügyfelek 3-5 százaléka válthatott biztosítót.

Az idén az első fél év végén a "kötelezőt" forgalmazó 10 biztosító 48,6 milliárd forint díjbevételt ért el, szemben az egy évvel korábbi bő 42 milliárddal - derül ki a Mabisz adataiból. A "kötelező" ügyfélszerződéseinek száma ez év júniusban meghaladta a 3,55 milliót, a tavalyi 3,38 millió darab után.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.