Mol: ma nyílik az ajánlati könyv
A Mol-részvények értékesítése ma újabb határnapjához érkezett: megkezdődik a könyvépítés, vagyis a bel- és külföldi intézményi befektetők mától tehetik meg ajánlataikat a nekik felkínált olajipari papírokra. Az állam és a Mol együttesen 12-7,5 millió részvényt kíván értékesíteni nekik, s licitjük alapján december 8-án állapítják meg az eladási árat. A hazai nyilvános jegyzésben részt vevőknek sem mindegy azonban, hogy mennyi lesz az így kalkulált ár, ez képezi ugyanis alapját a számukra érvényes jegyzési árfolyamnak is, amelynek csak a maximumát határozták meg, 7100 forintban. Így, ha az intézmények ennél drágábban is vennék az olajipari papírt, a hazai jegyzőknek akkor sem kell többet fizetniük. Persze egy ilyen ár kialakulása jelen piaci viszonyok között nem igazán fenyeget.
A maximumárat a felkínált mennyiséget is figyelembe véve már a meghirdetéskor is kissé sokallták a piaci résztvevők. Azóta azonban sok minden történt; a forint- és állampapírpiacon kialakult, többek szerint válság közeli helyzet a részvénypiacot is megtépázta. Az elmúlt majd másfél hét alatt a BUX 9374,55 pontról 9054,54-ra esett, a Mol-árfolyam pedig 6320 forintról 6150-re olvadt. Kicsit nagyobb távlatban még kiábrándítóbb a kép: a BUX október közepén még a 10 ezres határt közelítette, míg a Mol papírja október végén 6950 forintot ért.
Ilyen körülmények között nagyon nehéz megjósolni, lesz-e elég érdeklődő, hogyan alakul az ár, s azt az állam és a Mol elfogadhatónak ítéli-e. A privatizációs bevételi terv teljesítéséhez szükség van a Mol-részvények eladására. A banki értékesítések vártnál jobb adatai némileg enyhítettek ugyan a présen, vagyis a tervezettnél kevesebb papír eladásával is teljesíthető az elvárás, de a tranzakcióról teljesen lemondani nem lehet. A privatizációs szervezet eddigi nyilatkozataiból ugyanakkor kiderül: az állam "bármi áron nem adja el Mol-részvényeit".
Másik oldalról az is látható, hogy a magyar blue chipek viszonylag jól függetlenítik magukat a makrogazdasági környezettől. Volt példa igen nehéz helyzetben is sikeres értékesítésre, elég csak a Matáv 1997-es kibocsátására gondolni. A magyar jegyzőknek még három napjuk van, hogy mindezt átgondolják, az eredményre azonban egy hetet várnunk kell.


