BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Világszerte égbe szöknek az árak

Egyes szakértők a csodák évéről, mások veszélyes buborékról beszélnek, amikor a nemzetközi műkincspiac tavalyi eredményeit összegzik. A világon valaha eladott öt legdrágább festmény közül négy 2006-ban cserélt gazdát, azon művészek száma pedig, akiknek az alkotásai korábban nem látott árszintet értek el, ezrekben mérhető. A világ legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban az Artprice.com számítása szerint 27 százalékkal emelkedett a műalkotások átlagára, és ezzel az árszínvonal minden szegmensben elérte vagy meghaladta az 1990-es nagy boom idején mértet. A Christie’s és a Sotheby’s az év folyamán 7,5 milliárd dollár körüli összforgalmat ért el, erre eddig még nem volt példa. Az árveréseken eladott tételek átlagos ára a 2005-ös érték másfél-kétszeresére emelkedett, és nem csak a legerősebbnek számító New York-i vagy londoni piacon: Párizsban például a Christie’s 7000-ről 12 500 euróra tudta javítani az átlagmutatót. A szárnyaló bevételek fényében nem csoda, hogy a Sotheby’s hatévi szünet után most először osztalékot fizetett a részvényeseinek.

A piaci sikereket a nagy kereslet mellett az is magyarázza, hogy tavaly nagyon sok valóban elsőrangú műalkotás került eladósorba. Az osztrák állam által a Bloch-Bauer család örököseinek visszaszolgáltatott öt Klimt-festmény mind az aukciósteremben, mind a színfalak mögötti alkuk során a várakozásokon felül teljesített: Adele Bloch-Bauer „arany” portréja 135 millió dollárért vándorolt Ronald S. Lauderhez, a többi négy alkotás pedig a várt 93 helyett összesen 192 millió dollárért talált gazdára a novemberi New York-i árverésen. Lucian Simmons, a Sotheby’s restitúciós ügyekkel foglalkozó igazgatója arra számít, hogy a nácik által egykor elrabolt műkincsek közül ezután is piacra kerülnek egyes darabok, és ez újabb szenzációs eredményeket hozhat.

Ugyanakkor nem csak a csúcsminőségű alkotásokért ölik egymást a gyűjtők és a befektetők, a színvonalas, megbízható középkategória is keresett. Az egyes szegmensek teljesítménye között persze nagy különbségek vannak. Philipp von Württemberg herceg, a Sotheby’s német- és franciaországi igazgatója szerint egyértelműen a kortárs művészet a sztár, ezen belül is különösen nagy mértékben emelkednek a ma élő kínai festők alkotásainak árai. Ez ugyanúgy a feltörekvő piacokon meggazdagodott új gyűjtők súlyát jelzi, mint az orosz műtárgyak szárnyalása. A Le Figaro szerint az általános világgazdasági fellendülés mellett az orosz, ukrán, kínai és indiai vásárlók tömeges megjelenése magyarázza a tavalyi boomot. A Sotheby’s tavaly majdnem egymilliárd dollár értékben forgalmazott impresszionista és modern alkotásokat, és ebből 42 százalékot a feltörekvő piacokról – elsősorban Oroszországból – érkezett gyűjtők vásárlásai tettek ki. Az év legdrágább tétele, Picasso Dora Maar macskával című alkotása is egy orosz ügyfélhez került. Hogy pontosan kihez, arról a sajtó egyelőre csak találgat: a New York Post a bankügyletekből és vodkakereskedelemből meggazdagodott Rusztam Tarikóra, a The Art Newspaper Alekszander Abramov acélmágnásra tippel.

A kortárs vagy tágabban az 1945 utáni művészet iránti felfokozott érdeklődés természetes dolog. A még nem befutott művészek képeinél mindig nagy a csábítás, hogy olcsón megszerezzük azokat, míg a hatvanas-hetvenes évek sztárjai mára szinte klasszikussá értek, és így stabil befektetést ígérnek. Egyes szakértők mégis úgy vélik, hogy a „trendi” vásárlók sok esetben indokolatlanul magas árat adnak ezekért a képekért. Ha megnézzük, mit kapunk a kortárs piacon 2,5–10 millió dollárért, és azt összehasonlítjuk a hosszú távon biztos értéket jelentő régi mesterek képeivel, akkor egyértelműen túlfűtöttségről beszélhetünk – fogalmaz a Handelsblatt. Éppen ezért jó stratégia lehet az „anticiklikus” gyűjtés, tehát az éppen nem divatos és így minőségükhöz képest olcsón megszerezhető régi festmények, középkori szobrok vagy akár bútorok, porcelánok vásárlása.

Bill Ruprecht, a Sotheby’s vezérigazgatója azonban cáfolja, hogy összességében túlfűtött lenne a piac, és attól kellene tartani, hogy a „buborék” kidurran. A nyolcvanas évek végének hasonló ütemű áremelkedését egyetlen tényező, a japán ingatlanpiac szárnyalása váltotta ki, és 1990 után azzal együtt a nemzetközi műkincspiac is zuhanni kezdett. Most azonban egyszerre ömlik a piacra az orosz és a kínai pénz, a fedezeti alapok pénze és még sok más forrásból származó vagyon.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.