Pénz- és tőkepiac

Nem kedvelik az autósok az újérték-biztosítást

Évente mintegy 40 ezer autó válik totálkárossá, a tulajdonosok közül mégis csak 4 ezren kötöttek eddig újérték-biztosítást - közölte elemzésének eredményét az Union Biztosító az MTI-vel.

Az új értékre kötött, más néven vételár-biztosítás (GAP) lényege az, hogy az autó meghatározott koráig, a kocsi balesete, illetve ellopása esetén az új értéket téríti a biztosító. Az ilyen biztosítás lehet egy olyan casco, amely például 3 évig az autó új értékét téríti, de van olyan biztosító, amely önállóan is kínálja. Ez utóbbi esetben kiterjed arra az esetre is, ha más tesz kárt a biztosított autójában, vagyis az alapkárt kötelező biztosításra téríti a károkozó biztosítója.

Az autó hároméves életkora azért fontos szempont, mert eddig az ideig veszít legtöbbet értékéből a kocsi. Az értékvesztés elérheti az 50 százalékot is. Ha a kocsi totálkáros lesz, vagy ellopják, akkor - alapbiztosítás esetén - az akkori piaci értéket téríti a biztosító. A GAP-biztosítással viszont a vételárhoz lehet hozzájutni.

Különösen élesen jelentkezik ez a probléma akkor, ha a kocsi finanszírozott. Például egy 5 millió forintos, totálkárossá vált autó után a casco biztosító 3 millió forintot fizet, a hátralékos viszont ennél több is lehet. Így nem elég, hogy az autó oda lett, de még a károsult fizethet a finanszírozónak, hogy az lezárhassa a hitelszerződést.

Vannak biztosítók amelyek akár az autó 8 éves koráig - és meghatározott kilométerig - kínálnak ilyen biztosítást, így használt autóra is megköthető az.

Az újérték-biztosítás átlagos díja havi 2 ezer forint, vagyis egy tipikus kötelező biztosítás díjával azonos.

újérték-biztosítás biztosítás autós biztosítás
Kapcsolódó cikkek