Pénz- és tőkepiac

Ez most fájni fog

A gazdaság élénkülése hozzásegítette az amerikai vállalatok vezetőit ahhoz, hogy átvészeljék a nyersolajár 100 dollárig történő drágulását. A barrelenkénti 110 dolláros ár azonban már "fájdalmat okoz" - írja elemzésében a Bloomberg.

Az olajat a múlt héten 29 havi csúcson adták-vették azon aggodalom hatására, hogy a Líbiában zajló események visszafoghatják a közel-keleti szállításokat. Az amerikai vállalatvezetők most arra várnak, hogy kiderüljön, meddig emelkednek az árak és mennyi ideig.

"Bármikor, amikor az olaj ára egyik napról a másikra drámaian felmegy, igen nehéz megfelelően tervezni" – véli Samuel Allen, a világ legnagyobb mezőgazdasági gépgyártójának, a Deere and Co.-nak elnök-vezérigazgatója."Emiatt óvatosabbak és elővigyázatosabbak lettünk a kilátások megítélésében, de még mindig a terveink megvalósítására törekszünk."

"A vállalati terveket akkor kell átírni, amikor az olaj ára eléri a 110 dollárt hordónként" – mondta a Bloombergnek Chris Low, az FTN Financial szakértője New Yorkban. Ez az ár ugyanis már ellensúlyozná azt az adócsökkentésből származó előnyt, amelyet a Kongresszus decemberben hagyott jóvá, és elkezdené lassítani a gazdaságot. Low szerint amíg a fogyasztók hajlandók kicsivel többet fizetni, a hatás valójában még nem lesz jelentős. A jelenlegi helyzetben azonban valószínűtlen, hogy az olajár emelkedése lassul, így Low úgy látja, a cégek gyorsan kifutnak az időből, és elkezdhetik átírni az éves terveiket.

Miközben az amerikai feldolgozóipari cégek, mint a Deere is, azt mérlegelik, hogy az árak alakulása hogyan hat ki üzletkötéseikre, a fogyasztási cikkeket gyártó, forgalmazó cégek máris alkalmazkodnak. Az amerikai légitársaságok 2001-ben már hat menetdíjemelést léptettek életbe, a General Motors pedig szűkíti az autókészletét arra az esetre, ha a vevők visszafogják a keresletet a magas benzinárak miatt, úgy, ahogyan az 2008-ban történt.

Valójában a mérleg nyelvét a 125 dolláros olajár billentené el, mert a benzin árát gallononként 4 dollárra nyomná fel - jelezte Carl Riccadonna, a Deutsche Bank Securities Inc. vezető közgazdásza New Yorkban. (Március 5-én az átlagos kiskereskedelmi benzinár 3,5 dollár volt gallonkénként) "Ez lenne az a szint, amelynél már elkezdjük jelentősen csökkenteni gazdasági prognózisainkat" - hangoztatta Riccadonna. A Bloomberg idézte az AAA autóipari szövetség adatait arról, hogy március 5-ig egyes szövetségi államokban a dízel ára már megközelítette a gallononkénti 4 dollárt, Kaliforniában az átlagár már 3,89 dollár volt., a növekedés 11 százalékos volt az egy hónappal korábbi szintet.

Az elemzők egy része úgy látja: jelenleg a puszta félelem hajtja egyre magasabbra az olajárat és nem tartják elképzelhetetlennek, hogy az árfolyam hamarosan 120 dollárra emelkedik.
 

olajár vállalatvezető General Motors olaj Deere elemző
Kapcsolódó cikkek