A gépjárműlízingek piacán vegyes a kép.
A flottán kívüli gépjármű-finanszírozást tekintve a válság óta először nőtt érdemben az új autók finanszírozása, a szerződések száma 22, a volumene 31 százalékkal emelkedett tavaly. A használt autókra kötött lízingek száma és értéke viszont csökkent 2013-ban, így a teljes gépjármű üzletágban a portfólió 17 százalékkal kisebb lett.
A flottafinanszírozásnál érdekes fejlemény, hogy miközben az új szerződések száma és volumene csökkent, maga a portfólió 10 százalékkal nőtt, ami Lévai Gábor szerint arra utal, hogy a cégek tovább használják az autókat. A haszonjármű-finanszírozási piacon pedig látványos emelkedés hozott egy nagy busztender, ennek köszönhetően a szerződések száma 32, volumene 42 százalékkal nőtt tavaly.
A gépek és berendezések finanszírozását illetően egyedül a mezőgazdasági eszközök területén tapasztaltak növekedést, ezt a piacot egyébként jelentősen befolyásolják az uniós támogatások is. Az építőgépek, az informatikai eszközök és az általános gépek esetében viszont kevesebb lízingszerződés született, mint egy évvel korábban, és a finanszírozott összeg is alacsonyabb volt.
Az idén a Magyar Nemzeti Bank és az Exim kedvezményes hitelprogramjaitól is remélhetnek felfutást a piaci szereplők. Különösen a szállítmányozás, a mezőgazdaság és az autópiac területén várható növekedést Hanczár Zsolt, a szövetség elnöke szerint. A sajtótájékoztatón Nátrán Roland, az Exim vezérigazgatója ismertette a hitelintézet lízingprogramját is, ami 150 millió eurós kerettel indulhat el az első negyedévben.
A fejlődést megakaszthatja viszont egy jogi probléma a teljes finanszírozási piacon. Március közepén ugyanis elindul a hitelbiztosítéki nyilvántartás, amelynek célja, hogy nyilvántartásba vegye a nem lajstromozott, de valamilyen zálogjoggal terhelt tárgyakat, hogy azokat ne lehessen elidegeníteni.
A rendszer használatáról szóló részletszabályok viszont még mindig nem jelentek meg, így azt sem tudják a piaci szereplők, milyen informatikai fejlesztésekre lesz szükségük ahhoz, hogy használhassák. A nyilvántartásba a közjegyzőknek kell majd bejegyezniük a zálogjogot és a pénzügyi lízinget, de a közjegyzőknél sincs még készen az informatikai rendszer.
Ha nem tudnak elindulni a bejegyzések, az veszélyeztetheti a kis- és özépvállalkozások finanszírozását – állítják a szakemberek. Ha ugyanis nem tudják a lízingcégek és a bankok bejegyeztetni a nyilvántartásba a lízinget és zálogjogot, akkor a jogszabály szerint az adósok akár el is adhatják a biztosítékul felajánlott eszközöket, még akkor is, ha azok történetesen a lízingcég tulajdonában vannak.
Sokan bedőlnének
Egyszerűen bedőlnének azok a lízingcégek, amelyek autófinanszírozással foglalkoznak, ha megvalósulna Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár javaslata a finanszírozott autót vásárlók megmentésével kapcsolatban – mondta Hanczár Zsolt. Szerinte a lízingcégek pénzéből nem lehet megmenteni az ügyfeleket, ezek a pénzügyi vállalkozások ugyanis gyakran veszteségesek, és erős anyacég sem áll mindegyikük mögött, ami szükség esetén pótolná a szükséges tőkét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.