BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az állástalanság az első a nemfizetés okai között

A fizetésképtelenségi okok között még mindig meghatározó a munkanélküliség. Az esetek mintegy háromnegyedében az alacsony vagy nem létező jövedelem vezet a magyarok eladósodásához – állapítja meg az Intrum Justitita követeléskezelő cég fizetésképtelenséget vizsgáló felmérése.

Ám miközben az eladósodást kiváltó tényezők között a munkanélküliség még mindig vezető helyen szerepel; ez a szám némiképp csökkent a tavalyi felméréshez képest.

Míg 2013-ban az adósok közel 50 százalékát érintette ez a probléma, idén már csak a felmérésben résztvevők 43 százaléka jelölte meg a munkanélküliséget a fizetésképtelenség elsődleges okaként. A kutatásból az is kiderül, hogy visszaesett azoknak a száma, akik arra hivatkoztak, hogy járadékból élnek, és ezért nem tudják fizetni a számláikat.

A csökkenés oka többek között valószínűsíthetően a közmunkaprogram beindítása volt. Továbbra is jelentős a jövedelemből történő letiltás, melynek aránya közel háromszorosára emelkedett 2010 óra. „Érdemes hangsúlyozni, hogy a követeléskezelés szerepe egyre fontosabb.

A fiatalabb ügyeknél, ahol a rövidtávú problémák a hangsúlyosak, ott a követeléskezelő cég képes megfelelő áthidaló megoldást nyújtani, a korosabb ügyeknél viszont már egyre gyakoribb a jogi eljárásokat követő letiltás. Az Intrum Justitia csak a tavalyi évben több mint 80 ezer részletfizetést kötött, így megelőzve az eladósodott ügyfelek ellen megindított jogi eljárásokat” – hangsúlyozta Felfalusi Péter, az Intrum Justitia vezérigazgatója.

A felmérés arra is rávilágít, hogy nem a magas törlesztő részlet miatt váltak fizetésképtelenné az adósok. A hiteltörlesztéseknél a devizahitelesek megmentésére irányuló intézkedések hatása is jól látható, 2012. második felétől csökkent, majd 2013. második felétől – 6 százaléknál – ismét stagnált a hitel miatt fizetésképtelenné vált adósok száma.

A bankszektorban történő letiltások aránya lényegesen magasabb (25 százalék) a telekommunikációs és közmű szektorban tapasztaltnál (10 százalék). Még mindig a telefon- és internetszámlákkal csúsznak meg először az ügyfelek. Az ilyen típusú számlafizetések elmaradása mögött általában rövid távú problémák állnak, míg a bankszektorban már inkább olyan okok vannak jelen, amik a rendszeres jövedelem elmaradásához kapcsolódnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.