A márciusi inflációs adatok ismét alacsonyabbnak bizonyultak az előzetesen vártnál. Havi szinten mindössze 0,2 százalékkal nőttek a fogyasztói árak – közölte pénteken a KSH. Az éves inflációs mutató így a februári 0,1 százalékon maradt, szemben az általunk várt 0,3 százalékkal. A termékcsoportok zömében a vártnál visszafogottabbnak mutatkozott a március havi áremelkedések üteme. Éves összehasonlításban így a főcsoportok közül egyedül az alkohol- és dohánytermékek, illetve a szolgáltatások esetében mért a KSH áremelkedést. Ráadásul a szolgáltatások éves szintű drágulása is lassult februárhoz képest. Legnagyobb mértékben a háztartási energia ára csökkent (10 százalékkal), illetve az üzemanyagok is sokkal olcsóbbak lettek a tavaly márciusban mértnél. Az MNB által publikált inflációs mutatók közül a leginkább figyelt, indirekt adóhatástól szűrt maginfláció mindössze 1,5 százalékos volt, az alapinflációs folyamatok visszafogottságát mutatva.
Ami a kilátásokat illeti – leginkább a bázishatásnak miatt – a következő hónapokban nőhet az éves infláció. Ez az emelkedés azonban úgy tűnik, hogy a korábban vártnál jóval lassabban történhet, és szemben a korábbi előrejelzésünkkel, az 1 százalékot sem fogja elérni az éves átlagos infláció 2014-ben. A forint tavalyinál gyengébb szintje és a várt fogyasztásélénkülés a magasabb infláció irányába hathatna, áremelő hatásukat azonban ellensúlyozhatja a még mindig igen alacsony importált infláció. Úgy tűnik tehát, hogy az éves inflációs index csak az év utolsó negyedévében kezdi majd el közelíteni a 2 százalékot.
Jól alakultak az előzetes februári ipari termelési és külkereskedelmi mérleg adatok. Az ipar az igazított adatok szerint 8,1 százakkal bővült éves szinten, míg a külkereskedelem többlete a vártnál nagyobb, 766 millió euró lett, miután az euróban számított éves export 5 százalékkal bővült. A két meglehetősen jó adat mögött lényegében ugyanaz a jelenség áll: az exportra termelő autógyártás továbbra is igen jól teljesít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.