Pénz- és tőkepiac

Alig pár fuvarozó van a börzén

A börzéken nem lesz sok konkurense a közeljövőben tőzsdére lépő Waberer’snek, a szektort azonban összességében szeretik az elemzők.

Nagy várakozás előzi meg a Waberer’s tőzsdére lépését Magyarországon, érdekes ugyanakkor, hogy a közúti fuvarozási szektor szereplői közül alig párat jegyeznek börzén. Európában talán egy százalékuk lépett ki a nyílt piacra, ennek részben az az oka, hogy a kontinensen nagyon töredezett az iparág, egyetlen kamionnal is indulnak vállalkozások. A tőkepiaci forrásbevonás ellen dolgozik az is, hogy a kamiongyártók saját bankjaikon keresztül olcsón finanszírozzák a lízingügyleteket.

A közúti fuvarozás piacán egyébként alapvetően kétféle üzleti modellt követő céget különböztetnek meg. Az egyik – amely szegmensben a Waberer’s is tevékenykedik – a saját tulajdonú járművekkel történő szállítás. Ezen belül a Waberer’s komplett rakományok nemzetközi szállítmányozására, azaz FTL-re (Full Truck Loading) specializálódott. E vállalkozásoknak rendkívül nagy az eszközigényük.

Az ilyen típusú cégek közül tavasszal volt egy kibocsátás, a brit Eddie Stobart lépett a londoni parkett alternatív piacára. A cégnek a Reuters adatai szerint 2200 járműve és 3800 pótkocsija van, 24 elosztóközpontot üzemeltetnek az Egyesült Királyságban és Európában. Az Eddie Stobart papírjai április végén 160 pennys árfolyamon nyitottak, néhány nap alatt 163,5 pennyre kapaszkodott fel az árfolyam, de azóta folyamatos lecsorgásban van. Tegnap délután már csak alig 158,5 pennyt ért a ezen az árfolyamon a cég piaci kapitalizációja 567 millió fontot tett ki. Az Eddie Stobart annyira új a tőzsdén, hogy csupán egy cég figyeli a papírt, ajánlásuk ugyanakkor vétel.

A Waberer’s távolabbi versenytársának tekinthető a csomagküldő szolgáltatóként ismert DHL és UPS is. Mindkettő jelen van a tőzsdén, utóbbit az Egyesült Államokban jegyzik, s idén 7 százalékkal került lejjebb az árfolyama. A DHL tulajdonosát, a Deutsche Postot a frankfurti börzén jegyzik, idén eddig 1,5 százalékkal drágult a papír, de a cég összetett tevékenysége miatt ebből a fuvarozási szektorra nem érdemes következtetést levonni.

Számos olyan vállalatot is jegyeznek tőzsdén, amelynek van közúti szállítási üzletága, de más logisztikai, például hajózási üzletágak sokkal hangsúlyosabbak. Ilyen a koppenhágai parketten jegyzett dán Maersk is, melynek részvényei idén 12 százalékkal drágultak, az egyéves mérleg 50 százalékos pluszt mutat.

A párizsi tőzsdén a Bolloré és az ID Logistics érdekelt a közúti fuvarozásban. Előző papírja 21 százalékot drágult az idén, míg utóbbi 2 százalékot veszített értékéből. A Bolloré árfolyama 4,04 eurón állt tegnap délután, a Reuters elemzői konszenzusának ajánlása tartás, 6 százalékkal magasabb, 4,3 eurós célár mellett. Az ID Logistics esetében szintén tartás az ajánlás, de a tegnapi árfolyamnál 15 százalékkal magasabb, 152 euró a célár.

A fuvarozáson belül egy másik modellben nem a fuvarcég tulajdonában vannak a kamionok. Ilyenkor rendkívül alacsony mérleggel dolgoznak a cégek, mivel gyakorlatilag közvetített szolgáltatást, fuvarszervezést végeznek. Ebben az esetben magát a szállítmányozási feladatot továbbadják alvállalkozóknak.

A svájci Kuehne + Nagel – mely Magyarországon is rendelkezik logisztikai központokkal – részvényei jól teljesítenek, idén eddig 17 százalékkal 157,9 svájci frankra emelkedett az árfolyam, tavaly 20 százalékkal drágult a papír. Az elemzői ajánlás tartás, 143,9 frankos célárral.

A Waberer’s tevékenységével összehasonlítható globális cég az egyesült államokbeli, ám Európában is jelen lévő XPO Logistics, amely idén 37, az elmúlt évben pedig 104 százalékot szedett magára. Az elemzők is optimisták az 59 dollár környékén álló papírral kapcsolatban, vételre ajánlják, a medián célár pedig 62,7 dollár. A logisztikai cégek kilátásai általában jók a szakértők szerint. Az Európai Unióban gazdasági fellendülést várnak, amiből a fuvarozás is profitálhat.

fuvarozás Waberer’s
Kapcsolódó cikkek