A francia és a japán kormány is dolgozik a Renault-Nissan-Mitsubishi szövetség létrehozója, s egyben az eddig mindhárom cég elnökeként elismert szakmai munkát végző Carlos Ghosn pótlásán, illetve azon, hogy az üzletember hiányát a lehető legkisebb veszteséggel éljék túl. Ghosnt hétfőn vették őrizetbe azután, hogy a Nissantól kapott jövedelméből 2010 és 2015 között 44 millió dollárnyit eltitkolt mind a tőzsdefelügyelet, mind az adóhatóság elől. Emellett vállalati pénzek elsíbolásával is gyanúsítják.
Tokió számára fontos a Renault-Nissan szövetség fennmaradása, de nem léphetnek túl az eseményeken, sőt miután a magányos elkövető teóriája hamar megdőlt, a Nissan ellen is vizsgálatot indítottak. Ez nemcsak a cég vezetőinek felelősségére, hanem arra is kiterjed, miként tudták majd fél évtizeden át átverni a könyvvizsgálójukat, az Ernst & Young Shin Nihont. A Nissan áldozatként állítja be magát, de együttműködik a bűnüldöző szervekkel, immár a várhatóan ma megválasztandó új elnöke irányításával. Az ügyészség az Asahi napilap értesülései szerint összevontan fogja kezelni Ghosn adócsalási és a Nissan bűnpártolási ügyét. A Nissan részvénye tegnap 0,8 százaléknyit korrigált az előző napi 6 százalékos esésből, míg az ügy legkisebb szereplője, a Mitsubishi árfolyama 0,6 százalékot erősödött a keddi 7 százalékos zuhanás után. A Mitsubishi egyébként ebben az ügyben teljesen vétlen, hiszen a Nissan Ghosn javaslatára később, 2016 májusában vett 34 százalékos pakettet a cégben, amikor az az összeomlás szélére került, mert 25 éven át hamisította járművei fogyasztási adatait. A Nissan aprópénzért, 2,2 milliárd dollárért szerezte meg a pakettel és az azzal járó irányítói jogokat.
Ghosn 2005 óta tölti be a Renault elnök-vezérigazgatói posztját, és a francia cég, bízva az ártatlanságában, egyelőre nem is kívánja elmozdítani jelen pillanatban erősen virtuálisnak tekinthető székéből. A Renault csoportban 15 százalékos állami pakett tulajdonosaként fellépő Bruno Le Maire pénzügyminiszter első körben egy irányító bizottság létrehozását javasolta, amit a kedd késő esti felügyelőbizottsági ülésen meg is tettek. Thierry Bollore vezérigazgató-helyettesként, Philippe Lagayette átmeneti elnökként felel az ügyvezetésért. Tíz napig biztosan, Ghosn őrizete akkor jár le, igaz, ez meghosszabbítható. Akár tíz évre is, ha a kiróható maximális büntetési tételt szabják ki rá.
A Renault privatizációjának aligha használ az ügy: sajtóhírek szerint Ghosn szorgalmazta, hogy a 15 százalékos állami pakettet vegye meg a Nissan, majd a kereszttulajdonolt három autógyártót amszterdami székhellyel olvasszák egybe. A tavasszal lábra kapott hírt ugyan egyik fél sem erősítette meg, de a brazil–francia és libanoni gyökerekkel rendelkező 64 éves üzletember gondolkodásmódját ismerő elemzők hitelesnek tartják a tervet, ami viszont az állam ellenállásán bukhat meg. A francia állami befolyás megszűnése egyes források szerint vállalhatatlan Emanuel Macron elnök számára, kérdés, hogy az állítólagosan felkínált rendkívül erős jogosítványok – egyes esetekben vétójog a foglalkoztatottság, a kutatás-fejlesztés, a beruházások és az igazgatósági képviselet területén – mennyire lehetnek meggyőzők Párizsnak. Aligha kérdéses, hogy a Ghosn nevével fémjelzett „egy mindenek felett” érának ezzel vége lett. A Nissannál gyámság helyett valós partneri viszony kialakítására törekednek. A Renault-nak is váltania kell, ha azt akarja, hogy a botrány okozta 9 százalékos árfolyamesést ne kövesse újabb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.