A rovat támogatója: Budapesti Értéktőzsde Zrt.
Pénz- és tőkepiac

Dúl a kólagyártók nagy háborúja

A Coca-Cola részvényei az idén 4 százalékkal estek, miközben a Dow Jones és az S&P 500-as index 12 százalékkal, a nagy rivális, a Pepsi árfolyama pedig 6 százalékkal erősödött. Holott a Coke, mint mindig, mindent megtesz a sikerért, most dobta piacra az új narancsos-vaníliás ízű kólát, a csökkentett energiatartalmú Diet Coke-ból is különböző ízesítésű új verziókkal jelenik meg, a Coke Zerót pedig Coca-Cola Zero Sugarré nevezte át. A cég felvásárolta a brit Costa Coffeet 5 milliárd amerikai dollárért, megszerezte a Glaceau Smartwater, valamint az Honest Tea vállalatot. Forgalmazási szerződést kötött a Fairlife tejmárka tulajdonosával, és 20 százalékos részesedésre tett szert a Monster Beverages üdítőital-gyártó cégben is. Aktív akvizíciós politikájával a Coca-Cola Corp. rendkívül diverzifikált termékszerkezetet alakított ki, de minden az italok körül forog. Részben éppen emiatt a konszern profitja a következő néhány évben az elemzők szerint átlagosan mindössze évi 5 százalékkal bővülhet. Idén a terjeszkedés és az erős dollár miatt csökkenhet a társaság nyereségrátája – mondta a CNN-nek Caroline Levy, a Macquarie Research elemzője.

A Pepsi ezzel szemben sikeresen tört be a snacküzletbe. A Frito-Lay integrálásával olyan márkákhoz jutott, mint a Doritos, a Cheetos és a Sun Chips. A csipszek értékesítése pedig az utóbbi években rendre gyorsabb ütemű bevétel- és profitnövekedést produkált, mint az italok forgalmazása. A Coca-Cola semmi esetre sem akarja követni ezt az irányt, James Quincey vezérigazgató újra és újra hangsúlyozza, hogy egy italokat gyártó és forgalmazó vállalatot vezet. Érzékelhető persze a cégnél egyfajta elmozdulás a szénsavas üdítőitaloktól a kávék, teák, dzsúszok és szénsavmentes ásványvizek irányába. Vivien Azer, a Cowen pénzügyi cég elemzője határozottan észszerűnek tartja ezt a stratégiát, hiszen a szén-dioxiddal dúsított italok értékesítése meglepetésre – és főleg az áremelések hatására – visszaesett Észak-Amerikában a tavalyi negyedik negyedévben. A szakértő véleményében arra is kitért, hogy az új termékek nem fogják megvédeni a céget a világpiaci lassulástól. Az új italok fejlesztésével viszont egy másodpercre sem állhatnak le, a japán piacra nemrég bevezetett Lemon-Do nevű, alacsony szesztartalmú szénsavas italt árusíthatnák például Amerikában is. A kannabisz nem kábító hatású alkotóelemét, az úgynevezett CBD-t tartalmazó italok értékesítésétől viszont elzárkózik a Coca-Cola.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Ezek is érdekelhetik