BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zsugorodó eredmények az európai cégek jelentéseiben

Javában tart az európai gyorsjelentési szezon, a Stoxx Europe 600 indextagok közel fele már publikálta negyedéves eredményeit. Az elmúlt hét teljesítménye után részben javultak a kilátások, de továbbra is úgy tűnik, hogy az indextagok aggregált részvényenkénti profittermelése elmarad az előző év azonos időszakáétól. A már közzétett és a még várható eredményeket egybevetve 3 százalékos profitcsökkenés látszik a bázisidőszakhoz képest, ez majdnem 1 százalékos javulás az április végi állapothoz mérten. A pozitív korrekció ellenére az európai vállalatok továbbra is le vannak maradva a tengerentúli konkurenseikhez képest, hiszen az S&P 500 index tagjainak aggregált profittermelése már csak 2 százalék alatti visszaesést

mutat.

Az eddig jelentő vállalatok több mint fele számolt be a vártnál magasabb részvényenkénti eredményről. A legnagyobb pozitív meglepetést eddig a technológiai cégek és a telekommunikációs vállalatok okozták. Az utóbbi kétségkívül a jelentési szezon egyik nagy pozitívuma, tekintve az európai távközlési szektor nehéz helyzetét. A sikerben nagy szerepük volt a skandináv távközlési cégeknek, például a svéd Tele2-nek és a norvég Telenornak. A Tele2 részvényenkénti eredménye több mint a duplájára ugrott éves alapon, köszönhetően a holland operációban meglévő részesedés értékesítésének. A nagyok közül lapzártáig a Deutsche Telekom jelentett, amely összességében a Bloomberg konszenzusához mérten vegyesen teljesített, a részvényenkénti eredmények során csaknem 10 százalékkal maradt el a várttól. A szektor további nagyágyúi még hátra vannak, a Telefónica lapzárta után, míg a Vodafone és a Telecom Italia később jelent.

Az érem másik oldalán a napi fogyasztási cikkek és az energiaipar szektorai állnak. Mind a két szektor vállalatainak többsége a várttól elmaradó eredményt tett közzé, sőt az előbbinél a várakozástól való átlagos eltérés mínusz 5 százalék volt, ami a legrosszabb a főindex szektorai közül. A szektorból a svájci prémiumcsokoládé-gyártó Barry Callebaut okozta az egyik legnagyobb negatív meglepetést. A képet árnyalja, hogy a cég éves bázison így is impozáns emelkedést ért el, csak az elemzői konszenzus tette még feljebb a lécet. A Barry Callebaut javuló marzsokról jelentett, az alapanyagként szolgáló kakaó és cukor jelentős drágulását teljes mértékben át tudta hárítani a fogyasztókra. A szektor fajsúlyosabb szereplői közül a Henkel és a sörgyártó Anheuser-Busch is csalódást keltő számokat közölt. A Henkel eredményét a szépségápolási részleg gyenge teljesítménye húzta le, amit az Európában egyre erősödő árversennyel, a magasabb alapanyagárakkal és az amerikai piaci pozíció gyengülésével magyarázott a vezetőség. Ez azonban nem egyszeri jelenség, az elemzőházak a részleg radikálisabb átstrukturálását sürgetik. Kiemelik továbbá, hogy a Henkel most úgy okozott csalódást, hogy a bázisérték is eléggé nyomott szinten volt. A belga sörgyártó alapvetően kedvező negyedéves számokat közölt, de a részvényenkénti profit a negatív devizahatások miatt a vártnál nagyobb mértékben esett vissza.

Az energiaszektor képviselőinek csaknem 80 százaléka már közzétette eredményeit, így a szektor teljesítményéről átfogóbb képet kaphatunk. Általánosságban elmondható, hogy az olaj- és gázipari cégek nehezebb működési környezettel néztek szembe, mivel a nyersolaj ára, valamint az európai gázárak éves bázison egyaránt csökkentek. A legnagyobb európai integrált olajvállalatok a visszaeső szénhidrogénárakat részben a kitermelés növelésével próbálták ellensúlyozni, ami a BP és a Shell esetében sikeresnek bizonyult, míg a Total a rekordszintre pörgetett termelés mellett is alulmúlta a konszenzust a profitsoron. A nagyok közül az Eni teljesített a leggyengébben, olajkihozatalát a líbiai mezők volatilis teljesítménye is fékezte, miközben a vártnál gyengébb eredményeket hozott a finomításkereskedelem és a petrolkémiai divízió.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.