A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az elmúlt évben és az idei év első negyedében tizenegy intézmény pénzforgalmi szolgáltatását vizsgálta meg, és 106,1 millió forintos bírságot kellett kiszabnia – derült ki a jegybank Fizetési rendszer jelentés című kiadványából. A nyolc bírságolt szolgáltató között három bankot, négy takarékszövetkezetet és egy utalványkibocsátót találunk. Bár a vizsgálatok száma is visszaesett (2016-ban még 19, 2018-ban 15 ellenőrzést végzett az MNB), a piac tisztulását jelzi, hogy a megállapítások száma kevesebb mint felére esett vissza: a vizsgálatok nyomán 2017-ben még 156 megállapítást tett vizsgálatai nyomán a szervezet, ehhez képest a tavalyi 70 megállapítás kifejezetten alacsony.
Bartha Lajos, az MNB pénzügyi infrastruktúrákért és bankműveletekért felelős ügyvezető igazgatója a felmérés bemutatásakor elmondta, hogy a feltárt problémák jó része ismétlődő hiba: a tájékoztatási kötelezettség elmulasztásából és a hatósági átutalások helytelen kezeléséből ered.
Új elemként jelentkezik a pénzforgalmi törvénynek a keretszerződések módosítására vonatkozó szabályainak a megsértése. Ez jórészt azzal magyarázható, hogy a takarékszövetkezetek összeolvasztásának folyamatában a szövetkezeti hitelintézeti egyesülések még mindig inkább csak jogi értelemben vett szervezeti egyesülések, a meglévő folyamatok – köztük a pénzforgalmi infrastruktúra keretszerződésekkel való összehangolása – egyelőre korlátozottan történt meg.
A visszaélések másik, felfutást mutató formája az új pénzforgalmi irányelv (PSD2) szabályainak helytelen alkalmazásához köthető. Az új szabályok előírják a megreklamált tranzakciók esetében az elektronikus fizetési tranzakcióban érintett összeg haladéktalan visszautalását.
Az ellenőrzések során többször megállapították, hogy a szolgáltatók egy része sem a keretszerződésben, sem a reklamációs és panaszkezelési gyakorlatában nem megfelelően alkalmazza a fizetési műveletek helyesbítésére, a felelősségi és kárviselési szabályokra vonatkozó szabályokat (értéknap, visszatérítés határideje, visszatérítés jogossága stb.). A jegybank szerint a szolgáltatók a keretszerződésekben sok esetben általánosan az ügyfelekre igyekeznek hárítani a felelősséget, miközben az uniós jogrend szerint a készpénz-helyettesítő fizetési eszközök (bankkártya, internetbank, mobilbank) használata önmagában nem bizonyítja, hogy az ügyfél csalárd módon vagy súlyosan gondatlanul járt el, ennek egyértelmű bizonyítása minden esetben a pénzforgalmi szolgáltató feladata. Külön gond, hogy a szabályok szerint 24 órán belüli kötelező visszatérítést sem teljesítik a szolgáltatók.
A jegybank a jelentésben ismételten rögzíti, hogy ellenőrzéskor továbbra sem fogadja el azokat az eljárásokat, amikor a pénzforgalmi szolgáltató nem bizonyítja az ügyfél csalárd vagy súlyosan gondatlan magatartását. A bizonyításnak kellőképpen mélynek és alaposnak kell lennie. Példájuk szerint önmagában nem bizonyítja az ügyfél részvételét, ha a tranzakcióban PIN-kódot vagy egyéb jelszavakat használtak. Ugyancsak nem ok a felelősség automatikus áthárítására az MNB álláspontja szerint a szolgáltató azon érve, miszerint a tranzakció ellenőrzésére vonatkozó sms-kódot kiküldte az ügyfél által megadott telefonszámra, mivel – érvel az MNB – egy mobilbank esetében a mobiltelefonon lévő rosszindulatú szoftver segítségével megtörténhet az is, hogy az ügyfél tudomást sem szerez az sms beérkezéséről. (Más kérdés, hogy a telefonra települt rosszindulatú szoftver esetében aligha lehet a bank vagy takarékszövetkezet felelősségét firtatni.)
A jegybank várakozásai szerint a számlanyitásokhoz kapcsolódó problémák csökkenni fognak, egyrészt azért, mert a korábbi MNB-vizsgálatok után a piaci szereplők legnagyobb része módosította folyamatait. Másrészt a digitalizáció és a törvény is segíti a szolgáltatókat: például már nem kell az ügyfélnek cégnyilvántartási dokumentumokat (adatváltozásokat) benyújtania, ezeket már a szolgáltató is lekérheti a cégnyilvántartóból.
Az érintetteknek kedvező lehet, ám a pénzforgalmi rendszer működésére nézve aggályos, hogy a hatósági átutalások (inkasszók) feldolgozásakor – a manuális munkafolyamatok miatt – továbbra is gyakori, hogy a kedvezményezett később vagy egyáltalán nem jut hozzá a követeléséhez. Az MNB szerint a szolgáltatók nem tartják be a hatósági átutalásokra vonatkozó haladéktalan teljesítést, így időt kap az ügyfél, hogy az inkasszó érvényesülése előtt elutalja vagy felvegye a számlán lévő pénzt.
Az MNB összegzése szerint a késedelmesen vagy hibásan teljesített fizetési megbízások, fizetési műveletek esetenként ugyan zavarták, de összességében nem veszélyeztették az ügyfelek fizetési forgalmának kiszámíthatóságát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.