Bekapcsolták a felezőt a Rábánál
Növekvő árbevétel mellett szűkülő eredménymarzsokról és az adózott profitja megfeleződéséről számolt be második negyedéves gyorsjelentésében a Rába Járműipari Holding Nyrt. A társaság értékesítése 6,7 százalékkal haladta meg az április–júniusi időszakban a tavalyi bázist, ezáltal megközelítette a 13 milliárd forintot. A bevétel 69 százalékát az export adta.
A bruttó profit már kisebb – mintegy 2 százalékos – visszaesést mutat, a bruttó fedezeti marzs is kedvezőtlenül alakult, és 20 százalék alá csökkent. A tavalyi második negyedévben még egymilliárd forint feletti EBITDA már a múlté, a június végén lezárt időszakban ez a tételsor 829,4 millió forintot tartalmazott, vagyis 18,3 százalékos eredménycsökkenést szenvedett el a Rába. „Bár az eredményességi szintre negatív hatást gyakoroltak az emelkedő bér- és energiaköltségek, az EBITDA-szintű eredményesség így is csak kismértékben maradt el az iparági átlagtól” – olvasható a vezetőségi jelentésben. Egy év alatt az EBITDA-marzs 8,4 százalékról 6,4 százalékra esett vissza a Rába csoportnál.
Az értékcsökkenés és az amortizációs költségek levonása után az üzemi eredmény 298,7 millió forint lett, ami csaknem 40 százalékkal maradt a bázisérték alatt. A Rába csoporton belül az üzemi eredményhez a futóműrészleg 20 millió forinttal, az alkatrész-divízió 185 millió forinttal, míg a járműgyártás 93 millió forinttal járult hozzá. A futóműüzletág teljesítménye alighanem csalódást okozott, hiszen az EBIT 93,7 százalékkal csökkent, pedig a részleg értékesítése csak 12 százalékkal esett vissza.
Az adózott eredménysoron a csökkenés mértéke 54,5 százalékos volt, így a járműipari holding 110,4 millió forintos adózott nyereséget könyvelhetett el. A nyereség hatására a saját tőke mértéke 5,8 százalékkal növekedett, az egy részvényre jutó saját tőke pedig elérte az 1594 forintos értéket. Ez jóval magasabb a szerdai 1145 forintos záróárnál.
A győri társaság főbb értékesítési piacai eltérő képet mutattak a második negyedévben és az év első felében: míg az európai és amerikai tehergépjármű-megrendelések nagyot nőttek, addig a mezőgazdasági szegmens és az orosz busz- és tehergépjármű-piacon a kereslet csökkenése figyelhető meg. A legnagyobb exportkitettséggel rendelkező futóműüzletág 11,7 százalékkal kisebb forgalmat ért el az egy évvel korábbinál, ezzel szemben az alkatrész- és a járműdivízió erősen növelte árbevételét, a bővülés 17,3, illetve 48,7 százalékos volt.
A gyorsjelentésben a Rába hangsúlyozta, hogy Európában a nehéz-tehergépjárművek regisztrációs adatai alapvetően pozitív képet mutattak, de a kép csalóka, hiszen a tárgyidőszakot nagyban befolyásolta egy új szabályozás bevezetése, inkább ennek tulajdonítható a kereslet élénkülése. Az acélár emelkedésének a győri társaság gazdálkodását tavaly alapvetően befolyásoló nyomása csak minimálisan enyhült, az acélárak csupán 2,5 százalékkal mérséklődtek a második negyedévben.
„Kulcsszegmenseink változékonysága és a termelési költségek emelkedése kihívás elé állította társaságunkat az idei év első felében” – hangsúlyozta Pintér István, a Rába elnök-vezérigazgatója. Hozzáfűzte: stratégiai beruházási programjuk, amely egyaránt szolgálta az új üzletek kiépítését és a jócskán kibővített kapacitást, az év második felében lezárul.


