Növekvő árbevétel mellett szűkülő eredménymarzsokról és az adózott profitja megfeleződéséről számolt be második negyedéves gyorsjelentésében a Rába Járműipari Holding Nyrt. A társaság értékesítése 6,7 százalékkal haladta meg az április–júniusi időszakban a tavalyi bázist, ezáltal megközelítette a 13 milliárd forintot. A bevétel 69 százalékát az export adta.
A bruttó profit már kisebb – mintegy 2 százalékos – visszaesést mutat, a bruttó fedezeti marzs is kedvezőtlenül alakult, és 20 százalék alá csökkent. A tavalyi második negyedévben még egymilliárd forint feletti EBITDA már a múlté, a június végén lezárt időszakban ez a tételsor 829,4 millió forintot tartalmazott, vagyis 18,3 százalékos eredménycsökkenést szenvedett el a Rába. „Bár az eredményességi szintre negatív hatást gyakoroltak az emelkedő bér- és energiaköltségek, az EBITDA-szintű eredményesség így is csak kismértékben maradt el az iparági átlagtól” – olvasható a vezetőségi jelentésben. Egy év alatt az EBITDA-marzs 8,4 százalékról 6,4 százalékra esett vissza a Rába csoportnál.
Az értékcsökkenés és az amortizációs költségek levonása után az üzemi eredmény 298,7 millió forint lett, ami csaknem 40 százalékkal maradt a bázisérték alatt. A Rába csoporton belül az üzemi eredményhez a futóműrészleg 20 millió forinttal, az alkatrész-divízió 185 millió forinttal, míg a járműgyártás 93 millió forinttal járult hozzá. A futóműüzletág teljesítménye alighanem csalódást okozott, hiszen az EBIT 93,7 százalékkal csökkent, pedig a részleg értékesítése csak 12 százalékkal esett vissza.
Az adózott eredménysoron a csökkenés mértéke 54,5 százalékos volt, így a járműipari holding 110,4 millió forintos adózott nyereséget könyvelhetett el. A nyereség hatására a saját tőke mértéke 5,8 százalékkal növekedett, az egy részvényre jutó saját tőke pedig elérte az 1594 forintos értéket. Ez jóval magasabb a szerdai 1145 forintos záróárnál.
A győri társaság főbb értékesítési piacai eltérő képet mutattak a második negyedévben és az év első felében: míg az európai és amerikai tehergépjármű-megrendelések nagyot nőttek, addig a mezőgazdasági szegmens és az orosz busz- és tehergépjármű-piacon a kereslet csökkenése figyelhető meg. A legnagyobb exportkitettséggel rendelkező futóműüzletág 11,7 százalékkal kisebb forgalmat ért el az egy évvel korábbinál, ezzel szemben az alkatrész- és a járműdivízió erősen növelte árbevételét, a bővülés 17,3, illetve 48,7 százalékos volt.
A gyorsjelentésben a Rába hangsúlyozta, hogy Európában a nehéz-tehergépjárművek regisztrációs adatai alapvetően pozitív képet mutattak, de a kép csalóka, hiszen a tárgyidőszakot nagyban befolyásolta egy új szabályozás bevezetése, inkább ennek tulajdonítható a kereslet élénkülése. Az acélár emelkedésének a győri társaság gazdálkodását tavaly alapvetően befolyásoló nyomása csak minimálisan enyhült, az acélárak csupán 2,5 százalékkal mérséklődtek a második negyedévben.
„Kulcsszegmenseink változékonysága és a termelési költségek emelkedése kihívás elé állította társaságunkat az idei év első felében” – hangsúlyozta Pintér István, a Rába elnök-vezérigazgatója. Hozzáfűzte: stratégiai beruházási programjuk, amely egyaránt szolgálta az új üzletek kiépítését és a jócskán kibővített kapacitást, az év második felében lezárul.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.