Az európai pénzintézetek túlnyomó többsége (81 százaléka) lehetőségként tekint az Európai Unióban szeptember 14-én érvénybe lépő második pénzforgalmi irányelvre (PSD2). A bankok többsége azonban még továbbra is vonakodik aktívan kihasználni az új lehetőségeket:
eddig mindössze az egyharmaduk (35 százalék) döntött úgy, hogy külső (harmadik fél) szolgáltatói szerepkört vesz fel.
Ezek a fő megállapításai a Roland Berger vállalat tanulmányának, amely tizenkét európai piac több mint negyven vezető bankja, külső szolgáltatója és technológiai nagyvállalata képviselőinek bevonásával készült.
Az erősebb fogyasztóvédelem és a biztonságosabb fizetés mellett az irányelv a bankok számára is élénkebb versenyt teremt, hiszen mostantól kötelesek harmadik félnek hozzáférést biztosítani a saját ügyféladataikhoz. A PSD2 emellett új stratégiai lehetőségeket kínál az EU egészére kiterjedő nyílt bankolás megvalósítása felé vezető úton. Lehetővé teszi a bankok számára, hogy még több külső adattal egészítsék ki már meglévő, rendkívül gazdag ügyfél-információs adatbázisukat. Ebből eredően a bankok csaknem háromnegyede (72 százaléka) szolgáltatásportfóliója fejlesztésére és ügyfélköre bővítésére készül a PSD2-vel. Többségük azonban a kutatás eredményei szerint még nem érte el ezt a fázist, és egyelőre a hatósági minimumkövetelmények teljesítésére összpontosít.
A lehetőség adott
A nyílt bankolás gyökeresen átalakítja a pénzügyi szektor értékláncát. Ehhez a Roland Berger által kiadott közlemény szerint minden szereplőnek alkalmazkodnia kell. Először világosan meg kell határozniuk a saját stratégiai pozíciójukat. A jövőben egyetlen pénzintézet sem fogja tudni egyedül biztosítani az összes, nagymértékben szélesedő szolgáltatást. Az európai bankoknak még mindig van esélyük megragadni ezeket a lehetőségeket. A PSD2 megszabta a kereteket, most a bankokon a sor, hogy azokat tartalommal töltsék meg. | VG
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja