BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Landol a mentőcsomag Amerikában

Enyhített az amerikai légitársaságok égető gondjain a talpon maradásukhoz szükséges állami források megszavazása, a szektor szereplői az áprilisi béreket már ezekből fizethetik ki – ha teljesítik az előfeltételeket.   

W ashington közölte azokat a feltételeket, amelyeknek teljesítéséhez köti a légi közlekedési iparág rendelkezésére álló támogatás folyósítását. A múlt héten megszavazott 2200 milliárd dolláros mentőcsomagból 58 milliárdot kaphat az ágazat, ebből 29 milliárdot készpénzben, és ugyanennyit hitelként. A támogatás fejében a megsegített vállalatok számára szeptember 30-ig elbocsátási moratóriumot írtak elő, mi több, bércsökkentést sem hajthatnak végre. A sürgős igényeket péntek délutánig be kell nyújtaniuk, hogy azonnal készpénzhez juthassanak az esedékes bérek kifizetéséhez. A többi ráér április 27-ig, azután viszont már nem fogad be kérelmeket a pénzügyminisztérium.

A személyszállítás 25 milliárdos keretből igényelhet készpénzt, míg az áruszállító társaságok négymilliárdra pályázhatnak. A hitellehetőségen is ilyen arányban osztoznak. Az amerikai repülőtereken dolgozó szolgáltatóvállalatokat pedig – más forrásból – összesen hárommilliárd dollárral segíthetik ki az első körben. Szintén feltétel a részvény-visszavásárlási programok és az osztalékfizetés felfüggesztése 2021 szeptemberéig, valamint a vezetői bónuszok befagyasztása 2022 márciusáig. A 29 milliárd dolláros hitelkeretre pályázóknak megfelelő biztosítékokat is le kell tenniük az asztalra. Ezt változatos formában tehetik meg, akár váltót, elsőbbségi részvénycsomagot, kötvényeket vagy opciókat is elfogadnak, a lényeg, hogy az adófizetői pénzek ne ellenszolgáltatás nélkül hulljanak a légitársaságok ölébe. Ahogy azt Steven Mnuchin pénzügyminiszter is megerősítette, erre kínosan ügyelnek Washingtonban. A kölcsönt „észszerű” kamattal kell majd visszafizetni, a feltételeket és a futamidőt tárgyalásokon állapítják meg a felek. A repülési szektor nemzetbiztonsági szempontból stratégiai fontosságúvá nyilvánított vállalatai számára egy külön 17 milliárd dolláros hitelkeret is rendelkezésre áll.

A hitelre pályázóknak részletekbe menően ki kell fejteniük, mi vezetett a veszteségeikhez, és miért, mire kell a friss forrás. Itt nagy csoda aligha lesz, a koronavírus-járvány miatt visszaeső utazási hajlandóság (és lehetőség) forgalomapasztó hatása közismert, emellett a tartalékok hiánya, a hitelforrások bedugulása is elfogadható szempontnak számít a Reuters összesítése szerint. A már csődhelyzetben lévő vagy a csődvédelmen gondolkozó vállalatok ebből a csomagból nem számíthatnak segítségre. A négy nagyot, az American Airlinest, a Delta Air Linest, a United Airlinest és a Southwest Airlinest ez ugyan nem fenyegeti, de közös hét végi levelükben sürgős cselekvésre szólították fel Washingtont, megakadályozandó a helyzet romlását, amelyet a már több tízezer járat törlése miatt fellépő készpénzhiány okozott, és amely tömeges elbocsátási hullámhoz vezetne. Az American már közölte is, hogy fele-fele megosztásban 12 milliárd dollár készpénzre és hitelre tart igényt, és reméli, hogy vállalható feltételekkel juthat a pénzhez. A 133,7 ezres létszámmal dolgozó cég már foglalkoztatási garanciát is vállalt a következő fél évre. Egy évvel ezelőtt az American féléves bérköltsége 6,4 milliárd dollár volt. A United 96 ezer, a Delta 87 ezer embernek ad munkát, míg a Southwestnél 60 ezren szerepelnek a bérlistán. A légitársaságok remélik, hogy a járvány elmúltával, szeptemberben helyreáll a forgalom, így az ágazat tömeges leépítések nélkül vészelheti át a válságot. Ahhoz viszont idő kell, hogy a befektetők is megnyugodjanak, a négy nagy társaság a piaci értékének 40–60 százalékát vesztette el másfél hónap alatt, ebből az állami mentőcsomag kézzelfogható közelségének köszönhetően 4–6 százalékot szereztek vissza a tegnapi nyitásra készülődve.

Feltétel a részvény-visszavásárlási programok és az osztalékfizetés felfüggesztése 2021 szeptemberéig, valamint a vezetői bónuszok befagyasztása 2022 márciusáig

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.