W ashington közölte azokat a feltételeket, amelyeknek teljesítéséhez köti a légi közlekedési iparág rendelkezésére álló támogatás folyósítását. A múlt héten megszavazott 2200 milliárd dolláros mentőcsomagból 58 milliárdot kaphat az ágazat, ebből 29 milliárdot készpénzben, és ugyanennyit hitelként. A támogatás fejében a megsegített vállalatok számára szeptember 30-ig elbocsátási moratóriumot írtak elő, mi több, bércsökkentést sem hajthatnak végre. A sürgős igényeket péntek délutánig be kell nyújtaniuk, hogy azonnal készpénzhez juthassanak az esedékes bérek kifizetéséhez. A többi ráér április 27-ig, azután viszont már nem fogad be kérelmeket a pénzügyminisztérium.
A személyszállítás 25 milliárdos keretből igényelhet készpénzt, míg az áruszállító társaságok négymilliárdra pályázhatnak. A hitellehetőségen is ilyen arányban osztoznak. Az amerikai repülőtereken dolgozó szolgáltatóvállalatokat pedig – más forrásból – összesen hárommilliárd dollárral segíthetik ki az első körben. Szintén feltétel a részvény-visszavásárlási programok és az osztalékfizetés felfüggesztése 2021 szeptemberéig, valamint a vezetői bónuszok befagyasztása 2022 márciusáig. A 29 milliárd dolláros hitelkeretre pályázóknak megfelelő biztosítékokat is le kell tenniük az asztalra. Ezt változatos formában tehetik meg, akár váltót, elsőbbségi részvénycsomagot, kötvényeket vagy opciókat is elfogadnak, a lényeg, hogy az adófizetői pénzek ne ellenszolgáltatás nélkül hulljanak a légitársaságok ölébe. Ahogy azt Steven Mnuchin pénzügyminiszter is megerősítette, erre kínosan ügyelnek Washingtonban. A kölcsönt „észszerű” kamattal kell majd visszafizetni, a feltételeket és a futamidőt tárgyalásokon állapítják meg a felek. A repülési szektor nemzetbiztonsági szempontból stratégiai fontosságúvá nyilvánított vállalatai számára egy külön 17 milliárd dolláros hitelkeret is rendelkezésre áll.
A hitelre pályázóknak részletekbe menően ki kell fejteniük, mi vezetett a veszteségeikhez, és miért, mire kell a friss forrás. Itt nagy csoda aligha lesz, a koronavírus-járvány miatt visszaeső utazási hajlandóság (és lehetőség) forgalomapasztó hatása közismert, emellett a tartalékok hiánya, a hitelforrások bedugulása is elfogadható szempontnak számít a Reuters összesítése szerint. A már csődhelyzetben lévő vagy a csődvédelmen gondolkozó vállalatok ebből a csomagból nem számíthatnak segítségre. A négy nagyot, az American Airlinest, a Delta Air Linest, a United Airlinest és a Southwest Airlinest ez ugyan nem fenyegeti, de közös hét végi levelükben sürgős cselekvésre szólították fel Washingtont, megakadályozandó a helyzet romlását, amelyet a már több tízezer járat törlése miatt fellépő készpénzhiány okozott, és amely tömeges elbocsátási hullámhoz vezetne. Az American már közölte is, hogy fele-fele megosztásban 12 milliárd dollár készpénzre és hitelre tart igényt, és reméli, hogy vállalható feltételekkel juthat a pénzhez. A 133,7 ezres létszámmal dolgozó cég már foglalkoztatási garanciát is vállalt a következő fél évre. Egy évvel ezelőtt az American féléves bérköltsége 6,4 milliárd dollár volt. A United 96 ezer, a Delta 87 ezer embernek ad munkát, míg a Southwestnél 60 ezren szerepelnek a bérlistán. A légitársaságok remélik, hogy a járvány elmúltával, szeptemberben helyreáll a forgalom, így az ágazat tömeges leépítések nélkül vészelheti át a válságot. Ahhoz viszont idő kell, hogy a befektetők is megnyugodjanak, a négy nagy társaság a piaci értékének 40–60 százalékát vesztette el másfél hónap alatt, ebből az állami mentőcsomag kézzelfogható közelségének köszönhetően 4–6 százalékot szereztek vissza a tegnapi nyitásra készülődve.
Feltétel a részvény-visszavásárlási programok és az osztalékfizetés felfüggesztése 2021 szeptemberéig, valamint a vezetői bónuszok befagyasztása 2022 márciusáig
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.