A pénzügyi akciócsoport feladata, hogy megteremtse a járványügyi védekezés és a gazdaság újraindulásának forrásait. De mennyire lehet ebben a helyzetben a klasszikus pénzügyi modellekkel számolni?
Ilyen válság még nem volt, hiszen nem gazdasági tényezők okolhatók érte: bár voltak jelek a világgazdaság lassulására, de nem volt olyan buborék, mint a legutóbbi, 2008-as válság idején. Abból a szempontból is furcsa időket élünk, hogy gazdasági alapkérdéssé vált a járványhelyzet minél gyorsabb megoldása, ezért most az eszközök döntő részét ennek kezelésére kell fordítani. A második feladat a munkahelyek, a jövedelmek megőrzése és a bankrendszer likviditásának biztosítása – ezen a területen is jó néhány bejelentés történt, most dolgozzuk ki a részleteket. Ezt követik azok az intézkedések, amelyek a gazdaság újraindításához szükségesek. Itt nem számítok gyors változásra: azt gondolom, legalább másfél év kell a gazdasági folyamatok teljes újraépülésére. A veszélyhelyzet arra is rámutatott, hogy a korábbiakban bevett megoldások nem működhetnek: makroszinten a külső erőforrásoktól való magas szintű függés, mikroszinten a just in time rendszerű működtetés, a minimális készletezés rendkívül sérülékennyé tesz országokat, vállalatokat.
Az EU elengedte a költségvetési hiányra vonatkozó előírásokat, a magyar kormány ugyanakkor egyelőre tartja magát a horgonynak tekintett 3 százalék alatti hiányhoz. Igaz, Varga miniszter úr jelezte, ez nincs kőbe vésve. Mi ennek az indoka?
Különböző szcenáriókkal dolgozunk, ezek között szerepel az is, hogy a korlátozások az év végéig is eltarthatnak. Ugyanakkor a most valószínűsíthető forgatókönyvek szerint tartható a 3 százalék alatti hiány. Ha egy másik helyzet áll elő – például azt látjuk, hogy a meghozott intézkedéseken túl új lépések szükségesek –, akkor kell felülvizsgálni a hiánycélt. Jó megközelítésnek tartom, ha nem kapkodva öntjük a pénzt a gazdaságba, hanem még a rossz időben is igyekszünk megtartani a fiskális fegyelmet. Arról, hogy végül is milyen szcenáriókban gondolkodunk, az április végén az EU-nak megküldendő konvergenciajelentés ad majd pontosabb képet.
A kormány ismét a különadókhoz nyúlt, ám azokat ezúttal csak két ágazatra, a kiskereskedelemre és a bankrendszerre vetette ki. Napirenden van-e további, a válságból akár előnyt is kovácsolni tudó iparágak bevonása?
Egyelőre nincs, de ez is annak a függvénye, hogy miként zajlik majd a gazdaság újraindítása. Értelemszerűen azokat a szektorokat érdemes e szempontból megvizsgálni, amelyek a többieknél jobban profitálnak, vagy – mert a jelen helyzetben inkább ez a jellemző – az egyéb szektorok túlnyomó többségénél jóval alacsonyabb veszteséget szenvednek el. Ez az időszak aligha a profit maximalizálásáról, sokkal inkább a veszteségek megosztásáról és kezeléséről szól. De például ezek a célok vezettek bennünket, amikor a kiskereskedelmi különadót az online boltokra is kiterjesztettük.
A banki teher kapcsán elmondható, hogy a 2010-ben ideiglenesen bevezetett bankadó 2025-ig velünk marad, hiszen a pénzintézetek a mostani befizetést a következő öt évben írhatják le?
A magyar bankrendszer stabil, tőkemegfelelés és nyereségesség szempontjából erősnek mondható. A kormányzat 2010-ben, az akkori válság hatásainak csillapítására külön terheket rótt a bankszektorra. Ennek teljesítéséért akkor is köszönet jár, ha látjuk, hogy a megerősödő gazdaságnak köszönhető fejlődésből a szektor is szépen profitált. Most hasonló teherviselésre kértük – több más szektor mellett – a bankrendszert. A jelen állás szerint a különadók valószínűleg bennmaradnak a rendszerben, de miután a mostani teher adott évben esedékes szintű leírásának módjáról a mindenkori adótörvény rendelkezik majd, a bankadó kulcsairól vagy épp a különadó kivezetéséről – és a leírási lehetőség átcsoportosításáról – az aktuális gazdasági-költségvetési folyamatok alapján dönt majd a kormány.
A kormány első intézkedése a moratórium elrendelése volt. Az MNB a moratórium 80 százalékos kihasználtságát prognosztizálta. Önök mivel számolnak?
A moratórium nemcsak családok és a vállalatok számára nyújt nagy segítséget, hanem a pénzügyi szektort is megvédi, hogy ne legyen tömeges vállalati és lakossági csőd, ne emelkedjen drasztikusan a nem teljesítő hitelek állománya. Ami a kihasználtságot illeti, a kormány a lehetőséget teremtette meg, nincsenek célszámaink. Az első hírek arról szólnak, hogy az ügyfelek százezrei jelzik a pénzintézeteknek, hogy továbbra is vállalják az eddigi törlesztést. Ez visszaigazolja, hogy a válságnak egy ereje teljében lévő gazdasággal, jó finanszírozási pozícióban lévő háztartási szektorral vágunk neki: a magyar háztartások megtakarítási rátája tavaly 12 százalékos volt, ami a legmagasabb az Európai Unióban. Persze a számok mögött jelentősek a különbségek, ezért volt fontos a moratórium. Ugyanakkor a mostani válság még inkább fontossá teszi a pénzügyi tudatosságot, a józan tervezést. Tudatosság kell abban is, hogy a szabályok szerint az adósoknak kell lépniük, ha úgy látják, egyelőre tudják vállalni a törlesztést. A hitelkártyáknál például jelezni kell a bankoknak, ha továbbra is kérjük a felhasznált összeg ellenértékének leemelését a bankszámlánkról, mert külön új felhatalmazás nélkül a bank önmagától ezt most nem teheti meg – a moratórium igénybevétele ezen termék esetében igen drága mulatság lehet. Fontos azt is hangsúlyozni, hogy a moratórium adta lehetőségekkel később is lehet élni.
A múlt héten a jegybank meghirdette saját hitelprogramját, s a kormány is dolgozik a kamat- és garanciadíj-támogatással nyújtott hitelcsomagján. Ennek részletei mikor válnak ismertté?
Folyamatosan véleményezzük mi is a részletes anyagokat, hamarosan kiderülnek a részletek. Fontos látni, hogy a gazdaság újraindításának finanszírozásában a pénzintézetek nem maradnak egyedül, hiszen a kormány és a Magyar Nemzeti Bank hitelprogramokat indít, a kabinet emellett kamat- és garanciadíj-támogatást biztosít majd, amely mind az ügyfelek, mind a pénzintézetek dolgát érezhetően megkönnyíti.
Elfogadható-e a bankok azon kérése, hogy a mostani ismételt extra teherviselés után az elektronikus fizetési csatornák előretörését a tranzakciós illeték eltörlésével támogassa a kormány?
Minden ötletet, javaslatot megfontolunk. Ami a digitalizációt illeti, a sok rosszban pozitív, hogy áttörés következett be: home office-ban dolgoznak az emberek, a gyerekek digitális oktatásban részesülnek, a pénzügyek terén hatalmasat léptünk a készpénzhasználat visszafogása irányába. Márciusban a legjobbkor indult az azonnali fizetési rendszer. A Pénzügyminisztérium bankkártya-elfogadó terminálok telepítési programjának is köszönhető, hogy immár több mint 110 ezer POS-készüléken lehet – az új szabályok szerint már 15 ezer forintig emberi kontaktus nélkül – egyetlen érintéssel fizetni. A járványhelyzet miatt erre már a kereskedők is ösztönzik a vásárlókat. Ebben a helyzetben teljesen észszerű lépésnek tűnik a kormány új döntése, hogy az online pénztárgép működtetésére kötelezett összes kereskedő tegye lehetővé az elektronikus fizetést is.
Több mint
110
ezer POS-készüléken fizethetünk egyetlen érintéssel
Gion Gábor: a veszélyhelyzet arra is rámutatott, hogy a korábbiakban bevett megoldások nem működhetnek
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.