BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drasztikus átalakításba kezd a Lufthansa

Hatalmas feladat vár a Lufthansa vezetőire az elkövetkező években, hiszen úgy kell ismét nyereségessé tenniük a légitársaságot, hogy közben a frissen megkapott 9 milliárd eurós állami mentőcsomagot is visszafizetik 2023-ig – kamatostól. A kiinduló helyzet pedig – amint a cég tegnap reggeli első negyedéves gyorsjelentéséből kitetszik – enyhén szólva is tragikus. A március végén lezárt három hónapos periódusban ugyanis több mint 500 százalékkal, 2,1 milliárd euróra nőtt a társaság nettó vesztesége, de az EBITDA- és üzemieredmény-sorokon is óriási mínuszokat mutattak ki. Ráadásul abban az időszakban a bevételek összességében még csupán 18 százalékkal estek, a veszteség oroszlánrésze nem is az üzemi tevékenysége miatt érte a céget. Csaknem egymilliárd eurót buktak a kőolaj áresésén a fedezeti szerződések miatt, és további 420 millió eurót kellett leírniuk a holding vállalatainak és repülőgépeinek értékéből a forgalom összeomlása következtében.

Áprilisban és májusban tovább romlott a helyzet, a járatok száma a bázisidőszakhoz viszonyítva 95 százalékkal esett vissza, és bár az elmúlt napokban a mélyponthoz képest újra emelkedni kezdett, de még szeptemberben is tavalyi kapacitásának mindössze 40 százalékán fog üzemelni a cég az igazgatótanács határozata szerint. A visszaesés következtében az elmúlt két hónapban a konszern 763 repülőjéből 700 a földön rostokolt, jövőre 300-at, 2022-ben 200-at, 2023-ban pedig még mindig 100 gépet fognak üzemen kívül tartani. Gyorsan romlik a cég likviditása is. Március végén 4,3 milliárd euró volt a készpénzállomány, és havonta 800 millióval zsugorodik, pedig az állandó költségeket 30 százalékkal csökkentették, és 87 ezer alkalmazottjuk már rövidített munkaidőben dolgozik. A törölt jegyek visszatérítése március végén 4,3 milliárd eurós kötelezettséget rótt a cégre, május végén még mindig 1,8 milliárd euróval tartoztak az utasaiknak. A drasztikus bevételcsökkenés és a lassú regenerálódás miatt az eddigi költségcsökkentés nem elegendő, még mélyrehatóbb átalakításokat kell végrehajtania a cégvezetésnek – jelentette be a gyorsjelentés ismertetésekor Carsten Spohr vezérigazgató. A többi között az osztrák, a svájci és a belga légitársaságot is magában foglaló csoport 137 ezer alkalmazottjából a Reuters szerint 20 ezret bocsátanak el. Tárgyalni kezdenek emellett az Airbusszal és a Boeinggal is a korábbi megrendeléseik késleltetett teljesítéséről, és erősen megrostálnak minden más beruházást.

A piac – annak dacára, hogy a Lufthansa részvénye egy szintén mai hír szerint kikerülhet a DAX 30-ból – pozitívan reagált a bejelentett intézkedésekre. A részvények tegnap délutánig 2,7 százalékkal, 9,7 euróra drágultak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.