Nem csillapodik a felhajtás a Tesla részvényei körül, a szerdai kereskedést már 1025 dolláron zárta az elektromosautó-gyártó, miután Elon Musk a dolgozóknak szóló kedd éjszakai keltezésű levelében arról írt, hogy a Tesla Semi nagyobb mennyiségű termelésére kell koncentrálni. Igaz, a formabontó új, teljesen elektromos nyerges vontatóról az utóbbi időben nem sok információ érkezett, még azt sem tudni, hol készül majd – írja a The Wall Street Journal (WSJ).
Az üzleti lap szerint a befektetői lelkesedést egyértelműen az magyarázza, hogy egyre világosabbá vált, hogy a jövő személy- és teherszállító járműveit villanymotor hajtja majd. Evidens az összehasonlítás, amely a világ legnagyobb autógyártójával, a Toyotával veti össze a Teslát. Az 1025 dolláros árfolyamhoz most 216 milliárd dolláros tőzsdei kapitalizáció társul, az elképesztő tőzsdei ralival a Tesla egyre közelebb kerül japán riválisához.
A koronavírus-járvány kitörése előtt az elemzők úgy kalkuláltak, hogy ebben az évben végre beérik az előző évek munkájának gyümölcse, azazhogy a gyártásba és a fejlesztésbe ölt milliárdok egy része immár a profitsoron is visszaköszön. Ehhez hozzájárul Musk ígérete, amely szerint az átadások 36 százalékkal nőhetnek, s világszerte félmillió új Tesla juthat el a megrendelőjéhez. Most a járvány első hulláma után még kétséges, hogy történetében először tud-e éves szinten is nyereséget felmutatni a gyártó. Ezt célozva – és a helyi korlátozásoknak fittyet hányva – újraindult az autógyártás Kaliforniában. A szigorú szabályok felrúgásának következményeit Elon Musk magára vállalta, kérve, hogy ha bárkit is letartóztatnak a szabályszegés miatt, az ő legyen.
A valóra nem vált álmok közé tartozott eddig a Semi kamion is, amelyet 2017-ben jelentettek be az új Roadster modellel együtt. Akkor 2019-es bevezetést és egy töltéssel 500 mérföldes menettávolságot ígértek, majd idén januárban Musk 2021-re módosította a piaci megjelenést. A WSJ szerint a magyarázat mindig ugyanaz volt: a vállalat a nem megfelelő akkumulátorellátást hibáztatta a késés miatt. A Model 3 és a Model Y személyautók tömeggyártása most azért is lehet kevésbé fontos a Teslának, mert a konkurens Nikola június 29-től már vesz fel rendeléseket saját áruszállítójára, szintén 2021-es szállítást tervezve.
A közeljövőben a júniusra halasztott Tesla Battery Day új információkat hozhat (egymillió mérföldet kibíró, hatékony és olcsóbb akkumulátor), a Kínából érkező jó hírek pedig további támaszt adhatnak az árfolyamnak. Csak májusban a Tesla 11 095 darab Sanghajban gyártott Model 3-ast szállított le, ami új rekord és egyben üdítő kivétel a romló statisztikákkal előálló autógyártók körében. Júniusban ennél is jobb eredmények érkezhetnek, mivel Sanghajban a Tesla csak május végén kezdte meg a nagy hatótávú, hátsókerék-hajtású Model 3 kiszállítását. A második negyedéves gyorsjelentést a globális forgalmi adatokkal július 20. után tehetik közzé.
A célárfolyamokkal és értékeltségekkel kapcsolatban érdemes óvatosnak lenni, van olyan elemző, aki az optimista forgatókönyvében már 1500 dolláros árfolyamot vetít előre. Sok éve zajlik a vita, hogy technológiai cégként vagy autógyártóként kell-e értékelni a Teslát, a mostani árfolyama mellett azonban ez a diskurzus meddő, hiszen a jelenlegi szorzók az úttörő technológiai cégekéhez képest is meredeknek mondhatók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.