BUX 39,900.32
0.00%
BUMIX 3,754.1
0.00%
CETOP20 1,882.05
0.00%
OTP 8,488
0.00%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 18,350
0.00%
0.00%
ANY 1,585
0.00%
RABA 1,085
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
OPUS 169.2
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,970
0.00%
0.00%
ALTEO 2,390
0.00%
0.00%
0.00%
EHEP 1,200
0.00%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,700
0.00%
0.00%
NAP 1,220
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Nem meglepetés a Mol júniusi marzsa

Sokkolónak tűnik, hogy lényegében veszteség keletkezett azon, hogy a Mol nyers kőolajat finomított.

A 2012-ben elindított adatközlése óta még soha nem történt olyan, mint most júniusban, hogy negatív lett a Mol csoportszintű finomítói árrése, konkrétan mínusz 1,3 dollár hordónként. Sokkolónak tűnik, hogy lényegében veszteség keletkezett azon, hogy a Mol nyers kőolajat finomított, és abból feldolgozott termékeket állított elő, köztük benzint és dízelt. Valójában azért a nagy- és kiskereskedelmi árréseken keresztül nem dolgozott ingyen a Mol.

Meglepőnek nem volt nevezhető a fejlemény, hiszen például a finn Neste olajtársaság honlapján napi szinten nyomon lehet követni a marzsok alakulását, ez pedig jó referencia szokott lenni a Mol számára is. Ezek pedig április óta drasztikus változást jeleznek: az áprilisi csúcsról május második felében már átmentek negatív tartományba, és továbbra is ott találhatók. Mivel a befektetők nyomon követték a fejleményeket, a tegnapi negatív marzs nem számított váratlannak, így jelentősebb árfolyamhatást sem váltott ki.

Főleg a dízel marzsai estek vissza, a benzinéi csak kisebb mértékben csökkentek. Ennek magyarázata, hogy májusban az üzemanyag-kereslet visszatérése miatt növelték a kapacitásokat a finomítók, amivel arányosan nőtt a dízelkihozatal is, miközben ott csak kisebb mértékű keresletnövekedés volt tapasztalható. Ráadásul a repülőgépek által használt üzemanyag iránti kereslet továbbra is nyomott maradt, amire a finomítók a dízelkihozatal arányának további növelésével tudtak csak reagálni. A Mol finomítói termékkihozatalában pedig meglehetősen fajsúlyos, 46,2 százalékos elemet képviselnek a középdesztillátumok – amelyik kategóriába a dízel is tartozik –, és csak 18,5 százalék a benzin aránya, a maradék egyharmadot pedig egyéb termékek alkotják, vagyis a dízel marzsának szűkülése nagyobb mértékben is érezteti hatását a csoportszintű árrésekre.

A kisebb marzsok valószínűleg egy darabig még velünk maradnak. A finomítók persze előbb-utóbb a kapacitáskihasználtságok csökkentésével reagálnak, és várhatóan az európai olajtermék-kereslet is tovább kúszik felfelé, de ehhez szükség lenne a légi forgalom helyreállásához is.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek