A 2012-ben elindított adatközlése óta még soha nem történt olyan, mint most júniusban, hogy negatív lett a Mol csoportszintű finomítói árrése, konkrétan mínusz 1,3 dollár hordónként. Sokkolónak tűnik, hogy lényegében veszteség keletkezett azon, hogy a Mol nyers kőolajat finomított, és abból feldolgozott termékeket állított elő, köztük benzint és dízelt. Valójában azért a nagy- és kiskereskedelmi árréseken keresztül nem dolgozott ingyen a Mol.
Meglepőnek nem volt nevezhető a fejlemény, hiszen például a finn Neste olajtársaság honlapján napi szinten nyomon lehet követni a marzsok alakulását, ez pedig jó referencia szokott lenni a Mol számára is. Ezek pedig április óta drasztikus változást jeleznek: az áprilisi csúcsról május második felében már átmentek negatív tartományba, és továbbra is ott találhatók. Mivel a befektetők nyomon követték a fejleményeket, a tegnapi negatív marzs nem számított váratlannak, így jelentősebb árfolyamhatást sem váltott ki.
Főleg a dízel marzsai estek vissza, a benzinéi csak kisebb mértékben csökkentek. Ennek magyarázata, hogy májusban az üzemanyag-kereslet visszatérése miatt növelték a kapacitásokat a finomítók, amivel arányosan nőtt a dízelkihozatal is, miközben ott csak kisebb mértékű keresletnövekedés volt tapasztalható. Ráadásul a repülőgépek által használt üzemanyag iránti kereslet továbbra is nyomott maradt, amire a finomítók a dízelkihozatal arányának további növelésével tudtak csak reagálni. A Mol finomítói termékkihozatalában pedig meglehetősen fajsúlyos, 46,2 százalékos elemet képviselnek a középdesztillátumok – amelyik kategóriába a dízel is tartozik –, és csak 18,5 százalék a benzin aránya, a maradék egyharmadot pedig egyéb termékek alkotják, vagyis a dízel marzsának szűkülése nagyobb mértékben is érezteti hatását a csoportszintű árrésekre.
A kisebb marzsok valószínűleg egy darabig még velünk maradnak. A finomítók persze előbb-utóbb a kapacitáskihasználtságok csökkentésével reagálnak, és várhatóan az európai olajtermék-kereslet is tovább kúszik felfelé, de ehhez szükség lenne a légi forgalom helyreállásához is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.