Lengyel lapértesülés szerint a Molnak értékesítené négyszáz lengyelországi töltőállomását a lengyel PKN Orlen, a két régiós olajipari vállalat erről folytat tárgyalásokat. A Puls Biznesu gazdasági napilap meg nem nevezett forrásokra hivatkozva azt írja, a magyar társaság az akvizícióval leánycége, a Slovnaft lengyelországi benzinkút-hálózatát bővítené. A tranzakció részeként eszközcseréről is szó lehet, vagyis a Mol a külföldi kútjaiból adhat át a lengyel cégnek.
Az üzlet az 1800 lengyelországi töltőállomással rendelkező PKN és a Lotos küszöbönálló fúziója miatt vált időszerűvé, a két lengyel energiaipari társaság egyesülésének versenyjogi jóváhagyásához ugyanis a piaci egyensúly megőrzése érdekében csökkenteniük kell kiskereskedelmi egységeik számát. Az Európai Bizottság trösztellenes testülete várhatóan július 22-ig hoz döntést az ügyben, a lengyel versenyjogi hatóságokat pedig már csütörtökön tájékoztatják a megállapodás részleteiről.
A több száz egységből álló, lengyel átlagforgalmat képviselő, jó minőségű hálózat átvételében van ráció, ez ugyanis már önmagában költséghatékony működtetést tesz lehetővé, a Molnak ugyanakkor nem áll érdekében a töltőállomások elcserélése – mondta lapunknak Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője. A szakértő azzal érvel, hogy a magyar társaság a szlovákiai és a magyarországi kútjait a pozsonyi és a dunai finomítóinak közelsége révén közvetlenül tudja ellátni olajtermékekkel, így azokat sokkal jövedelmezőbben tudja működtetni, mint a finomítóitól sokkal távolabb fekvő lengyel területeken lévőket.
Úgy tűnik tehát, a lengyeleknek nagyobb szükségük van a Molra, mint a magyar társaságnak a PKN egységeire. Az akvizíció kapcsán megkerestük a két érintett céget is. A magyar olajtársaság nem kívánta kommentálni a lengyel sajtóhíreket, a PKN-től pedig lapzártánkig nem érkezett válasz kérdéseinkre. Ratatics Péter, a Mol csoport fogyasztói szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese egy év eleji interjúban még arról beszélt, hogy a magyar társaság érdeklődik a lengyel kiskereskedelmi piac iránt, és megfelelő lehetőség esetén vásárolna is az eladásra kínált töltőállomásokból.
Igaz, azóta nagyot fordult a világ, a romló olajipari kilátások és a koronavírus-járvány is megtépázta a szektort. A jelenlegi helyzetben így nem várható nagy verseny a lengyel eszközökért, a pandémia miatt ugyanis a szektortársak is kihívásokkal küzdenek. Pletser Tamás szerint a Mol mellett még az Equinor – korábbi nevén Statoil – érdeklődhet komolyabban a PKN kútjai iránt, a norvégoknak már most is van egy 150 egységből álló hálózatuk az országban. Az eladási kényszer már eleve rontja a lengyelek pozícióját, a jelenlegi gazdasági környezetben pedig egyébként sem lesz egyszerű a kereskedelmi egységeket a valós értéküknek megfelelő, egyenként 1,5-2 millió dollárért értékesíteni – véli az Erste elemzője. A lengyelek így jóval kisebb összegért adhatnak túl jó minőségű eszközeiken, mint amennyit két évvel ezelőtt kaphattak volna értük, ez pedig önmagában mérsékli a két lengyel társaság fúziójából származó előnyöket.
A Lotos részvényei 4 százalékkal reagáltak a tranzakcióról szóló meg nem erősített piaci értesülésre, a PKN kisebb, 0,8 százalékos veszteséget mutatott tegnap délutánig, a Mol pedig 0,9 százalékkal került feljebb.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.