BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több száz PKN benzinkút kerülhet a Molhoz

A Mollal tárgyal mintegy négyszáz lengyelországi benzinkútjának átadásáról a PKN Orlen, amely a Lotos felvásárlása miatt kénytelen megválni eszközei egy részétől. A lengyel sajtóértesüléseket nem kommentálta a magyar társaság.

Lengyel lapértesülés szerint a Molnak értékesítené négyszáz lengyelországi töltőállomását a lengyel PKN Orlen, a két régiós olajipari vállalat erről folytat tárgyalásokat. A Puls Biznesu gazdasági napilap meg nem nevezett forrásokra hivatkozva azt írja, a magyar társaság az akvizícióval leánycége, a Slovnaft lengyelországi benzinkút-hálózatát bővítené. A tranzakció részeként eszközcseréről is szó lehet, vagyis a Mol a külföldi kútjaiból adhat át a lengyel cégnek.

Az üzlet az 1800 lengyelországi töltőállomással rendelkező PKN és a Lotos küszöbönálló fúziója miatt vált időszerűvé, a két lengyel energiaipari társaság egyesülésének versenyjogi jóváhagyásához ugyanis a piaci egyensúly megőrzése érdekében csökkenteniük kell kiskereskedelmi egységeik számát. Az Európai Bizottság trösztellenes testülete várhatóan július 22-ig hoz döntést az ügyben, a lengyel versenyjogi hatóságokat pedig már csütörtökön tájékoztatják a megállapodás részleteiről.

A több száz egységből álló, lengyel átlagforgalmat képviselő, jó minőségű hálózat átvételében van ráció, ez ugyanis már önmagában költséghatékony működtetést tesz lehetővé, a Molnak ugyanakkor nem áll érdekében a töltőállomások elcserélése – mondta lapunknak Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője. A szakértő azzal érvel, hogy a magyar társaság a szlovákiai és a magyarországi kútjait a pozsonyi és a dunai finomítóinak közelsége révén közvetlenül tudja ellátni olajtermékekkel, így azokat sokkal jövedelmezőbben tudja működtetni, mint a finomítóitól sokkal távolabb fekvő lengyel területeken lévőket.

Úgy tűnik tehát, a lengyeleknek nagyobb szükségük van a Molra, mint a magyar társaságnak a PKN egységeire. Az akvizíció kapcsán megkerestük a két érintett céget is. A magyar olajtársaság nem kívánta kommentálni a lengyel sajtóhíreket, a PKN-től pedig lapzártánkig nem érkezett válasz kérdéseinkre. Ratatics Péter, a Mol csoport fogyasztói szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese egy év eleji interjúban még arról beszélt, hogy a magyar társaság érdeklődik a lengyel kiskereskedelmi piac iránt, és megfelelő lehetőség esetén vásárolna is az eladásra kínált töltőállomásokból.

Igaz, azóta nagyot fordult a világ, a romló olajipari kilátások és a koronavírus-járvány is megtépázta a szektort. A jelenlegi helyzetben így nem várható nagy verseny a lengyel eszközökért, a pandémia miatt ugyanis a szektortársak is kihívásokkal küzdenek. Pletser Tamás szerint a Mol mellett még az Equinor – korábbi nevén Statoil – érdeklődhet komolyabban a PKN kútjai iránt, a norvégoknak már most is van egy 150 egységből álló hálózatuk az országban. Az eladási kényszer már eleve rontja a lengyelek pozícióját, a jelenlegi gazdasági környezetben pedig egyébként sem lesz egyszerű a kereskedelmi egységeket a valós értéküknek megfelelő, egyenként 1,5-2 millió dollárért értékesíteni – véli az Erste elemzője. A lengyelek így jóval kisebb összegért adhatnak túl jó minőségű eszközeiken, mint amennyit két évvel ezelőtt kaphattak volna értük, ez pedig önmagában mérsékli a két lengyel társaság fúziójából származó előnyöket.

A Lotos részvényei 4 százalékkal reagáltak a tranzakcióról szóló meg nem erősített piaci értesülésre, a PKN kisebb, 0,8 százalékos veszteséget mutatott tegnap délutánig, a Mol pedig 0,9 százalékkal került feljebb.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.