Zsinórban már ötödik napja erősödött tegnap a tokiói tőzsde vezető indexe, az újabb hajrá Joe Biden vasárnap bejelentett győzelmének a hírére bontakozott ki – írja a francia AFP Hírügynökség. A Nikkei 225 tegnap újabb 2 százalékkal, 24 840 pontra, 29 éve nem látott magasságba emelkedett, de másfél százalékkal feljebb jutott a szélesebb merítésű Topix index is. A befektetői hangulat a tetőfokára hágott az amerikai politikai kockázat csökkenésével – mondta Ito Josihiro, az Okasan online brókercég vezető stratégája.
A vevők már közvetlenül tőzsdenyitás után megrohanták a parkettet, és szinte válogatás nélkül kezdtek vásárolni, majd délután újabb momentumot nyert a piac, amikor már a többi ázsiai börze, illetve az amerikai határidős kereskedelem szárnyalása is fűtötte a ralit, és a japán vezető index több alkalommal a 25 ezer pontos álomhatárt is átlépte. A japán brókerek szerint újra jelentős megrendeléseket adtak le Tokióban az amerikai elnökválasztás előtt meglehetősen visszafogottan viselkedő külföldi befektetők, a piac erőteljes ösztönzőcsomag kidolgozására számít az Egyesült Államok új kormányzatától.
Az utóbbi napokban több mint 8 százalékot hajrázó Nikkei 225 akkor tudja folytatni az emelkedő kurzust, ha a Dow Jones is 29 000 pont fölé jut – állapította meg Miura Jutaka, a Mizuho befektetési társaság vezető technikai elemzője. A The Japan Times mindazonáltal arra is felhívta a figyelmet, hogy egyes részvényekkel kapcsolatos pozitív fejlemények is segítették az indexet. A Nippon Telegraph 5 százalékkal drágult például a cég részvény-visszavásárlási programjának bejelentésére.
A Honda 9,4 százalékos erősödését pedig a korábban 200 milliárd jen (1 jen = 2,88 forint) éves nettó nyereséggel kalkuláló autógyártó hihetetlen éves profitcélemelése hajtotta. A szegmens harmadik legnagyobb japán vállalata ugyanis a legújabb értékesítési adatok fényében váratlanul 420 milliárdra emelte profitvárakozását, illetve 100 ezerrel 4,6 millió darab autóra növelte értékesítési célját is, amely immár látótávolságba került, a tavalyi 4,8 millió után. A Hondának jól megy az elektromobilitás, de a tengerentúlon nagyon fogynak a hagyományos SUV-jai is.
A japán autógyártók közül a Mazda, amely tegnap jelentett, nem keltett ilyen mértékű pozitív meglepetést, a társaság ugyanis 7,6 milliárdos működési veszteséget könyvelt el a harmadik negyedévben. A mínusz kisebb lett a vártnál, mivel az amerikai piacon a Mazda autóit is elkezdték keresni az utóbbi hónapokban, így az eladások 1 százalékkal még nőttek is éves alapon. A menedzsment szerint év végén 40 milliárd jen lesz az üzemi veszteség, kedvezőbb az elemzők által várt 53 milliárdnál, a cég részvényei mégis csaknem 3 százalékkal estek.
A japán tőkepiaccal kapcsolatos az a pletyka is, hogy a világ harmadik legnagyobb szuverén alapja, az Abu-Dzabi Befektetési Hatóság (ADIA) megváltoztatja befektetési stratégiáját a felkelő nap országában. Az alap vezetése bezárja a japán invesztíciókkal foglalkozó egységét, és a jövőben külső menedzserek irányítják az értékpapírok, egyéb eszközök kiválasztását, illetve csupán passzív portfóliót építenek, de a japán kitettséget nem csökkentik. Az ADIA állítólag elégedetlen a tavalyi 5,4 százalékos összesített hozamszintjével, és a kudarcot annak tulajdonítja, hogy a fejlett piacokon – például Japánban is – nagyon nehéz huzamosabb időn keresztül magas hozamot elérni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.