BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amerikai gyógyszerrel bővítette portfólióját a Richter Gedeon

Fogamzásgátló tapasszal bővül a Richter nőgyógyászati portfóliója. Ezúttal nem felfutóban lévő terméket vásárolt meg a társaság, a vételár háromévi bevételből térülhet meg.

A Richter sikeresen lezárta az amerikai Johnson & Johnson (J&J) leányvállalatával, a belgiumi székhelyű Janssennel folytatott tárgyalásait. Az eredményekről tegnap számolt be a vállalat, amely 263,5 millió dollárért (aktuális árfolyamon 78 milliárd forintért) megvásárolja az Evra márkanevű fogamzásgátló tapasz értékesítési jogait és eszközeit az Egyesült Államokon kívüli valamennyi piacra vonatkozóan.

A termék idei forgalma várhatóan 70-80 millió dollár körül alakul. A tranzakció egy-két hónapon belül esedékes zárása utáni bevétel már a Richteré, mivel a forgalmazási engedély heteken belül átkerül a magyar gyógyszergyártóhoz. A Világgazdaság kérdésére Bogsch Erik elnök elmondta, hogy a tranzakciót saját forrásból finanszírozzák.

A cég vezetői a termékakvizíció jelentőségét a PregLem felvásárlásához, valamint a Grünenthal fogamzásgátló-portfóliójának a meg-

szerzéséhez hasonlították. (A Preg

Lem céget s vele az Esmya kereskedelmi jogait 445 millió svájci frankért vásárolta meg a Richter 2010-ben, a Grünenthal-portfólióért ugyanabban az évben 236,5 millió eurót adtak.) Azóta a Richter legnagyobb felvásárlási célpontja a Finox volt, a 2016-ban 190 millió frankért megszerzett vállalat révén bővült a Richter termékportfóliója a Bemfolával.

Ellentétben azonban a korábbi akvizíciókkal, a Richter ezúttal nem felfutóban lévő készítményt vásárolt. Sőt az Evrát már öt éve nem is értékesíti a J&J az Egyesült Államokban, a piaci keresletet generikus verziókkal elégítik ki a gyártók. Bogsch Erik a J&J lépését portfóliótisztítással magyarázta. Egyébként a társaságok már eddig is üzletfelei voltak egymásnak, az Evra gyártásához a kezdetektől a Richter szállította az egyik hatóanyagot a Janssennek.

A termék fő piaca jelenleg Európa (éves szinten 35 millió dollár forgalommal) és Kanada, illetve a latin-amerikai országok (ugyancsak 35 millió dollárral). A Richter jó esélyt lát arra, hogy az éves forgalom 90 millió dollár fölé tornászható. Az itthoni termékbevezetést egy éven belül szeretnék elérni, a fő célcsoport a fiatal korosztály.

A tegnapi sajtótájékoztatón a Richter egy új stratégiai célt is megfogalmazott: 2030-ra a nőgyógyászati termékek értékesítésének árbevételét 250 millió euróval növelnék a jelenlegihez képest, tehát a forgalom 60 százalékkal haladná meg a mostani szintet (a kalkulációban az Evrától várt bevétel még nincs benne). 2020 első kilenc hónapjában a nőgyógyászati termékek értékesítése 330 millió euró forgalmat hozott, a divízió részesedése a Richter gyógyszergyártásán belül 35 százalékos.

Az Erste elemzői szerint a termék ugyan jól illeszkedik a Richter nőgyógyászati portfóliójába, és biztosan többet hoz, mint a folyószámlán tartott készpénz, de akkor is kérdéses, hogy a cég miért vásárol meg egy 18 éve piacon lévő szert, amelynek az értékesítése öt éve meg is szűnt az Egyesült Államokban.

Az Evra és Ortho Evra néven is forgalmazott tapasz alkalmazásának kockázataira figyelmeztetett 2005-ben az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerfelügyelet (FDA). Állásfoglalása szerint a készítmény magas ösztrogéntartalma növeli a vérrög-kialakulás esélyét. Ugyanakkor az Európai Gyógyszerfelügyelet (EMA) a terméktájékoztatóján feltüntette, hogy az Evra alkalmazása következtében kialakuló ártalmas vérrögök előfordulásának összesített kockázata alacsony.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.