BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Piaci és állami fejlesztések is szükségesek a digitális hitelezéshez

Habár a koronavírus-járvány jelentősen fellendítette a digitális banki szolgáltatások iránti keresletet, és a kormány elmúlt időszakban hozott döntései támogatják ezek térnyerését, a hitelezési folyamatok digitalizálása további piaci és szabályozói lépéseket igényel.

Az elmúlt években a magyar bankrendszerben érdemi lemaradás volt kimutatható a digitális csatornák fejlettségét és költséghatékonyságát illetően EU-s és azon belül a visegrádi országokkal való összevetésben is. Ezt a következtetést erősítette meg az MNB Bankrendszeri versenyképességi index 2019-es frissítése is, amely szerint a hazai bankrendszer két év alatt sem tudott javítani uniós viszonylatban a komplex módon számított digitalizációs rangsorban elért 21. helyezésén. Nemzetközi statisztikák azt mutatják, hogy az internetes bankolás és az elektronikus fizetési csatornák elterjedtsége egyaránt javul, de továbbra is alacsony Magyarországon, és a legtöbb hazai hitelintézet digitális termékpalettája is szűkösnek hat a többi ország intézményeivel összehasonlítva. Az MNB FinTech és digitalizációs jelentésében is rámutatott, hogy a teljes online szolgáltatás jellemzően egyelőre csak a számlanyitás és a személyihitel-felvétel terén érhető el. Az elektronikus úton történő ügyfél-azonosítás és a szerződés aláírása általánosságban még nem megoldott, ami több intézménynél akadályozza a teljes körű online ügyintézés megvalósulását.

A koronavírus megjelenése az arra reagáló ügyfél és a banki magatartás természetéből fakadóan megnövelte a keresletet a digitális szolgáltatások iránt. A Deloitte idei reprezentatív felmérése szerint 2018 és 2020 között jelentősen (55-ről 19 százalékra) csökkent azon ügyfelek aránya, akik a bankügyeiket kizárólag bankfiókban intézik.

A digitális szolgáltatások iránti igény növekedése felgyorsult az idén, és az ügyfelek digitális komfortérzete is javulást mutat. Piaci és szabályozói oldalon egyaránt számos potenciális lépés azonosítható a hagyományos banki működés digitális térbe való átemelésére. A következőkben a piaci fejlesztéseknek megfelelő alapot biztosító, szükséges szabályozói lépéseket tekintjük át a hitelezési folyamatokra fókuszálva.

A jelenlegi gyakorlat szerint a hitelfelvételi folyamat költség- és időigénye jelentős. Számos részfolyamat során felmerül az ügyfelek személyes megjelenésének szükségessége, a hitelezők által a kockázatok felmérése érdekében elvárt dokumentumok beszerzése a könnyen hozzáférhető adatbázisok hiányában gyakran a hitelfelvételi folyamat elhúzódásához vezet. A digitális értékesítési csatornák elmaradottságát jól szemlélteti, hogy az új személyihitel-kihelyezésen belül a hagyományos fióki, ügynöki vagy egyéb (például telefonos) értékesítés szerepe több mint 80 százalékra tehető. Bár a koronavírus-járvány újabb lökést adott a digitális ügyintézésnek az ügyfelek oldalán, hosszú távon a piaci szereplők és az állam oldalán is változtatások szükségesek a folyamatok további egyszerűsítéséhez, és ezzel a fogyasztók még nagyobb mértékű eléréséhez.

Míg a jelzáloghitelek esetén jól meghatározható jogszabályi akadálya van az online hitelezésnek, a jelzáloggal nem fedezett hitelek tekintetében adottak a személyes megjelenés nélkül lefolytatható, teljes körű digitális hitelnyújtás egyes aspektusainak jogszabályi felté­telei.

Továbbra is azonosíthatók azonban olyan, a hitelnyújtás technológiai hátterét befolyásoló szabályozói akadályok, amelyek minden hiteltípus esetében hátráltatják a megfelelő folyamatok kialakulását.

1. A digitális értékesítési csatornák használatának széles körű elterjedéséhez az online azonosítás és szerződéskötés megfelelő technikai környezetének kialakítása szükséges. A hiteligénylés kezdeti szakaszában az elektronikus személyazonosító igazolvány felhasználásával történő, illetve a Központi Azonosítási Ügynök által biztosított, személyes megjelenést nem igénylő ügyfél-azonosítás további informatikai fejlesztéseket igényel az állam oldalán is. Szükséges az elektronikus személyazonosító igazolványok és a kapcsolódó kártyaleolvasók elterjedése, az elektronikus csatorna megfelelő felhasználhatóságának lehetővé tétele IT szempontból, valamint egyéb megoldások (NFC-kapcsolattal biztosított mobiltelefonos elérés) széles körű biztosítása. Ezek az eszközök az ügyfelek beazonosítását, a közhiteles nyilvántartásban szereplő ügyféladatok távoli ellenőrzését és az elektronikus aláírást tennék lehetővé, nagymértékben hozzájárulva az idő- és költséghatékony online hitelezéshez.

2. A hitelfelvételi folyamat következő lépése a hitelbírálathoz szükséges adatok beszerzése, illetve bank általi lekérdezése. A Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR) megtalálható hiteltörténeti adatok, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által nyilvántartott, illetve egyéb jövedelmi adatok, valamint a fedezetként szolgáló ingatlanra vonatkozó, különböző adatbázisokban fellelhető adatok beszerzése a rendelkezésre álló adatbázisok elérhetőségének, illetve adattartalmának korlátai miatt jelenleg nehézségekbe ütközhet.

Az online hitelbírálat hatékonyságának növeléséhez elengedhetetlen a szükséges adatokat tartalmazó adatbázisok összekapcsolása és a széles körű hozzáférhetőség biztosítása, ennek ösztönzését az MNB a FinTech stratégiai javaslatai keretében folyamatosan támogatja. Ugyan jegybanki kezdeményezésre már számos területen sikerült fejlődni, az alábbi problémák szabályozással történő megoldását továbbra is szükségesnek látjuk:

• A KHR-ben jelenleg elérhető adatok nemzetközi összehasonlításban is szűk körűek, indokolt lenne a kezelt adatkör bővítése, valamint a mostaninál szélesebb körű hiteltörténeti adatok (például a teljesítő hitelek adatai) elérhetővé tétele az adós hozzájárulásától függetlenül.

• Az MNB kezdeményezésére meg­valósult és jelenleg is működő, a NAV kezelésében lévő online keresetkimutatási rendszer azon ügyfelek esetében már alkalmas a jövedelem igazolására, akik maguk kezdeményezik az adattovábbítást a hitelező részére, illetve akikről a munkáltatójuk az adott időszakra adó- és járulékbevallást nyújtott be. A lefedett potenciális adóskör kiszélesítése az egyéni vállalkozói, őstermelői státusszal rendelkezőkre, valamint a nyugdíjasokra, fontos előrelépés lenne. Ezenkívül a szélesebb körű felhasználást támogatná az ügyfél-hozzájárulás megadásának egyszerűsítése.

• Szükség lenne egy automatizált, statisztikai alapú értékbecslést lehetővé tevő központi értékbecslési adatbázis létrehozására, amelynek felhasználásával hosszú távon fizikai, helyszíni szemle nélkül is elképzelhető a hitel fedezetéül szolgáló ingatlan értékbecslésének lefolytatása. Az ilyen, statisztikai alapú értékbecslések jogszabályi háttere a közeljövőben várhatóan adott lesz, azonban az ehhez szükséges adatok elérhetőségének biztosítása is szükséges.

• A jelzáloghitelek fedezetéül felajánlott ingatlanok energetikai jellemzőinek elérhetősége a hitelezők számára támogatná a zöldhitelezés fellendülését, valamint a zöldjelzáloglevelek kibocsátását.

• A hitelhez kapcsolódó biztosítások (például lakásbiztosítás) meglétére vonatkozó információk jelenleg csak manuális úton állnak a hitelnyújtó rendelkezésére. Az MNB 2019-ben indította el osztott főkönyvi technológián (DLT) alapuló projektjét, amelynek célja a jelzáloghitelekhez kötődő biztosítások – első körben lakásbiztosítások – záradékolásának, nyilvántartásának és igazolásának megkönnyítése mellett a bankok és a biztosítók között zajló ügyintézés, információáramlás elősegítése.

• A földhivatali nyilvántartásban szereplő adatok digitális úton történő, kiterjesztett, automatizált hozzáférhetőségének biztosítása szintén hozzájárulna a jelzálog-hitelezési folyamatok egyszerűsítéséhez, ezt leginkább a folyamatban lévő e-ingatlannyilvántartási projekt végrehajtásának felgyorsítása és mielőbbi lezárása támogatná.

3. A jelzáloghiteleknél széles körben használt közjegyzői okiratba foglalás személyes megjelenést igénylő, idő- és költségigényes folyamat. Hosszú távon egy, a közjegyzői hitelesítést virtuálisan megvalósító, sztenderdizált űrlapokon és digitális tájékoztatáson alapuló, annak hitelkockázat-mérséklő és fogyasztóvédelmi előnyeit megtartó elektronikus rendszer kiépítése lényegesen csökkenthetné a hitelnyújtás időigényét és költségeit. Rövid távon azonban jelentős idő- és költségráfordítás takarítható meg alacsonyabb díjak meghatározásával és az elektronikus kivonatok kötelező elfogadásának előírásával.

A Magyar Nemzeti Bank a közel­múltban számos adatbázis tartalmának és elérhetőségének javítására tett javaslatot, ezekkel összhangban a koronavírus-világjárvány okozta gazdasági zavarok kezelésének keretében a kormány is több intézkedést hozott. A hitelezési folyamatok fejlesztése és megfelelő digitalizáltságának elérése érdekében azonban a fent részletezetteknek megfelelően további intézkedések szükségesek.

A szerzők az MNB közgazdasági elemzői, illetve jogi referense

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.