N. L. N. | A lakás- és társasház-biztosításoknál szerződéskötéskor a biztosítók rendszerint felajánlják azt a minimális biztosítási összeget, amelyet ha az ügyfél elfogad, és a következő években hozzájárul az indexáláshoz, legtöbbször mentesül az alulbiztosítottság következményeitől. A minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítások (MFO) esetében a feltételek kimondják, hogy az indexálás értékét az új szerződéseknél alkalmazott épületvagyon-csoport megfelelő kategóriájához tartozó ajánlott érték éves változása alapján határozzák meg. Az ingóságok esetében fontos követni a lakásban található vagyontárgyak számának és értékének növekedését. A már említett MFO-feltételek szerint az ingóságoknál a biztosítóknak az inflációs hatások figyelembevételével a mindenkori új értéken kell tartaniuk az indexálással a biztosítotti értéket. Jóllehet a vállalati vagyonbiztosítások száma a lakossági vagyonbiztosításoknak alig 6 százalékát éri el, de az előbbiből származó díjbevételek megközelítik az utóbbinak a felét. Ugyanakkor – miként arra a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) figyelmeztet – a vállalati biztosításoknál általános díjmeghatározásra nincs lehetőség, mert sem az épületek, sem az ingóságok tekintetében nem homogén a biztosított állomány.
Az alulbiztosítás következménye az úgynevezett pro rata (aránylagos) kártérítés, amikor a biztosított (károsult) legfeljebb csak azt a kártérítést kapja meg, amely a megkötött vagyonbiztosításban biztosítási összegként szerepelt. Részkár esetén is csak olyan arányban térít a biztosító, amilyen mértékben a vagyontárgy tényleges értékét biztosították, hiszen a társaság így csak a vagyontárgy egy része után szedett biztosítási díjat. Ahogy a lakásbiztosításoknál, úgy a céges vagyonbiztosításoknál is érdemes időt szentelni a folyamatos felülvizsgálatra, a biztosítási összegek aktualizálására, hiszen ha a szerződés nem követte például az ingatlan bővítését vagy az ingóságok körének bővülését, azonnal fellép az alulbiztosítás, és csak a már említett pro rata kártérítésre lesz jogosult az ügyfél.
A harmadik negyedév végén
131
ezer szerződés volt
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.