BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy Rolls-Royce mindenek felett: íme a legértékesebb autók toplistája

A világ legdrágább sorozatgyártású luxusautóit, hipercarjait és sportautóit az idén is sorba rendezte a Robb Report. Az illusztris lista tetején egy tíz miliárd forintos, egyedi megrendelésre készített Rolls-Royce áll, melyből csak négy lesz az egész világon. Az első 50 helyezett között kínai szereplővel még nem találkozhatunk, de ami késik, nem múlik.

A Robb Report az idén is közzétette a világ 50 legdrágább autóinak listáját, amely hemzseg a Rolls-Royce-októl, Ferrariktől, Bugattiktól, Bentley-ktől. A frissítés sok nagy újdonságot nem hozott. A dollármillió feletti kategória sajátja, hogy illusztris szereplői nem produkálnak kínai tempóra emlékeztető módon évről évre új modelleket, megvárják, míg beérik és kifut az éppen futó portfóliójuk, azaz visszahozza a fejlesztésekbe ölt tetemes pénzt. 

Rolls-Royce lego Ferrari
A legóból épített Ferrari sem olcsó, de az igaziért már mélyen a zsebbe kell nyúlni, ahogy a Rolls-Royce-okért is / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A másik jellemzőjük, hogy ilyen, a prémium kategóriát is messze überelő szinten már minden egyes autó egyedi rendelésre készül, csak az alap azonos, a felépítmény és az extrák terén a vevő kívánsága a szent. Ezekkel a nyílt utcán csak ritkán találkozni, ami egyfelől biztonsági szempontból érthető, másfelől ezek a járművek a napi forgalomban kihasználhatatlanok, amennyiben a közúti közlekedés szabályait komolyan veszik a szuperjárgányok volánja mögé beülők. 

Rolls-Royce-tól a Lamborghiniig 

Nincs olyan év, amikor ne érkezne tragikus balesetről hír, amelynek szenvedő alanya túlbecsülte saját vezetői képességeit, ezért az életével fizetett. A Liverpool portugál csatára, Diogo Jota a legutóbbi áldozat, aki öccsével együtt egy spanyolországi sztrádán előzés közben szenvedett halálos balesetet Lamborghini Huracan típusú sportautójával. 

A Lamborghini Temerario, a Huracan utódja már sportpályára való GT3-as verzióval is rendelkezik / Fotó: Lamborghini

Ez a modell már nem szerepel az 50-es toplistán, gyártásával utóda, a Lamborghini Temerario megjelenésével tavaly leálltak. Ez utóbbi egyébként épphogy felfért a listára, 360-430 ezer dolláros árával az utolsó helyet csípte meg. Egy másik Lamborghini, a Revuelto 890 ezer dollárral az olasz márka legdrágább modellje lett. Ferrariból négyet is találunk a listán, a legelőkelőbb, 11. helyen a Ferrari F80 tanyázik, 3,9 millió dolláros árcédulával.

A lista számos ínyencséget tartalmaz, a csak a "vájtfülűek" számára ismerős nevekre is rácsodálkozhatunk, olyanra mint

  • a Gordon Murray,
  • az Aspark,
  • a Hennessey,
  • az SSC Tuatara,
  • a Czinger
  • és a múltidéző Hispano Suiza.

Nézzük, melyik a toplista topján szereplő 5 legértékesebb autó.

 

5. Bugatti Mistral – 5 millió dollár

A modellt tavaly hozta ki a francia autógyártó, amely magát már nem is a hipercar, hanem a luxus hipercar kategóriába sorolja, ha létezik ilyen. Ez a lenyűgöző, a Chiron alapjaira épített roadster, izmosabb kiállásával új életet lehelt a hétéves modellbe. Ez egyben a márka utolsó autója is, amelyet a védjegyévé vált W16-os motor hajt. 

Az 1577 lóerős nyolc literes motornak köszönhetően a Mistral a világ leggyorsabb, nyitott tetejű sorozatgyártású autójának számít. Százra 2,4 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 418 km/óra.

Bugatti dévoile un tout nouveau W16 MISTRAL, la dernière voiture à avoir jamais utilisé son groupe motopropulseur W16
Bugatti Mistral / Fotó: Bugatti via Bestimage

 

4. Koenigsegg Sadair’s Spear – 5 millió dollár

Csak a cégtulajdonos Christian von Koenigsegg érezhette úgy, hogy az idén 80 éves édesapjáról, vagyis az autóipari ámokfutásait készséggel finanszírozó Jeskóról elnevezett modellpaletta erősítésre szorul. A Sadair Spear most nyáron debütált, ez a névadó márka második kísérlete arra, hogy a már amúgy eszméletvesztésig jó hiperautót egy új szintre emelje. 

A jármű még nagyobb leszorítóerőt biztosító finomított karosszériával és továbbfejlesztett hajtáslánccal rendelkezik. Az új motorkalibráció, az átdolgozott légbeömlők és a továbbfejlesztett hűtőrendszer együttesen 25 lóerővel növelte a teljesítményt, elérve a lenyűgöző 1602 lóerőt E85 üzemanyaggal. Végsebességét a gyártó egyelőre nem tette közzé.

Koenigsegg Sadair’s Spear  / Fotó: Koenigsegg

 

3. Red Bull RB17 – 6 millió dollár

A Red Bull világbajnokságot nyert Forma-1-es autójától kapott ihletet a cég az RB17-es megépítéséhez, hogy a feelinget átültethesse a mindennapi közlekedésbe. A csapat első kereskedelmi fogalomban kapható járműve egy merész vonalvezetésű szuperautó, amelyet egy hibrid rásegítésű 4,5 literes V10-es motor hajt, amely 15 ezres fordulatszámon pörög igazán. 

Az elektromos hajtáslánc 1200 lóerőt ad le, így az autó kevesebb mint három másodperc alatt gyorsul nulláról 100 km/órára. A jármű áramvonalas, techno-organikus külsője garantálta vonzza a tekinteteket.

Red Bull First Hypercar Unveiled
Red Bull RB17 / Fotó: mediadrumimages/Getty Images/Red Bull Content Pool

 

2. Pagani Huayra Codalunga Speedster – 7 millió dollár

Az olasz márka legújabb műalkotása szinte mindenben megegyezik a vele az azonos nevű kupéval azt leszámítva, hogy nincs teteje. Ez a változtatás talán még kecsesebb megjelenést kölcsönöz a gyorsulási bajnokok sorába illeszkedő gépnek, különösen, ha mentazöld metál fényezéssel készül, mint az eredeti bemutatóautó. 

A két Codalunga közötti különbségek azonban nem korlátozódnak a felszínre. A nyitott tetős hiperautó szívó 6,0 literes V12-es motorját feljavították, így a Speedstert 852 lóerős teljesítménnyel ruházták fel, 811 Nm nyomaték mellett. A Pagani kétszer annyi Speedstert tervez gyártani, mint kupét, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy évi tíz ilyen jármű összeszerelésére vállalkoznak. Aki ilyet szeretne, annak – ha nem Ronaldónak hívják – igencsak türelmesnek kell lennie.

2nd Gold Coast Motor Festival held in Hong Kong
Pagani Huayra Codalunga Speedster / Fotó: Imaginechina via AFP

 

1. Rolls-Royce Arcadia Droptail – 30 millió dollár +

A bajor BMW-család portfólióját ékesítő Rolls-Royce csúcsmodelljével csak a legszerencsésebbek találkozhatnak – de valószínűleg ők sem, hiszen a sorozatot mindössze négy, egyedi kialakítású példányra korlátozták, az exkluzivitás megőrzését biztosítandó. A négyből három, más-más fantázianévvel illetett mestermű már elkészült, tulajdonosukat homály fedi, a cég pedig nem fedi fel személyüket.

 Annyit tudni, hogy az első példány (La Rose Noire Droptail) egy francia vagy közel-keleti család tulajdonába került, a második (Amethyst Droptail) egy közel-keleti ékszerkereskedő dinasztiánál lehet, míg a harmadik példányt (Arcadia Droptail) egy szingapúri üzletember garázsában lehetne lencsevégre kapni. 

Az utolsó példányt az idén szállítják le, ezzel, a "sorozatgyártás" leáll, s a Droptail át is engedi a helyét a listán valaki másnak. 

A papírformának megfelelően a tavalyi első helyét magabiztosan megőrző Rolls-Royce Droptail teteje lenyitható és levehető, de nem vászonból, hanem karbonból készült, fotokróm üvegezéssel, tervezésekor a cég mérnökei a jachtok monumentalitását próbálták utánozni – sikerrel. 

Rolls Royce Arcadia
Rolls-Royce Arcadia Droptail / Fotó: JLPPA / Bestimage

Motorja 6,75 literes V12-es dupla turbós, amely mintegy 600 lóerőt fojt magába és 249 km/órás sebességre képes. A faelemekkel, intarziával, drágakövekkel, luxusórával és kontrasztos polírozott acéllal díszített belső terének kialakításához nagyjából 8 ezer munkaórára van szükség.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.