Egy Rolls-Royce mindenekfelett: íme a legértékesebb autók toplistája
A Robb Report az idén is közzétette a világ 50 legdrágább autóinak listáját, amely hemzseg a Rolls-Royce-októl, Ferrariktől, Bugattiktól, Bentley-ktől. A frissítés sok nagy újdonságot nem hozott. A dollármillió feletti kategória sajátja, hogy illusztris szereplői nem produkálnak kínai tempóra emlékeztető módon évről évre új modelleket, megvárják, míg beérik és kifut az éppen futó portfóliójuk, azaz visszahozza a fejlesztésekbe ölt tetemes pénzt.

A másik jellemzőjük, hogy ilyen, a prémium kategóriát is messze überelő szinten már minden egyes autó egyedi rendelésre készül, csak az alap azonos, a felépítmény és az extrák terén a vevő kívánsága a szent. Ezekkel a nyílt utcán csak ritkán találkozni, ami egyfelől biztonsági szempontból érthető, másfelől ezek a járművek a napi forgalomban kihasználhatatlanok, amennyiben a közúti közlekedés szabályait komolyan veszik a szuperjárgányok volánja mögé beülők.
Rolls-Royce-tól a Lamborghiniig
Nincs olyan év, amikor ne érkezne tragikus balesetről hír, amelynek szenvedő alanya túlbecsülte saját vezetői képességeit, ezért az életével fizetett. A Liverpool portugál csatára, Diogo Jota a legutóbbi áldozat, aki öccsével együtt egy spanyolországi sztrádán előzés közben szenvedett halálos balesetet Lamborghini Huracan típusú sportautójával.

Ez a modell már nem szerepel az 50-es toplistán, gyártásával utóda, a Lamborghini Temerario megjelenésével tavaly leálltak. Ez utóbbi egyébként épphogy felfért a listára, 360–430 ezer dolláros árával az utolsó helyet csípte meg. Egy másik Lamborghini, a Revuelto 890 ezer dollárral az olasz márka legdrágább modellje lett. Ferrariból négyet is találunk a listán, a legelőkelőbb, 11. helyen a Ferrari F80 tanyázik, 3,9 millió dolláros árcédulával.
A lista számos ínyencséget tartalmaz, a csak a „vájtfülűek” számára ismerős nevekre is rácsodálkozhatunk, olyanra mint
- a Gordon Murray,
- az Aspark,
- a Hennessey,
- az SSC Tuatara,
- a Czinger
- és a múltidéző Hispano Suiza.
Nézzük, melyik a toplista topján szereplő 5 legértékesebb autó.
5. Bugatti Mistral – 5 millió dollár
A modellt tavaly hozta ki a francia autógyártó, amely magát már nem is a hipercar, hanem a luxushipercar kategóriába sorolja, ha létezik ilyen. Ez a lenyűgöző, a Chiron alapjaira épített roadster, izmosabb kiállásával új életet lehelt a hétéves modellbe. Ez egyben a márka utolsó autója is, amelyet a védjegyévé vált W16-os motor hajt.
Az 1577 lóerős, nyolcliteres motornak köszönhetően a Mistral a világ leggyorsabb, nyitott tetejű sorozatgyártású autójának számít. Százra 2,4 másodperc alatt gyorsul, végsebessége 418 km/óra.

4. Koenigsegg Sadair’s Spear – 5 millió dollár
Csak a cégtulajdonos Christian von Koenigsegg érezhette úgy, hogy az idén 80 éves édesapjáról, vagyis az autóipari ámokfutásait készséggel finanszírozó Jeskóról elnevezett modellpaletta erősítésre szorul. A Sadair Spear most nyáron debütált, ez a névadó márka második kísérlete arra, hogy a már amúgy eszméletvesztésig jó hiperautót egy új szintre emelje.
A jármű még nagyobb leszorítóerőt biztosító finomított karosszériával és továbbfejlesztett hajtáslánccal rendelkezik. Az új motorkalibráció, az átdolgozott légbeömlők és a továbbfejlesztett hűtőrendszer együttesen 25 lóerővel növelte a teljesítményt, elérve a lenyűgöző 1602 lóerőt E85 üzemanyaggal. Végsebességét a gyártó egyelőre nem tette közzé.

3. Red Bull RB17 – 6 millió dollár
A Red Bull világbajnokságot nyert Forma–1-es autójától kapott ihletet a cég az RB17-es megépítéséhez, hogy a feelinget átültethesse a mindennapi közlekedésbe. A csapat első kereskedelmi fogalomban kapható járműve egy merész vonalvezetésű szuperautó, amelyet egy hibrid rásegítésű 4,5 literes V10-es motor hajt, amely 15 ezres fordulatszámon pörög igazán.
Az elektromos hajtáslánc 1200 lóerőt ad le, így az autó kevesebb mint három másodperc alatt gyorsul nulláról 100 km/órára. A jármű áramvonalas, techno-organikus külsője garantálta vonzza a tekinteteket.

2. Pagani Huayra Codalunga Speedster – 7 millió dollár
Az olasz márka legújabb műalkotása szinte mindenben megegyezik a vele azonos nevű kupéval azt leszámítva, hogy nincs teteje. Ez a változtatás talán még kecsesebb megjelenést kölcsönöz a gyorsulási bajnokok sorába illeszkedő gépnek, különösen, ha mentazöld metál fényezéssel készül, mint az eredeti bemutatóautó.
A két Codalunga közötti különbségek azonban nem korlátozódnak a felszínre. A nyitott tetős hiperautó szívó 6,0 literes V12-es motorját feljavították, így a Speedstert 852 lóerős teljesítménnyel ruházták fel, 811 Nm nyomaték mellett. A Pagani kétszer annyi Speedstert tervez gyártani, mint kupét, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy évi tíz ilyen jármű összeszerelésére vállalkoznak. Aki ilyet szeretne, annak – ha nem Ronaldónak hívják – igencsak türelmesnek kell lennie.

1. Rolls-Royce Arcadia Droptail – 30 millió dollár +
A bajor BMW család portfólióját ékesítő Rolls-Royce csúcsmodelljével csak a legszerencsésebbek találkozhatnak – de valószínűleg ők sem, hiszen a sorozatot mindössze négy, egyedi kialakítású példányra korlátozták, az exkluzivitás megőrzését biztosítandó. A négyből három, más-más fantázianévvel illetett mestermű már elkészült, tulajdonosukat homály fedi, a cég pedig nem fedi fel személyüket.
Annyit tudni, hogy az első példány (La Rose Noire Droptail) egy francia vagy közel-keleti család tulajdonába került, a második (Amethyst Droptail) egy közel-keleti ékszerkereskedő dinasztiánál lehet, míg a harmadik példányt (Arcadia Droptail) egy szingapúri üzletember garázsában lehetne lencsevégre kapni.
Az utolsó példányt az idén szállítják le, ezzel, a „sorozatgyártás” leáll, s a Droptail át is engedi helyét a listán valaki másnak.
A papírformának megfelelően a tavalyi első helyét magabiztosan megőrző Rolls-Royce Droptail teteje lenyitható és levehető, de nem vászonból, hanem karbonból készült, fotokróm üvegezéssel, tervezésekor a cég mérnökei a jachtok monumentalitását próbálták utánozni – sikerrel.

Motorja 6,75 literes V12-es dupla turbós, amely mintegy 600 lóerőt fojt magába és 249 km/órás sebességre képes. A faelemekkel, intarziával, drágakövekkel, luxusórával és kontrasztos polírozott acéllal díszített belső terének kialakításához nagyjából 8 ezer munkaórára van szükség.


