A Magyar Nemzeti Bank (MNB) csütörtökön újabb biztosító pályázatát fogadta el, a Generali Biztosító a hatodik, amelyik minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítást (MFO) kínálhat. A hat jelentkezőből három biztosító kifejezetten „niche”, vagyis ezen a piacon kis részesedéssel rendelkező szereplő, hiszen sem a Wáberer biztosító, sem a Köbe, de a fióktelepként eddig egyedüli jelentkező Colonnade biztosító sem volt kiemelkedő szereplő a hazai lakásbiztosítások terén. A pályázatát elsőként, a lehetséges időpont első napján, 2020 januárjában beadó és saját MFO-termékét áprilistól kínáló Union Biztosító tavaly decemberig egyedüli volt a piacon.
A nagyobb társaságoknál a termékfejlesztést vélhetően a koronavírus is megakasztotta, ám az sem tagadható, hogy a biztosítói értékelések szerint a korábbiaknál komplexebb termék bevezetését az ügyfelek költségérzékenysége is nehezítette. A kötelezővé tett kockázatok, illetve a szerződéskötéssel és a kártérítéssel kapcsolatos feltételek miatt az MFO – bár a fogyasztók számára könnyebben összehasonlítható – legalábbis az első időszakban biztosan drágább lesz, mint a piacon elérhető sima lakásbiztosítások. Ezt a hátrányt ráadásul felerősíti, hogy több társaságnál a lakásbiztosításoknál is elindult az a korábban más konstrukciókban – például a casco esetében – tapasztalt káros folyamat, amikor a biztosítók a kockázatvállalási kör jelentős csökkentésével kínálnak alacsony árú terméket. Van olyan olcsó lakásbiztosítás, amelynél már nem tartozik az alapkockázatok közé például a csőtörés kárfedezete. Az egységesen elvárt kockázati kör meghatározásával az MFO alkalmas ennek a trendnek a megállítására, ám az áttöréshez az kellett, hogy a nagyok között is meginduljon a verseny. Az engedélyt a napokban megkapó Groupamával és a frissen csatlakozó Generalival ez a feltétel teljesül.
Kérdés, hogy az MFO-val az MNB csökkenteni tudja-e a lakásbiztosítások piacán tapasztalható, minden más terméknél nagyobb koncentrációt – itt az öt legnagyobb szereplő részaránya csaknem 90 százalék. E tekintetben örvendetes lehet, hogy számos kis szereplő jelenik meg MFO-termékkel, ám a komplex előírások teljesítése a kisebb portfólióknál a magasabb fix költség miatt nehezebb lesz.
Az MFO abban azonban segíthet, hogy csökkenjen az alulbiztosítottság: az újabb és újabb bekapcsolódók miatt nő a termék ismertsége, és remélhetően mind többen gondolkodnak majd el azon, hogy mérlegeljék az ajánlatokat. Ez lehetőséget adhat arra, hogy az ügyfelek kövessék vagyontárgyaik vagy épp az ingatlanjuk értékének növekedését a biztosítási szerződésben – ezt maguktól sokan nem teszik meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.