Pénz- és tőkepiac

London helyett Varsót választotta a Pepco

Legnagyobb, lengyelországi piacán lép tőzsdére a Pepco kiskereskedelmi áruházlánc, a tranzakció az idei legjelentősebb részvénykibocsátás lehet a Varsói Értéktőzsdén. A társaság az online értékesítés helyett intenzív üzletnyitási stratégiával lovagolná meg a pandémiát követő diszkontpiaci expanziót.

A Varsói Értéktőzsdére legnagyobb dobása lehet idén a Pepco Group tőzsdére lépése, miután tegnap kiderült, hogy

a tulajdonos Steinhoff International Holdings a lengyel parkettre kívánja bevezetni a kiskereskedelmi diszkontlánc részvényeit.

A dél-afrikai kereskedelmi konglomerátum a lakberendezési és ruházati termékeket is forgalmazó áruházlánc legalább 15 százalékos tulajdonrészét értékesítené az elsődleges részvénykibocsátáson (IPO), és bár az ársáv egyelőre nem ismert, a Reuters forrásai szerint a tranzakció akár ötmilliárd euróra is értékelheti a Pepcót, amivel ez lehet a legnagyobb idei részvénykibocsátás a varsói börzén.

A jegyzésre a tegnapi bejelentés szerint intézményi szereplők mellett kisbefektetőknek is lehetőségük lesz, a felajánlott részvénymennyiség 5 százalékát a lengyel lakossági befektetőknek tartja fenn a vállalat. A kereskedés megkezdésének időpontja sem ismert még, de már az első fél évben esedékes. A kibocsátói prospektus május első felében lesz elérhető, az IPO-t követően pedig további részvénymennyiség értékesítését is tervezi az anyavállalat.

Fotó: Shutterstock

Az év elején még a londoni börzét is lehetséges helyszínként mérlegelte a társaság, a választás végül a nagyobb kelet-európai jelenlét miatt esett Varsóra.

A Pepco Lengyelországban indult, legnagyobb és legjövedelmezőbb piacunk, érzelmileg is otthonunknak tekintjük

– magyarázta Andy Bond vezérigazgató a bejelentés után tartott sajtótájékoztatón.

A kiskereskedelmi vállalat több mint 3200 – a Pepco mellett Poundland és Dealz márkanév alatt futó – egységet üzemeltet tizenhat, zömében régiós országban. Magyarországon csaknem kétszáz, Lengyelországban pedig már több mint ezer üzlettel van jelen.

A járvány a diszkontláncot sem hagyta érintetlenül, árbevétele a szeptember végén lezárt 2020-as üzleti évben ugyan 3 százalékkal, 3,5 milliárd euróra nőtt, kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredménye (EBITDA) azonban mintegy harmadára, 229 millió euróra zsugorodott, adózás előtti eredménye pedig csaknem 60 százalékkal esett vissza.

Az elmúlt fél évben 4,4 százalékos forgalombővülésről számolt be, igaz, ez főként az intenzív terjeszkedésnek és a tavaly ősz óta megnyitott 225 új egységnek köszönhető, a már egy éve is meglévő üzletek forgalma 2,1 százalékkal csökkent a pandémia miatt elrendelt lezárások következtében.

Az utóbbi másfél évben több mint félezer új boltot nyitó Pepco növekedési stratégiáját a jövőben is agresszív piaci expanzióra alapozza. A kelet-közép-európai vegyes diszkontkereskedelmi piac mérete a pandémia előtti, 2019-es 130 milliárd euróról 157 milliárd euróra hízhat az évtized derekára.

Ebből a dinamikusan növekedő tortából hasítana ki lehetőség szerint minél méretesebb szeletet a Pepco is,

öt-hét éven belül egymilliárd euróra tervezi feltornászni EBITDA-ját, elsősorban organikus úton, amihez eddig 8000 új üzlet nyitásáról szóló tervet készített.

A következő három évben évente 250 millió eurót fordítanak tőkeberuházásokra, elsősorban új áruházak nyitására, valamint az elosztási és az IT-hálózat fejlesztésére. Bár a társaság online vásárlási lehetőséget továbbra sem kínál, az e-kereskedelem előretörését nem tekintik stratégiai kockázatnak, mivel fogyasztóik a készpénzes, gyakori és kis összegű vásárlásokat preferálják – hangsúlyozta Nick Wharton pénzügyi igazgató.

A vállalatcsoport hosszabb távon a pandémia győztesének tekinti magát, mivel a szűkülő háztartási jövedelmek a diszkontláncok felé terelhetik a vásárlókat. A Pepco mindezek miatt valószínűleg növekedési sztori lehet, bár Wharton szerint idővel „óvatos, progresszív osztalékpolitika” bevezetését is tervezik a részvényesi értéknövelés részeként.

Varsói Értéktőzsde Pepco IPO Steinhoff részvénykibocsátás diszkontlánc terjeszkedés kiskereskedelem
Kapcsolódó cikkek