A finn nemzeti légitársaság vezetése fájdalmas lépések sorát lengette be szerdán: ritkítja járatait, átrajzolja szolgáltatási térképét, karcsúsítja a flottáját és más, közelebbről nem részletezett költségcsökkentő lépéseket is tervez. 

Finnair plane is seen at the airport in Balice near Krakow, Poland on September 1, 2022.
Fotó: Jakub Porzycki / Getty Images

A cél, hogy a költségeket 200 millió euróval, azaz 15 százalékkal a pandémiát megelőző, 2019-es év szintje alá nyomják. Ehhez félúton járnak, egy 200 millió eurós karcsúsítással már végeztek. A légitársaságot az orosz–ukrán háború nyomán kivetett szankciók súlyosan érintik, különösen az az orosz ellenintézkedés, ami megtiltja a „nem baráti” országok számára a légtér használatát. 

Ezzel 

a Finnair korábban szép nyereséggel üzemeltetett északkelet-ázsiai járatai nagy kerülőútra kényszerülnek 

(különösen Japán és Dél-Korea viszonylatában), ami a mai magas üzemanyagárak mellett súlyos érvágás a légitársaság számára. A menetrendből emiatt kiesett több ázsiai járat mellett számos olyan európai várost is kénytelenek törölni a kínálatból, ahová nem rentábilis repülni. 

A Finnair a transzkontinentális piacról nem vonul ki,

hanem a Oneworld légi közlekedési szövetség tagjaként szorosabbra fűzi együttműködését a partner légitársaságokkal. Így például a Japan Airlinesszal, a kínai Juneyao Airrel, az American Airlinesszal, a British Airwayszel és az Alaska Airlinesszal, valamint kiemelten a Qatar Airwayszel, amellyel közös járatokat üzemeltetnek majd novembertől az északi fővárosok (Helsinki, Koppenhága, Stockholm) és Doha között.

Észak-Amerika, a Közel-Kelet, India és más ázsiai célpontok továbbra is a Finnair kínálatában maradnak, sőt a legnépszerűbb desztinációkba még növelik is járataik számát.

A Finnair árfolyama
 

Topi Manner vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a lépések elkerülhetetlenek, s ezekkel – az ágazat legtöbb szereplőjéhez hasonlóan – a megváltozott környezethez igazodnak.

A stratégia átfazonírozására szükség is lesz,

a Finnair a második negyedévet az elemzők által várt 60 milliós helyett 84,2 millió eurós üzemi veszteséggel tudta le. Igaz, egy évvel korábban még 151,3 millió eurós mínusz szerepelt ezen a soron. Eközben a forgalom 392 százalékkal, 550,3 millió euróra nőtt, de itt is volt egy 16 milliós eltérés a Reuters konszenzusától – negatív irányba. 

Júliusban azt remélték, hogy a nyári csúcsszezonban megugró keresletnek köszönhetően a 2019-es év kapacitáskihasználtságának 70 százalékára jöhetnek fel. A második negyedév végén még 64 százalékon álltak. Ez meglehetősen gyenge teljesítmény az európai versenytársakhoz viszonyítva.